بازدید 1694

تعرض به روستاها غیرقانونی است

کد خبر: ۵۲۲۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۹ 04 August 2015
عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس، گفت: سه عامل وضعیت نامناسب اقتصاد روستاییان، افزایش ویلاسازی در روستاها و نبود دهکده گردشگری برای شهرها و دخالت شهرداری ها سبب افزایش تعرض به روستاهای اطراف شهرها شده است.

ابوذر ندیمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از تعرض به روستاهای اطراف کلان شهرها، گفت: وجود سه عامل سبب تعرض به روستاهای اطراف کلان شهرها شده است، نخستین عامل وضعیت نامناسب اقتصاد روستاهاست که در واقع موجب خالی از سکنه شدن روستاها شده است.

وضعیت نامناسب  اقتصادی، روستاها را خالی از سکنه کرده است

نماینده مردم لاهیجان وسیاهکل در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد:کاهش تولیدات دامی و کشاورزی سبب ناکامی در اقتصاد روستاها شده و تا زمانی که کشاورزان، دامداران و باغ داران از نظر زندگی معیشتشان تامین نشود، تلاشی برای توسعه روستای خود نخواهند کرد.

وی در ادامه افزود: تنها بهبود شرایط عمرانی ،روستاییان را راضی نمی کند، از این رو مادامی که وضعیت اقتصادی روستاییان نامناسب باشد، آنها نه تنها برای ماندن در روستا تلاش نمی کنند بلکه در مقابله با تعرض به  روستای خود کاری انجام نمی دهند.

 

تعرض روستاها در نبود دهکده توریستی

ندیمی یادآور شد: کمبودهای اساسی در شهرها و نبود دهکده های گردشگری و کوهستانی هم سبب شده تا افراد ثروتمند شهرنشین به روستاها چشم طمع بدوزند، در واقع دولت باید برای یک میلیون 648 کیلومتر مربع مساحت کشور و در اطراف شهرها دهکده های گردشگری تعریف کند، در حال حاضر سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با کمک مردم و با استفاده از منابع طبیعی می تواند دهکده های گردشگری را ایجاد کند.

 

مسئولان به دنبال درخشان جلوه دادن کارنامه خود هستند

این نماینده مردم در مجلس نهم دومین عامل تعرض به روستاها را افزایش ویلا سازی در کشور  توسط سرمایه داران، دانست و گفت: ویلاسازی اقدامی ضد سرمایه گذاری است اما در کشور ما زمین های ارزشمند زیر آهن و بتن رفته اند، بنابراین دولت باید در حوزه ساخت و ساز ویلا محدودیت هایی را ایجاد کند.

ندیمی دخالت شهرداری ها و صدور مجوز های غیرقانونی را سومین عامل تعرض به روستاها دانست و گفت: برخی مسئولان به دنبال درخشان جلوه دادن کارنامه کاری خود هستند و  توجهی به عمران و آبادانی کشور ندارند، بنابراین باید وظایف در حوزه قانون بازتعریف شود تا از بروز فساد جلوگیری شود.

 

حریم شهرداری ها شهر است نه روستا

وی افزود: محدوده جغرافیایی فعالیت شورا و شهرداری کاملا مشخص است ، روستاها داری شورا و دهیاری ها هستند و شهرداری ها حق تصرف  حریم روستاها را ندارند، در واقع حریم شهرداری ها شهرها و حریم دهیاری ها روستا است، اما متاسفانه عدم نظارت همه جانبه از سوی وزارت کشور مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.

 

تعرض به روستاها رفتارغیرقانونی است

عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس با تاکید بر اینکه تعرض به روستاها رفتارغیرقانونی است که با شدید ترین وجه باید با آن برخورد کرد، گفت::در این شرایط ضروری است تا قانون تقسیات کشوری با توجه به رکن نظارتی آن اجرا شود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، سید ابوالفضل رضوی معاونت روستایی و مناطق محروم کشور با انتقاد از اینکه شهرهای بزرگ، روستاهای نزدیک به خود را به حیاط خلوت سرمایه هایشان تبدیل کرده اند، گفت: جمعیت روستایی کشور از چرخه فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی جدا شده و نه تنها موثر و مفید عمل نمی‌کند بلکه در برخی موارد به جمعیتی مضر و آسیب رسان تبدیل شده است. یکی از دلایل عمده روستاییان برای تمایل به شهری شدن این است که املاک آنان فاقد سند بوده و وقتی روستای آنان تبدیل به شهر شود املاکشان سند دار شده و در این شرایط دولت هم نمی‌تواند به املاک آنان تعرض کند.

وی در ادامه تاکید کرده است: شهرداری تهران باید پای خود را از روستاهای کن و سولقان بیرون بکشد زیرا این مناطق روستایی بوده و از لحاظ قانونی نمی‌تواند زیر مجموعه شهرداری تهران قرار بگیرد. به همین دلیل شهرداری تهران اجازه تصرف و ساخت و سازهای غیرمجاز در این منطقه را نداشته و در این خصوص وظیفه بخشدار منطقه است تا از این موارد جلوگیری کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل