بازدید 33333

سينوزيت را هر چه زودتر درمان کنيد

یکی از بیماری‌های شایع در حیطه‌ای که گوش و حلق و بینی سینوزیت است.
کد خبر: ۵۲۱۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۰ 04 August 2015
یکی از بیماری‌های شایع در حیطه‌ای که گوش و حلق و بینی سینوزیت است.

دکتر معصومه سعیدی متخصص گوش و حلق و بینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سینوزیت یکی از بیماری‌های بسیار شایعی در حیطه‌ی گوش و حلق و بینی که افراد بخاطر آن به پزشک مراجعه می‌کنند.

اکثر افراد احساس می‌کنند که به این بیماری مبتلا هستند، اما علائم، نشانه‌ها و روش تشخیص آن را بدرستی نمی‌دانند بسیاری از افارد مراجعه می‌کنند در حالیکه در سال های گذشته فردی به آن‌ها گفته است که سینوزیت دارند و همچنان مارک وجود سینوزیت بر روی آنهاست و هیچ فردی درمان درستی بر روی آنها انجام نداده و یا تشخیص درستی‌ هم انجام نشده است.

سینوزیت عبارت است از التهاب سینون‌ها و این سینوس‌ها یک حفراتی از هوا هستند که پوشیده از مخاط تنفسی می‌باشد و در دو طرف استخوان‌های پیشانی، دو طرف استخوان فکی، استخوان‌های اطراف چشم، درد عمقی کره‌ی چشم دیده می‌شوند.

دکتر سعیدی گفت: سینوس‌ها چندین خاصیت دارند: اول اینکه، وجود هوا در آنها باعث سبک شدن وزن سر می‌گردد و اگر قرار بود که سر با این وزن زیاد، استخوان متراکم و محکمی داشته باشد قطعاً نمی‌توانست قطعاً قادر به تحمل آن باشد و فشار زیادی به ستون فقرات و گردن وارد می‌کرد به علت وجود همین حفرات هوادار، وزن سر کم می‌شود و این از خاصیت‌های سنوس‌ها می‌باشد.

دوم اینکه: به دلیل پوشش مخاطی که سینوس‌ها دارند و در مسیر تنفس قرار گرفته‌اند و باعث ایجاد ترشحاتی می‌شوند که این ترشحات اثر پاک‌کنندگی دارند و این یک مکانیسم دفاعی است در مقابل میکروب‌ها و موادی که از طریق بینی وارد سیستم تنفسی می‌شوند.

وی در ادامه گفت: هرگونه التهابی که در این سینوس‌ها ایجاد می‌شود، سینوزیت گویند.

2 نوع سینوزیت وجود دارد که عبارتند از: سینوزیت حاد و سینوزیت مزمن.

سینوزیت حاد یک التهابی است که در مخاط سینوس‌ها رخ می‌أهد و التهابی است که در آن مخاط متورم می‌گردد و دهانه‌ی سینوس‌ها مسدود می‌گردد و بطور موقت درناژ ترشحات از سینوس‌ها دچار اختلال می‌شود در این صورت این بیماری علائمی دارد که شایع‌ترین حالت آن بدین طریق است که فرد به سرماخوردگی ویرسی مبتلا می‌شود و پس از آن به دلیل بسته شدن دهانه‌ی سینوس‌ها فرد دچار سینوزیت حاد می‌شود.

گفتنی است، از علائم شایع سینوزیت حاد این است که بیمار دچار تب، ترشح چرکی از بینی و یا پشت حلق، احساس فشار در صورت و یا فقط در ناحیه‌ی پیشانی، اطراف چشم و در ناحیه دو طرف گونه می‌کند.

درمان اصلی سینوزیت حاد، مصرف آنتی‌بیوتیک می‌باشد که فرد با تجویز پزشک، در طی دوره‌ی درمان 1 هفته الی 10 روز از آن استفاده می‌کند و مشکل وی برطرف می‌گردد و کم‌کم ادم و التهاب مخاط کم می‌شود و دهانه‌ی سینوس‌ها مجدداً به فرم اولیه خود بازمی‌گردند.

دکتر سعیدی در مورد سینوزیت مزمن گفت: این سینوزیت در واقع به دلیل دائمی شدن التهاب و ادم دهانه‌ی سینوس و خود مخاط سینوس‌ها است این التهاب یکسری ریز فاکتورهایی دارد، بدین معناکه بیمار به سینوزیت حاد مبتلا گردیده اما به دلیل اینکه درمان مناسبی برای آن انجام نشده و یا دوره درمان و آنتی‌بیوتیک آن مناسب و کافی نبوده، این بیماری طولانی‌ گردیده است و اگر بیش از 3 هفته ادامه پیدا کند می‌توان به آن فرد مارک سینوزیت مزمن را زد.

وی در ادامه گفت: عواملی که در ایجاد سینوزیت مزمن دخالت دارند، عبارتند از: اختلالات آناتومیکی که در بینی باشد،مصلاً ایجاد انسداد یا توده‌ای در داخل بینی، انحراف تیره‌ی وسط بینی و از همه شایع‌تر بیمارانی که دچار آلرژی تنفسی هستند و این افراد معمولاً دچار سینوزیت مزمن می‌شوند.

علائم این بیماران نیز مشابه بیماران سینوزیت حاد است ولی خیلی پر سر و صدا نمی‌باشد و بیمار در آن تب ندارد، حال عمومی وی نیز چندان بد نیست، در اینگونه افراد معمولاً یک درد مزمن در پیشانی، گونه‌ها وجود دارد و احساس فشار در اطراف چشم یا در پشت کره‌ی چشم دارند که معمولاً صبح‌ها میزان آن بیشتر است، گاهی نیز امکان دارد که این افراد ترشحات پشت حلق زیادی نیز داشته باشند که اکثر مواقع این ترشحات چرکی نمی‌باشد. تشخیص سینوزیت مزمن معمولاً با روش‌های تصویربرداری، سی تی اسکن سینوس‌های پاراناگال یا همان سینوس‌های بینی است و بدون تزریق انجام می‌گردد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر