بازدید 17166

مخالفت 218 جمهوری‌خواه با توافق ایران/ تضمین تسلیحاتی آمریکا به کشورهای منطقه در مقابل ایران/ «اوباما به هر حال توافق را اجرا می‌کند»

ادعای مخالفت بیشتر نمایندگان کنگره با توافق هسته ای ایران، هشدار درباره اجرای توافق از سوی اوباما حتی در صورت مخالفت کنگره، اظهارات سخنگوی کاخ سفید درباره اقدامات کنگره در حمایت از توافق و تلاش جان کری برای اطمینان بخشی به کشورهای منطقه درباره ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۲۱۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵ 04 August 2015

ادعای مخالفت بیشتر نمایندگان کنگره با توافق هسته ای ایران، هشدار درباره اجرای توافق از سوی اوباما حتی در صورت مخالفت کنگره، اظهارات سخنگوی کاخ سفید درباره اقدامات کنگره در حمایت از توافق و تلاش جان کری برای اطمینان بخشی به کشورهای منطقه درباره ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، بحث ها درباره بررسی توافق هسته ای ایران در کنگره آمریکا، امروز نیز بخش مهمی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی را از آن خود کرده است. در این زمینه، پایگاه اینترنتی «هیل» با انتشار مطلبی مدعی شده، بیشتر نمایندگان کنگره مخالف توافق هسته ای ایران هستند. به نوشته این سایت، بیشتر نمایندگان کنگره آمریکا از تصویب طرحی در محکومیت توافق هسته ای با ایران حمایت می کنند. در همین راستا، پیتر راسکم، نماینده جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا، روز دوشنبه در بیانیه ای مدعی شد، 218 نماینده جمهوری خواه مجلس نمایندگان، قطعنامه ای را که وی در محکومیت توافق هسته ای دولت اوباما با ایران تهیه کرده امضا نموده اند. میزان حمایت نشان می دهد، اکثریت مجلس نمایندگان از اقدامی رسمی در مخالفت با توافق با ایران حمایت خواهند کرد.

*****

با وجود این، یک نماینده دموکرات کنگره گفته، حتی در صورت رأی منفی نمایندگان، دولت اوباما توافق هسته ای با ایران را اجرا خواهد کرد. به نوشته پایگاه اینترنتی «دیلی کالر»، برد شرمن، نماینده دموکرات در کنگره هشدار داده حتی اگر کنگره بتواند توافق هسته ای ایران را با آرایی رد کند که رییس جمهور نتواند وتو کند، رییس جمهور همچنان می تواند توافق را اجرایی نماید. وی گفت این احتمال وجود دارد در صورتی که کنگره توافق را رد کند، جان کری، وزیر خارجه آمریکا به بقیه جهان بگوید توافق را رعایت کرده و با ایران تجارت کند و اعلام نماید کار درست و منطقی همین است. وی اظهار داشته، اگر دولت آمریکا احساس کند یک قانون بد است از آن پیروی نخواهد کرد.

*****

از سوی دیگر، سخنگوی کاخ سفید نیز از حصول پیشرفت های مهم در مذاکرات دولت آمریکا با نمایندگان کنگره درباره حمایت از توافق هسته ای ایران سخن گفته است. به نوشته «ای بی سی نیوز»، جاش ارنست اظهار داشته: «در 48 تا 72 ساعت گذشته شاهد بودیم افراد قابل توجهی از این توافق حمایت کردند که از جمله آن سث مولتون، کهنه سرباز جنگ عراق و نماینده ایالت ماساچوست است. مولتون گفته است تجربه شخصی او از جنگ در خاورمیانه موجب شد، به این نتیجه برسد که این توافق احتمال وقوع جنگ آتی در خاورمیانه را کمتر می کند. ما همچنین شاهد بیانیه قوی آدام شف بودیم که عضو مهمی از کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان است. برخی می گفتند، وی نسبت به این توافق ظن و تردید دارد که بعد از شنیدن دلایل دولت از این توافق حمایت کرده است».

*****

اما به موازات این روند، تلاش آمریکا برای اطمینان بخشی به متحدان عرب خود در منطقه درباره توافق هسته ای ایران نیز به موضوعی مورد توجه در عرصه بین المللی تبدیل شده است. شبکه خبری «فرانس 24» در گزارشی در این زمینه و با اشاره به سفر جان کری به منطقه برای دیدار با مقامات ارشد کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، استدلال می کند که کری با دادن وعده‌های تسلیحاتی تلاش دارد اطمینان کشورهای حاشیه خلیج فارس را بدست آورد. به عقیده فرانس 24، جان کری به منطقه سفر کرده تا دولت های منطقه را درباره مناسب بودن توافق برسر برنامه هسته ای ایران متقاعد کند. به رغم این توافق، جان کری به این کشورها اطمینان داد که ایران به متحد آمریکا تبدیل نشده است.

*****

این در حالی است که رژیم اسرائیل با وجود اشتراک نظر با کشورهای عرب منطقه درباره مخالفت با توافق هسته ای ایران، به اقدام آمریکا در فروش سلاح به این کشورها معترض است. به نوشته «هاآرتص»، رژیم اسرائیل از تصمیم آمریکا مبنی بر فروش سلاح به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس پس از اجرایی شدن توافق هسته ای با ایران اعتراض کرده است. این روزنامه به نقل از یکی از مقام های ارشد امنیتی آمریکا می نویسد در سفر اخیر اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا به سرزمین های اشغالی، مقامات اسرائیلی به تصمیم واشنگتن برای فروش سلاح به کشورهای حوزه خلیج فارس پس از اجرایی شدن توافق هسته ای با ایران اعتراض کردند. موشه یعلون، وزیر جنگ و دیگر مقام های ارشد رژیم اسرائیل، اعتراض این رژیم را به تصمیم آمریکا مبنی بر فروش سلاح های پیشرفته به کشورهای خلیج فارس به اشتون کارتر ابلاغ کرده اند.

*****

در نهایت، شبکه خبری «الجزیره» با انتشار گزارشی چنین استدلال کرده که توافق هسته ای ایران بر روابط آمریکا با کشورهای منطقه تأثیر نمی گذارد. دیوید مک، معاون سابق وزیر امورخارجه آمریکا در امور خاور نزدیک و سفیر پشین آمریکا در امارات عربی متحده در گفت وگو با این شبکه اظهار داشته: «کشورهای منطقه از نزدیک تحولات مربوط به توافق هسته ای با ایران را دنبال می کنند. سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به این می اندیشند که پس از این توافق هسته ای، چشم انداز روابط آنها با آمریکا به چه صورت خواهد شد... به نظر من، نوع روابطی که در نهایت بین آمریکا و ایران شکل خواهد گرفت، در مقایسه با روابط بسیار قوی و سالم آمریکا با کشورهای عضو شورای همکاری های خلیج فارس بسیار ضعیف خواهد بود».

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار