بازدید 2915

تور کری برای صید دیکتاتورهای عرب

کد خبر: ۵۲۱۸۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹ 03 August 2015
کری برای دفاع از دست‌آوردهای توافق‌ هسته‌ای مذاکرات فشرده با رهبران عرب را در خاورمیانه دنبال می‌کند. سفر وزیرخارجه آمریکا ابعاد جالبی از معادلات پساتحریم ایران علنی کرده‌است.

وزیرامورخارجه آمریکا رهسپار خاورمیانه شده‌است تا درباره تفاهم هسته‌ای ایران با گروه 1+5 چانه زنی کند. جان کری در اولین مرحله سفر خود شامگاه شنبه وارد قاهره شد تا در کنار مسائل استراتژیک واشنگتن با قاهره نظر مصری ها را برای همراهی با ایالات متحده جلب نماید.

وی در طول اقامت کوتاه مدت خود در سرزمین فراعنه تلاش کرد روابط متلاطم مصر با آمریکا را ترمیم نماید اما بیشتر روی مساله مذاکرات اتمی ایران تکیه کرد. واشنگتن تلاش می‌کند با توجه به نفوذ مصر در جامعه اعراب خاورمیانه آنها را با خود همراه نماید.

کری شامگاه یک‌شنبه در قاهره، پیش از سفر به قطر برای دیدار با همتایان خود در شورای همکاری خلیج فارس، گفت «هیچ تردیدی» نیست که توافق هسته‌ای با ایران، در صورت اجرایی شدن، خاورمیانه را مکانی امن‌تر خواهد کرد.

در میان اعضای شورای همکاری‌های خلیج فارس،کشور عمان نقش میانجی را در جریان مذاکرات ایفا کرده‌است. از طرف دیگر،محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، هفته‌گذشته با مقامات کویت و قطر دیدار کرده بود. این موضوع نشان می‌دهد که شورای همکاری خلیج فارس در مواجهه با تهران دچار دودستگی شده‌است.

 عربستان سعودی و بحرین کشورهایی هستند که در کنار رژیم صهیونیستی آمریکا را به دلیل تفاهم با ایران مورد نکوهش قرار داده‌اند. اخیرا بندربن‌سلطان رسما رئیس‌جمهوری آمریکا را «کم‌هوش» خوانده است که نشان دهنده یخ‌بندان روابط این دو متحد قدیمی است. سعودی‌ها از بی‌اعتنایی آمریکا ومعادلات جدید خاورمیانه که با تثبیت قدرت هژون جمهوری اسلامی همراه شده‌است ، به شدت خشمگین هستند. ریاض برای جبران حس ناامنی خود علاوه بر ساخت بمب‌اتمی اتحاد با رژیم صهیونیستی را در دستور کار قرار داده‌اند.

در این میان ، مصر که اولین مقصد کری بود دارای نقشی استراتژیک است. قاهره از یک طرف به دلیلی دریافت وام‌های کلان خود را مغروض شورای همکاری خلیج فارس می‌داند. رسانه های سعودی هم تلاش می‌کنند ایران را یک تهدید بزرگ برای قاهره طلقی کنند. در این میان مصر از روابط محرمانه ریاض با اخوان المسلمین به شدت نگران است، همه در مصر می دانند که رفاقت با آل‌سعود هر لحظه ممکن است به دشمنی تبدیل شود.

جان‌کری در جریان تور خاورمیانه‌ای خود تلاش دارد دیکتاتورهای عرب ناراضی از توافق هسته‌ای که حیثیت آمریکا را نیز زیرسوال برده‌اند را صید نماید.

گسل عمیق رژیم صهیونیستی با متحدان سنتی

نکته منحصر به فرد سفر وزیرخارجه آمریکا به خاورمیانه این است که  کری از  سفر به سرزمین‌های اشغالی و دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی امتناع کرده‌است. این اقدام در کنار سفر 50نماینده کنگره و سناتور جمهوری‌خواه به تل‌آویو شکاف عمیق کاخ سفید با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را به نمایش گذاشته است.

در همین حال، روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی با عنوان «کمپین ضد ایران توسط نتانیاهو تأثیری مخرب بر یهودیان آمریکا ندارد.» گسل اختلافات رژیم صهیونیستی محدود به روابط تل‌آویو با واشنگتن نمانده‌است و روابط نتانیاهو با دیگر متحدان اسرائیل را نیز تحت‌الشعاع قرار داده‌است. فردای روز توافق هسته‌ای ، «ایان آوستین» نماینده حزب کارگر در پارلمان بریتانیا «فیلیپ‌هاموند» وزیر خارجه کشورش را متهم کرد که از توافقنامه‌ای مطلقا بد حمایت کرده است که باعث ناامیدی کامل تل‌‌آویو شده است.در مقابل ، پاسخ‌هاموند خیلی جالب بود.

وزیرخارجه بریتانیا گفت:«سوالی که ما باید بپرسیم این است که تل‌آویو از چه توافقی خوشش می‌آید.البته پاسخ این است که اسرائیل هیچ توافقی را با ایران نمی‌خواهد بلکه می‌خواهد بحران هسته‌ای همیشه باقی بماند که به نظر من به نفع منطقه و منافع ما نیست.»

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز ،از پاسخ وزیرخارجه محافظه‌کار بریتانیا می تواند استنباط کرد که رژیم صهیونیستی به دنبال جنگ همیشگی با تهران است اما بریتانیا برای تامین منافع استراتژیک لندن حاضر به همراهی تل‌آویو نیست. این موضوع نشان می‌دهد که روابط متحدان سنتی رژیم صهیونیستی با تل‌آویو وارد تنش شده‌است.

رهبران اروپایی از تنش‌ها و جنگ‌طلبی‌های رژیم صهیونیستی خسته‌شده‌اند. حملات تروریستی پاریس که با موج‌سواری نتانیاهو برای مهاجرت یهودیان به سرزمین اشغالی در نهایت خشم فرانسوااولاند،رئیس‌جمهوری فرانسه را نیز برانگیخت. در همین حال،ناراحتی رهبران اروپایی از سیاست‌های اسرائیل در گسترش شهرک‌های یهودی نشین در مناطق اشغالی فلسطین، هر روز آشکارتر می‌شود و آنها با صراحت بیشتر در انتقاد از این مسئله صحبت می‌کنند.

گفتنی است که فیلیپ‌هاموند وزیر خارجه بریتانیا در سفر شانزدهم ژوئیه خود به سرزمین‌های اشغالی در کنفرانس خبری با نتانیاهو تاکید کرد خطر زیادی وجود دارد که جایگاه اسرائیل در افکار عمومی‌سراسر جهان بیش از این سقوط کند.مساله بغرنج برای رژیم صهیونیستی این است که اتحادیه اروپا همانند گذشته از مصئونیت تل‌آویو حمایت نمی‌کند.

موضوع دردناک برای رژیم صهیونیستی این است که در غرب فقط سیاستمداران و مقامات نبودند که نظری مثبت درباره توافقنامه داشتند بلکه اکثریت تحلیلگران و اندیشکده‌هایی که در زمینه سیاست خارجی مطالعه دارند، از این توافقنامه حمایت کرده و آن را مثبت ارزیابی کرده اند. یک مقام آمریکایی با اشاره به موضع وزیرخارجه بریتانیا تاکید کرد نتانیاهو چیزی کمتر از تسلیم شدن ایران و برچیده شدن کامل برنامه هسته‌ای این کشور را نمی‌خواهد به همین علت هم با هر گونه توافق هسته‌ای مخالف است.موضوع آنچنان جدی است که حتی اوباما در کنفرانس خبری در کاخ سفید ادعای نتانیاهو را به تمسخر گرفت که گفته بود ایران دنبال این است که کل جهان را به کنترل خود درآورد.

اوباما رسما اعلام کرده‌است که با تلاش‌های رژیم صهیونیستی و لابی آیپک برای ابطال تفاهم‌نامه برجام مقابله خواهد کرد. این موضوع در نهان نشان می‌دهد که دموکرات‌ها در حال رویگردانی از رژیم صهیونیستی هستند. تابستان گذشته فرانک لونتس مشاور سابق کابینه اسرائیل درباره نحوه دفاع از شهرک‌های یهودی نشین در کرانه باختری، نظرسنجی انجام داد که نشان می‌داد میزان حمایت از رژیم صهیونیستی در میان دموکرات‌های آمریکا به شدت کاهش یافته است.

براساس برخی گزارش‌های محرمانه در ایالات متحده ، حس تنفر از رژیم صهیونیستی و حس استعمار توسط تل‌آویو در حال شکل‌گیری است. براساس یک نظرسنجی صورت گرفته 57 درصد از دموکرات‌ها و 14 درصد جمهوری‌خواهان براین باور بودند که اسرائیل یک رژیم نژادپرست است. تفاهم هسته‌ای با ایران نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی همانند گذشته همه سیاستمداران آمریکایی را در مشت خود ندارد.

در این میان رویگردانی دموکرات‌ها ، سران رژیم صهیونیستی به جمهوری‌خواهان نیز اعتمادی ندارند. روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در سرمقاله ای با عنوان «دورویی جمهوری خواهان درباره توافق» نیز نوشت: اغراق و حرف های نیمه راست جمهوری خواهان برای از مسیر خارج کردن توافق مهم و ضروری هسته ای ایران و گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به علاوه آلمان) از زشت هم زشت تر است. مایک هاگبی، یکی از نامزدهای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری به طرح هولوکاست پرداخته و اوباما را متهم می کند که اسرائیلی ها را به سمت درب کوره ها سوق می دهد. تام کاتن، سناتور آرکانزاس نیز جان کری، وزیر خارجه، که در دستیابی به توافق نقش داشت را به پونتیوس پیلاطس (حاکم یهودا که به اعتقاد مسیحیان حضرت عیسی را محاکمه کرد که در نهایت به حکم تصلیب وی منجر شد) تشبیه کرد.»

 نیویورک تایمز در ادامه نوشت: روسای جمهور آمریکا از حزب جمهوری خواه همیشه از پیشگامان مذاکره با خصم برای حفظ صلح بوده اند. ریچارد نیکسون روابط با چین را زمانی که تهدیدی کمونیستی به شمار می رفت را عادی کرد. رونالد ریگان توافقنامه موشکی را با شوروی امضا کرد، کشوری که موجب بی ثباتی در کل جهان شده و یهودیان را تحت آزار قرار داده بود. در این توافق نوع خاصی از موشک ها به صورت کامل حذف شدند.

 مذاکره با دشمنان یکی از اجزای اصلی دولتمداری بوده و می تواند جایگزینی حیاتی برای جنگ باشد. حتی زمانی که آمریکا در اوج قدرت بود، رهبرانش - شامل جمهوری خواهان - می دانستند که یک توافق موفق شامل مقداری مصالحه از جانب طرف دیگر است نه تسلیم کامل. با این حال اکنون جمهوری خواهان برای بدنام کردن توافق سخت به دست آمده اوباما و در تعقیب یک توافق مبهم «بهتر»، از ایران می خواهند تسلیم شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی