بازدید 1878

حفظ میراث فرهنگی با در نظر گرفتن حقوق شهروندی

کد خبر: ۵۲۱۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳ 03 August 2015
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه باید علاوه بر رعایت حقوق شهروندان ارزش‌های میراثی هم حفظ شود، گفت: مسلم است ضمن حفظ و معرفی میراث فرهنگی، رعایت حقوق مردم نیز الزامی است و این دو اصل، فصل‌های مشترک و مرتبط بسیاری دارند که باید در این مسیر حرکت کرد.

سید مهدی هاشمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت به خطری که کافه و هتل نادری خیابان جمهوری تهران را به دلیل ساخت و ساز پاساژ در اطراف آن تهدید می‌کند اشاره کرد و گفت: آثار تاریخی را باید با توجه به ارزش میراثی و تاریخی شان حفظ و نگهداری کرد و باید توضیح و علت عدم توجه شهرداری و سازمان میراث فرهنگی به این مسئله را جویا شد.

نماینده مردم  تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهردر مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آثاری مانند کافه و هتل نادری که ثبت ملی شده‌اند در صورت مراقبت درست و اصلی می‌توانند با گذشت زمان به ثبت جهانی برسند، ولی متاسفانه در ایران تنها آثاری که ثبت جهانی شدند مورد توجه قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به استفاده بسیاری از آثار تاریخی خیابان جمهوری تهران توسط مردم در قالب مغازه، انبار و ...، گفت: مسلم است  ضمن حفظ و معرفی میراث فرهنگی، رعایت حقوق مردم نیز لزامی  است و این دو اصل، فصل‌های مشترک و مرتبط بسیاری دارند که باید در این مسیر حرکت کرد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی، سازمان میراث فرهنگی و شهرداری باید چارچوبی را برای نگهداری از آثار متعلق به مردم، همانند بسیاری از خانه‌های خیابان جمهوری در نظر بگیرند زیرا نمی‌توان به مردم گفت که حق ندارید از یک ملک استفاده کنید و یا به آن نزدیک شوند چون تاریخی است و از سوی دیگر، اقدامات لازم برای حفظ آن صورت نگیرد.

باید چارچوبی جهت حفظ آثار باستانی در نظر گرفته شود

هاشمی با بیان اینکه باید چارچوبی برای حفظ آثار باستانی در نظر گرفته شود، افزود: مثلا در حوزه آموزش و پرورش اگر دستگاه مربوطه نسبت به مکانی که در اختیار دارد ظرف 5 سال، اقدامی نکند مالک حق دارد آن را به کاربری قبلی خود برگرداند؛ در ارتباط با ساختمان‌های میراث فرهنگی نیز باید چنین چارچوبی مشخص شود تا هر چه زودتر سرنوشت انها مشخص شود و بلاتکلیف نمانند و هر روز بیشتر از روز قبل تخریب نشوند.

وی ادامه داد: باید علاوه بر رعایت حقوق مردم ارزش‌های میراثی هم حفظ شود اگر این دو با هم تجمیع شوند که اتفاق خوشایندی افتاده، در غیر این صوت باید یکی را انتخاب کرد و این اولویت‌بندی با مسئولان است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه خودکارفروشی برلیان و خانه ماوثاله در خیابان جمهوری نیز در دست تخریب هستند و شرایط مناسبی ندارند، گفت: هر سال خبرهایی مبنی بر تخریب یا تهدید هویت تاریخی بنا‌ها و آثار در ایران منتشر می‌شود، مساله مهمی که یکی از دلایل آن کمبود بودجه حفاظتی و بی‌توجهی مسئولان میراث فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در  نزدیکی بنای ثبت ملی شده  هتل و کافه نادری چند ساختمان دیگر در انتظار تخریب و اضافه‌شدن به پروژه ساخت پاساژ هستند و خبرهای از تمایل مالک این پروژه برای تملک و تخریب هتل نادری به گوش می‌رسد و این خبر با سکوت مسئولان میراث فرهنگی استان تهران افزایش یافته است
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان