بازدید 20849

گروگان‌ها، گروگانگیران را به قتل رساندند

کد خبر: ۵۲۱۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷ 04 August 2015
راز قتل ۵ مرد و زن که در کمتر از ۲۴ ساعت و در ۲ حادثه جداگانه در شهرستان جیرفت قربانی جنایت شده بودند، فاش شد.

به گزارش همشهری، 2نفر از قربانيان، گروگانگيراني بودند كه هدف حمله گروگان‌ها قرار گرفتند و جانشان را از دست دادند.چند روز پيش 3مرد جوان در روستاي كراي از توابع شهرستان جيرفت تصميم گرفتند براي رسيدن به پول دست به گروگانگيري اتباع افغاني بزنند. نقشه‌اي كه آنها در سر داشتند، كاملا حساب‌ شده بود. آنها بايد مهاجراني را كه غيرقانوني وارد ايران شده بودند ربوده و براي آزادي‌شان از خانواده‌هايشان اخاذي مي‌‌كردند. مردان جوان پس از ربودن 5تبعه افغاني آنها را به خانه‌اي منتقل و مجبورشان كردند كه در تماس با خانواده‌هايشان، درخواست پول كنند.

مبلغي كه آدم‌ربايان براي اخاذي گروگان‌ها درنظر داشتند 30ميليون تومان براي هر گروگان بود. آنها با شكنجه‌ گروگان‌ها، خانواده‌هايشان را تهديد مي‌كردند كه اگر تن به خواسته‌شان ندهند آنها را خواهند كشت و اين در حالي بود كه خانواده گروگان‌ها به پرداخت 8ميليون تومان براي آزادي هر گروگان راضي شده بودند.مدتي از ماجراي گروگانگيري گذشته بود تا اينكه شنبه گذشته اتفاق مرگباري رخ داد.

گروگان‌ها كه دست و پا بسته در داخل خانه زنداني بودند توانستند دور از چشم گروگانگيران، دست و پايشان را باز كنند. زماني كه گروگانگيران وارد خانه شدند تا به آنها سر بزنند، هر 5مرد افغاني به آنها حمله كردند و گروگانگيران را به باد كتك گرفتند. اين درگيري هولناك منجر به مرگ 2گروگانگير و مجروح شدن شديد سومين عضو باند شد و گروگان‌ها پس از آن از خانه فرار كردند تا خودشان را نجات دهند.

همدستان گروگانگيران وقتي از ماجرا باخبر شدند، جست‌وجو براي به دام انداختن گروگان‌ها را شروع كردند. از سوي ديگر ماجرا به پليس نيز گزارش شد و تيم‌‌هاي عملياتي زيرنظر مجيد رستمي، دادستان عمومي و انقلاب جيرفت وارد عمل شدند.جست‌وجوها ادامه داشت تا اينكه ساعاتي بعد جسد بي‌جان يكي از گروگان‌هاي فراري در حوالي روستا پيدا شد.

دادستان جيرفت در گفت‌وگو با همشهري گفت: هر چند در ابتدا به‌نظر مي‌رسيد كه گروگان افغاني هنگام فرار و در جريان درگيري با همدستان گروگانگيران جانش را از دست داده اما در ادامه معلوم شد كه وي به‌دليل جراحات ناشي از شكنجه‌هايي كه در اين مدت از سوي گروگانگيران ديده بود، جان باخته است. مجيد رستمي ادامه داد: در ادامه جست‌وجوها مأموران توانستند 2نفر از گروگان‌هاي فراري را دستگير كنند كه آنها پس از انتقال به بيمارستان تحت درمان قرار گرفتند و به محض مرخص شدن، تحت بازجويي قرار خواهند گرفت.

جنايت خانوادگي

دومين پرونده اما از يك جنايت خانوادگي حكايت دارد. شامگاه شنبه مأموران پليس شهر ساردوئيه از توابع جيرفت در جريان قتل زن و مردي در خانه‌شان قرار گرفتند و راهي آنجا شدند. قربانيان زن و شوهر بودند و مرد با ضربات چاقو و زن بر اثر اصابت ضربات جسمي سخت به سرش به قتل رسيده بود.

تحقيقات براي كشف راز جنايت شروع شد و مأموران در نخستين اقدام به بازجويي از دختر خانواده كه قاتل را ديده بود پرداختند. دختر جوان گفت: دقايقي قبل وقتي قصد ورود به خانه را داشتم، برادرم را ديدم كه از ديوار خانه به بيرون پريد و فرار كرد. وحشتزده وارد خانه شدم و آنجا بود كه جسد پدر و مادرم را ديدم و پليس را خبر كردم.

طبق گفته‌هاي دختر جوان، برادر او از مدت‌ها قبل با پدرش بر سر مسائل مالي اختلاف داشت. او بارها از پدرش طلب ارث و ميراث كرده بود و اختلافاتشان بر سر همين مسئله بود. با اين اطلاعات، عامل جنايت دستگير شد و با اعتراف به قتل پدر و نامادري‌اش گفت: وقتي مادرم فوت شد، پدرم با زن ديگري ازدواج كرد كه از او نيز صاحب فرزند شد. در اين مدت هميشه تصور مي‌كردم كه پدرم هواي مرا ندارد و با هم دچار اختلافات مالي شديم. روز حادثه بر سر همين مسئله نزد او رفتم اما باز هم وي حاضر نشد تن به خواسته‌ام بدهد. من هم عصباني شدم و با چاقو به او ضربه زدم. وقتي پدرم روي زمين افتاد، وحشت كردم. در همين هنگام نامادري‌ام به خانه برگشت و براي اينكه لو نروم، او را هم به قتل رساندم و فرار كردم و متوجه نشدم كه خواهرم مرا هنگام فرار ديده است. با اعترافات پسر جوان، او به بازسازي صحنه قتل پرداخت و با قرار قانوني راهي زندان شد.

مشكلات مهاجران غيرقانوني

مجيد رستمي، دادستان جيرفت با اشاره به اين دو پرونده گفت: در شكل‌گيري پرونده اول، علاوه بر مشكلات اقتصادي، ورود غيرقانوني مهاجران به ايران نيز نقش اساسي دارد، تا جايي كه باعث شده عده‌اي براي رسيدن به پول دست به گروگانگيري اتباع غيرقانوني بزنند، چرا كه مي‌دانند آنها از ترس اخراج شدن از كشور جرأت نمي‌كنند ماجرا را به پليس اطلاع دهند.

وي ادامه داد: خوشبختانه با سختگيري‌هاي قضايي و صدور احكام سنگين و نظارت پليس، آمار اينگونه جرايم در جيرفت به‌شدت كاهش يافته است اما گاهي اوقات باز هم شاهد چنين جرايمي هستيم. وي كنترل بيشتر مرزها را يكي از دلايل كاهش جرايم مربوط به ورود مهاجران غيرقانوني دانست. دادستان جيرفت دومين پرونده را ناشي از مسائل فرهنگي درون خانواده‌ها دانست و گفت: براي پيشگيري از وقوع چنين حوادثي نياز به فرهنگ‌سازي‌ و توسعه فعاليت‌هاي فرهنگي در جامعه است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر