بازدید 2569

اعتراض رژيم صهيونيستی به تصميم آمريکا براي فروش سلاح به کشورهای حوزه خليج فارس

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در دو ماه گذشته چندین پیشنهاد را که آمریکا برای گفتگو درباره تقویت توانایی نظامی ارتش اسرائیل مطرح کرده رد کرده است.
کد خبر: ۵۲۱۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۲ 04 August 2015
روزنامه اسرائیلی هاآرتص از اعتراض رژیم نتانیاهو به تصمیم آمریکا مبنی بر فروش سلاح به کشورهای حوزه خلیج فارس پس از اجرایی شدن توافق هسته ای با ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، هاآرتص به نقل از یکی از مقام های ارشد امنیتی آمریکا نوشت: در سفر اخیر اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا به اسرائیل، مقام های اسرائیلی به تصمیم واشنگتن برای فروش سلاح به کشورهای حوزه خلیج فارس پس از اجرایی شدن توافق هسته ای با ایران اعتراض کردند.

موشه یعلون، وزیر جنگ و دیگر مقام های ارشد رژیم صهیونیستی اعتراض این رژیم را به تصمیم آمریکا مبنی بر فروش سلاح های پیشرفته به کشورهای خلیج فارس به اشتون کارتر ابلاغ کرده اند.

هاآرتص به نقل از مقام آمریکایی افزود: «توانائی های مهمی هست که اسرائیل دارد اما کشورهای خلیج فارس ندارند. آنها این موضوع را مطرح کردند و ما با روی باز آن را پذیرفتیم. این بحث پیش از توافق با ایران آغاز شد.»

پس از اعلام توافق چارچوب بین ایران و قدرت های جهانی در لوزان در ماه آوریل، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا رهبران کشورهای خلیج (فارس) را به نشستی در کمپ دیوید دعوت و موضوع افزایش کمک نظامی آمریکا به این کشورها را مطرح کرد.

کارتر از اسرائیل به عربستان سعودی رفت و روز دوشنبه هم جان کری، وزیر امور خارجه، در نشستی با همتاهای خود از کشورهای خلیج (فارس) در دوحه، پایتخت قطر شرکت کرد.

در پایان این نشست، خالد بن محمد العطیه، وزیر امور خارجه قطر گفت، کشورهای خلیج فارس - عربستان سعودی، امارات، قطر، بحرین، کویت و عمان - از توافق هسته ای با ایران استقبال می کنند.

جان کری هم در این نشست گفت: آمریکا آماده است کمک هایش را به کشورهای خلیج فارس از جمله سیستم های دفاع موشکی، افرایش فروش سلاح های آمریکایی و آموزش واحدهای ویژه برای مقابله با تروریسم در این کشورها افرایش دهد.

این مقام امنیتی آمریکا گفت: در جریان سفر کارتر به اسرائیل از ارائه بسته امنیتی در جبران توافق با ایران سخنی به میان نیامد اما در عوض، وزیر دفاع پیشنهاد کرد همکاری با اسرائیل را در جلوگیری از انتقال سلاح از ایران به حزب الله، حماس، جهاد اسلامی و دیگران تقویت کند.

این مقام آمریکایی افزود: تحریم های آمریکا ضد ایران تا آنجا که به موضوع تروریسم مربوط می شود، ادامه خواهد داشت و لذا زمینه همکاری آمریکا با اسرائیل در این زمینه گسترده تر خواهد شد.

هاآرتص افزود: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در دو ماه گذشته چندین پیشنهاد را که آمریکا برای گفتگو درباره تقویت توانایی نظامی ارتش اسرائیل مطرح کرده رد کرده است.

وی اینگونه استدلال می کند که پذیرفتن این پیشنهادها یعنی مهر تائید زدن بر توافق با ایران، موضوعی که او از اساس با آن مخالف است.

مقام ارشد آمریکا خاطر نشان کرد واشنگتن آماده است هر زمان اسرائیل آماده باشد در این باره وارد مذاکره شود. وی گفت: « مهم نیست این اتفاق همین الان یا دو ماه دیگر بیافتد.»

هاآرتص ادامه داد: چند هفته پیش موشه یعلون به خبرنگاران اسرائیلی گفته بود مناقشه بین تل آویو و واشنگتن ریشه در این موضوع دارد که اسرائیل، ایران را بخشی از مشکل می داند آما آمریکا، ایران را بخشی از راه حل در منطقه به حساب می آورد.

مقام امنیتی آمریکا این تحلیل یعلون را رد کرد و گفت: «آمریکا، ایران را بخشی از راه حل در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) نمی داند. ما انتظار نداریم ایران، به واسطه این توافق، رفتارش را ساختاری تغییر دهد. فکر نمی کنیم ایران متحول شده باشد. ما آنان را بخشی از راه حل نمی دانیم. امید داریم این اتفاق در آینده بیافتد اما درباره رفتار ایران دچار توهم نشده ایم.»

وی افزود: فکر می کند توافق هسته ای نیاز یا احتمال حمله نظامی آمریکا یا اسرائیل را به تاسیسات هسته ای ایران کاهش می دهد.

این مقام آمریکایی گفت: «به نظر ما، این توافق، نیاز و احتمال حمله نظامی را کاهش می دهد. حمله نظامی به عنوان یک گزینه همیشه باقی می ماند اما این توافق از ضرورت آن می کاهد. اسرائیل حق دارد از خودش دفاع کند. آمریکا، اسرائیل را متحد خود می داند و اگر به اسرائیل تعرض شود به کمکش می شتابد.»

مقام آمریکایی همچنین گفت همکاری اطلاعاتی بین واشنگتن و تل آویو در سایه توافق با ایران افزایش خواهد یافت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر