بازدید 13968
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

بازتاب سخنان روحانی درباره توافق وین/ سفر کری به منطقه با موضوع ایران/ مواضع متفاوت سیاستمدار صهونیست درباره توافق هسته‌ای

بازتاب سخنان شب گذشته حسن روحانی درباره توافق هسته ای، دیدگاه مقام سابق آمریکایی درباره توافق ایران و 1+5، حمایت اکثریت دموکرات های کنگره از توافق، مواضع جان کری درباره ایران در جریان سفر به مصر و قطر و اظهارات متفاوت یک سیاستمدار اسرائیلی درباره توافق هسته ای ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۲۱۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵ 03 August 2015
بازتاب سخنان روحانی درباره توافق وین/ سفر کری به منطقه با موضوع ایران/ مواضع متفاوت سیاستمدار صهونیست درباره توافق هسته‌ایبازتاب سخنان شب گذشته حسن روحانی درباره توافق هسته ای، دیدگاه مقام سابق آمریکایی درباره توافق ایران و 1+5، حمایت اکثریت دموکرات های کنگره از توافق، مواضع جان کری درباره ایران در جریان سفر به مصر و قطر و اظهارات متفاوت یک سیاستمدار اسرائیلی درباره توافق هسته ای ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، سخنان شب گذشته حسن روحانی، رئیس جمهور ایران درباره موضوعاتی از جمله موضوع هسته ای، مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. خبرگزاری فرانسه می نویسد، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران روز یکشنبه اعلام کرد، توافق هسته‌ای با گروه 1+5، «فضای جدیدی» برای حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای نظیر بحران یمن یا سوریه ایجاد خواهد کرد. در این مطلب به نقل از روحانی آمده: «ما همچنان روی اصول خود در منطقه پافشاری می‌کنیم، اما کاملاً‌ اطمینان داریم که توافق هسته‌ای فضای جدیدی برای دستیابی به راه‌حل‌های سیاسی سریع‌تر برای بحران‌های منطقه‌ای ایجاد خواهد کرد». رئیس جمهور ایران همچنین خاطرنشان کرده، هیچ گاه هیچ شکی درباره موفقیت مذاکرات هسته‌ای نداشته است.

*****

در مقابل، یک مقام سابق آمریکایی نیز در گفت و گو با «فاکس نیوز»، توافق هسته ای را بهترین گزینه موجود دانسته و از آن دفاع کرده است. نیکلاس برنز، مذاکره کننده ارشد سابق آمریکا در موضوع هسته ای، اظهار داشته، توافق هسته ای با ایران فواید و ریسک هایی دارد؛ با این حال بر این باور است که فواید این توافق از ریسک هایش بیشتر است. وی گفته: «اگر کنگره رأی به عدم تصویب توافق بدهد و رییس جمهور را شکست دهد، یک مسأله به طور حتم محقق می شود؛ اینکه مذاکرات شکست خورده و بی نتیجه می ماند و ایران نیز مذاکرات را ترک می کند و دیگر محدودیتی برای برنامه هسته ای این کشور وجود ندارد و این ائتلاف بزرگ بین المللی که ما توانستیم طی ده سال اخیر تشکیل دهیم، از هم فرو می پاشد».

*****

در همین حال، خبرگزاری «رویترز» از افزایش حمایت از توافق هسته ای در میان اعضای دموکرات کنگره آمریکا سخن گفته است. این خبرگزاری می نویسد، اطمینان حامیان آمریکایی توافق هسته ای ایران از به دست آوردن حمایت کافی دموکرات ها به منظور تضمین موافقت با آن در کنگره، رو به افزایش است، حال آنکه قرار است این توافق در کنگره ای که جمهوری خواهان مخالف توافق اکثریت را در آن دارا هستند، مورد بررسی قرار بگیرد. رویترز می افزاید با وجود اینکه علائمی در خصوص تردید برخی از دموکرات ها درباره این توافق وجود دارد، اما شمار کم نمایندگان دموکرات که علناً مخالفت خود را اعلام کرده اند، مانند گریس مینگ و خوان فارگاس در مجلس نمایندگان، از کسانی نیستند که در این مسأله موثر به شمار بیایند. 

*****

در مطلبی دیگر درباره همین موضوع، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به موضوع سفر وزیر خارجه آمریکا به قطر پرداخته و هدف از این سفر را اطمینان بخشی به متحدان منطقه ای ایالات متحده درباره توافق هسته ای ایران دانسته است. این خبرگزاری می نویسد، جان کری برای گفت و گو با مقامات عرب که کشورهایشان در خصوص توافق هسته ای قدرت های جهانی با ایران نگران هستند، در قطر است. در ادامه مطلب آمده، کری پس از سفر به مصر، روز یکشنبه وارد پایتخت قطر شد. وی در مصر نیز به نفع موافقت نامه به دست آمده با ایران صحبت کرد. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در خصوص قدرت فزاینده ایران در منطقه نگران هستند. کری در قاهره مدعی نقش منفی ایران در منطقه شد؛ با این حال گفت، در صورتی که تهران نتواند سلاح هسته ای بسازد، رفتار و برخورد با آن آسان تر خواهد بود.

*****

این در حالی است که حتی خود آمریکایی ها نیز علناً به خصمانه بودن رویکرد عربستان سعودی به عنوان متحد اصلی خود در منطقه نسبت به ایران اشاره دارند. در این راستا، رابرت جردن، سفیر پیشین آمریکا در عربستان در گفت و گویی با «سی ان ان» اظهار داشته راهبرد سعودی ها همیشه این است که علیه ایران باشند. وی در این زمینه گفته: «سعودی ها راهبرد آشکار ندارند. به نظر می رسد، راهبرد آن ها این است که همیشه علیه ایران باشند. آن ها عقیده دارند، ایران در هر فعالیت منفی، به خصوص در مناطق شرقی عربستان، در بحرین و اکنون در یمن دخالت دارد. ما نمی دانیم اهداف سیاسی عربستان سعودی از ماجراجویی در یمن چیست». وی درباره نقش سعودی ها در واقعه 11 سپتامبر 2001 نیز مطالبی را بیان کرده است.

*****

در نهایت، روزنامه «جروزالم پست» اظهارات یک سیاستمدار رژیم اسرائیل را بازتاب داده که ضمن مخالفت با ادعاهای نخست وزیر این رژیم درباره توافق هسته ای ایران، اظهار داشته، این توافق چندان هم بد نیست. زهاوا گالئون، رئیس حزب «مرتس» در این زمینه اظهار داشته: «توافق اتمی ایران کامل نیست؛ اما به آن بدی هم نیست که نتانیاهو می گوید». وی ضمن انتقاد از نتانیاهو افزوده: «نتانیاهو سه بار به خاطر تهدیدات ایرانی ها به مقام نخست وزیری اسرائیل رسید. وی را از سال 1992 با لقب آقای ایران خطاب می کنند و او لحظه به لحظه در حال انتشار این هشدارهاست که ایران تنها چند لحظه به رسیدن به بمب اتمی فاصله دارد. او ماه مارس گذشته در برابر نمایندگان کنگره آمریکا حاضر شد و با حمله به توافق هسته ای، به صراحت خواهان خارج شدن مذاکرات از مسیرش شد». 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل