بازدید 24830

ایرانی‌ها روی ریل نام‌های خاص

ایرانی ها معمولا حول و حوش نام هایی خاص می چرخند و حتی اگر در خانواده این نام چند بار تکرار شده باشد باز انتخابش می کنند.
کد خبر: ۵۲۱۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸ 03 August 2015
بیشتر ما در جمعی با چند نفر همنامیم. در اتوبوس اگر کسی اسم همراهش را صدا کند ما به اشتباه برمی‌‌گردیم، در مترو یا درمحل کار وقتی کارمندان همدیگر را به اسم کوچک صدا می‌زنند فکر می‌کنیم با ما هستند.
 
به گزارش جام جم، در جمع فامیل نیز این ماجرا تکرار می شود و چون بیشتر خانواده ها اسم های مشابه برای کودکان انتخاب می کنند به مرور زمان چند هم اسم پیدا می شود که برای تفکیک کردن آنها از هم باید یک ویژگی به آنها داد؛ مثل نام پدر یا مادر یا ترتیب سال تولد مثل مریم یک یا مریم کوچکه و بزرگه.

ریشه این ماجرا در سلیقه ایرانی ها برای نامگذاری است. ایرانی ها معمولا حول و حوش نام هایی خاص می چرخند و حتی اگر در خانواده این نام چند بار تکرار شده باشد باز انتخابش می کنند. این تمایل به تکرار اسامی را در پایگاه اینترنتی سازمان ثبت احوال کشور بخوبی می توان دید.

14 سال به عقب می رویم و می رسیم به سال 80. در این سال فاطمه، زهرا مریم، زینب و معصومه پرتکرارترین اسامی دخترانه بود و علی، محمد، امیرحسین مهدی و علیرضا پنج اسم پرطرفدار.

جالب این که یک سال بعد پنج اسم پرطرفدار دخترانه باز هم به ترتیب سال 80 تکرار شد و نوزادان متولد شده در این سال بیشتر با اسامی فاطمه، زهرا، مریم زینب و معصومه نامگذاری شدند. اما سال 81، اسامی پرطرفدار پسرانه کمی در جدول جابه جا شد و علی، امیرحسین، مهدی، محمد و علیرضا بارها در شناسنامه نوزادان ثبت شد.

سال 82 باز هم فاطمه، زهرا و مریم جزو سه انتخاب اول خانواده ها بود و امیرحسین، علی و مهدی باز هم اسامی پرطرفدار. سال 83 نیز بار دیگر فاطمه زهرا، مریم، امیرحسین، مهدی و علی ثبت شدند.

اما سال 84 در جمع نام های پرطرفدار دخترانه یک اسم تازه جا باز کرد و جای مریم را گرفت ؛ مبینا. به این ترتیب، فاطمه، زهرا و مبینا در رتبه اول تا سوم قرار گرفتند. در این سال برای نام های پسرانه نیز همین اتفاق رخ داد و بعد از اسامی امیرحسین و مهدی، ابوالفضل در رتبه سوم نشست.

سال 85 نیز برای اسامی دخترانه وضع شبیه سال قبل پیش رفت و در مورد نوزادان پسر، بیشتر آنها برخلاف سال 84 ابوالفضل نام گرفتند، نه امیرحسین.

سال 86 نیز بیشتر نوزادان دختر و پسر شبیه متولدان سال قبل نامگذاری شدند که البته این وضع در سال 87 اندکی تغییر کرد و نام زینب برای دخترها و امیرمحمد برای پسرها در کنار فاطمه، زهرا، ابوالفضل و امیرحسین قرار گرفت.

اما تغییر عمده در نامگذاری دختران تازه متولد شده را می توان در سال 88 دید که نام ستایش یکباره در حالتی انفجاری مورد استقبال خانواده ها قرار گرفت و بعد از فاطمه و زهرا در رتبه سوم اسامی پرطرفدار دخترانه قرار گرفت. همان زمان گفته شد سریال تلویزیونی «ستایش» عامل این نامگذاری ها بوده است. در این سال سه نام پرطرفدار پسرانه نیز اندکی تغییر کرد و امیرعلی بعد از ابوالفضل و امیرحسین در رتبه سوم ایستاد . حتی سال 89 امیرعلی گوی سبقت را از ابوالفضل ربود و در رتبه نخست نشست؛ در حالی که برای دخترها همچنان فاطمه، زهرا و ستایش در صدر گزینش ها بود.

سال 90 نیز به همین شکل گذشت تا این که سال 91 باز تغییر ذائقه ای رخ داد و بسیاری از خانواده ها ترجیح دادند برای نوزادان دخترشان نام نازنین زهرا را انتخاب کنند که بعد از فاطمه و زهرا انتخاب سوم بود.

سال 92 نیز این ترتیب برای اسم های دخترانه حفظ شد و بیشتر نوزادان پسر همچنان با اسامی امیرعلی، امیرحسین و ابوالفضل نامگذاری شدند.

با این که در سال های اخیر بسیاری از خانواده ها به سمت نام های ایرانی یا اسامی غیرایرانی کم تکرار متمایل شده اند، اما کشوری که به موضوع نگاه کنیم ذائقه ها هنوز روی خطی مشخص حرکت می کند.

از سال 80 تا 92، تعدادی از خانواده ها به اسامی حدیثه، اسما، مهلا، یگانه، آرش آرمان، شیدا، بیتا، شقایق، صبا، شیوا، پویا، سهیل، الناز، یلدا، هلیا، آرین، ماهان، کیمیا، درسا، پرهام، نگار، پریا، امیرحافظ، آیلین، سوگند، محمدیاسین، عرشیا و ... تمایل نشان داده اند (این نام ها جزو 50 اسم پرطرفدار ایرانیان است)، ولی با این حال در این 12 سال و حتی این روزها باز هم اسامی مذهبی گوی سبقت را در نامگذاری ها از بقیه نام ها ربوده اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱۲
انتشار یافته: ۳۱
باید نگاهی به خانواده هایی که ازدواج می کنند انداخت.چون در شرایط موجود آمار ازدواج پایین و زادو ولد هم محدود انهم به خانواده هایی محدود که بیشتر زمینه مذهبی دارندمتکی شده است. اگر زمینه ازدواج فراهم شود و فرزند آوری گسترش یابد حتما نامگذاری هم از این دایره محدود خارج خواهد شد.
آغا قبلا يادمه به شوخي ميگفتن چينيا وقتي ميخوان اسم براي بچه انتخاب کنن يه سنگ ميندازن تو قوطي هر صدايي داد همونو ميذارن!!
الان ما اينجوري شديم
يه اسماي من درآوردي که همه هم شبيه هم ان
تو مهد پسر من اين اسما هست: مانيا ، پانيا ، تانيا ، لانيا، رانيا!!
يعني تو همه چي افراط مي کنيم شورشو در مياريم
اصن يه وضعي
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
همون چینی ها از من و تو جلوترن ، دست بردار از خاله زنک بازی برادر من هر کی هر جور راحته بذار زندگی کنه این کار خودت یه نوع افراطه
اسم خودمم علی یه که یهو نگی بر خورده بهم
امیدوارم موفق باشی
مهدي
| - |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
موافقم
و اينكه اغلب والدين در نامگذاري فرزندان خودشان را در نظر ميگيرند، نه فرزند را.
بيشتر اسمهاي عجيب و غريب و مثلا با كلاس مخصوص همان دوره زماني است. و چه بسا وقتي فرزند به سنين نوجواني و جواني ميرسه، اون اسم از مد افتاده و به روز نيست.و صاحب اسم سرخورده ميشه.
نمونه هاش زياده.
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
موافقم.......
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
اونقدر اسمهای قشنگ ایرانی اصیل نشنیده اید که تعجب آور هست براتون
اتفاقا زیباترین اسم های ایرانی هستند
مردم ایران باید اسم های ایرانی برای فرزندان خود انتخاب کنند
مگه می شه یه خانواده عشق مولا علی داشته باشه و توی بچه هاش اسم علی و زهرا و ... نباشه. تا می شه باید این اسامی رو پاس داشت که بهترین اسامیند. باشه که خلقیات فرزندانمان مثال موالیشان باشد.
باید هر قومیت و فرهنگی اسمهای اصیل مربوط به خودشون رو روی بچه هاشون بگذارن،اسمهای فارسی،کردی،لری،ترکی و ... .اینکه همه اسمها یکدست و تکراری باشند اصلا خوب نیست.
خب که چی؟ به نظرم عنوان‌تان بار معنایی مثبتی ندارد. واژه خاص در این دوره زمان بار معنایی منفی دارد مثلا آقای خاص، روابط خاص و مانند اینها در حالی که گذاشتن اسامی اهل بیتی برای فرزندان مثبت است. امام کاظم ع اسم پنج دخترشان را فاطمه گذاشتند و یا امام حسین ع نام سه پسرشان را علی گذاشتند. خلاصه نفهمیدم با این گزارشتان چه می خواستید بگویید. وقتم را تلف کردید.
ای کاش یک آمار درصد هم میدادید مٍٍثلا ستایش از چند درصد به چند درصد رسید
نام باید ایرانی باشد.
ظاهرا مقاله نویس محترم خبر ندارد که این زهرا ها و فاطمه ها در خانه آناهیتا و رزیتا صدا می شوند و این اسامی مذهبی عمدتا فقط مال شناسنامه است!!
بابا یه جدول بکش کار خودت و ملت رو راحت کن.
ناشناس این اسامی اگر برای شما غریب هست برای افراد تحصیل کرده غریب نیست و دارای معنای زیبایی هست
مگه تکرار در نام اشکال داره
اگه چیزی خوب باشه تکرار شدنش ایراد نداره
امام حسین می فرمود اگر خدا هزار فرزند پسر به من می داد نام همه را علی می گذاشتم و همین کار را هم کردند علی اکبر علی اوسط علی اصغر
به همین خاطر سفارشی که در دین ما شده این است که اولا اسم خوب برای فرزندتان انتخاب کنید و ثانیا بهترین نام ها هم نام دوستان خدا از انبیا و اولیا مخصوصا اهل بیت است
خانواده ها فقط دوست دارن اسم بچشون خاص باشه حتی اگه معنی نداشته باشه
من اسم دخترم را ماهور گذاشتم و معنی یکی از دستگاههای سنتی موسیقی ایران واسم گلی در کردستان است و ریتم شاد و اهنگین بودن این اسم برای دخترم قشنگ تر بود اگر روزی پسر داشته باشم ماهان می گذارم
قطعا هر کاری بر اساس مبانی اتفاق می افتد و نامگذاری هم نه در کشور ما که در همه جا مبانی خاص خود را دارد و صد البته این که هر کاری مبنایی داشته باشد بد نیست مبانی نامگذاری در کشور ما اول اعتقادی است و نامهای تکراری که در متن بعنوان رتبه های اولیه ذکر شد نشان دهنده همین رویکرد هست دومین مبنا فرهنگی است یعنی مردم بر اساس توجهات فرهنگی نام های تاریخی و ملی انتخاب می کنند و بعد از اینها علاقه به طبیعت و گلها و اجرام آسمانی و نکته مهم که مورد انتقاد مطلب بالا بود مبنی بر تکرار این اسامی نه تنها زننده و خسته کننده نیست بلکه باعث تقویت روحیه و حتی بیانگر رویکرد ها در تقویت مبانی اعتقادی و اجتماعی و ملی است .
اسم هویت یک فرد هست تک بودن بهتر سبب شناسایی فرد می شود در فامیلهای ما اسم امیر یعنی ده نفر بیشتر را همزمان صدا زدن
اسم دختر من مانیا هست میشه بگی مشگلش چیه آقای ناشناس معنیش هم عش بزرگه حداقل کمی فکر کن بعد در مورد اسمی که خوشت نمیاد نظر بده ممنونم
مانیا. پانیا. تانیا. لانیا. رانیا. جل الخالق عجب اسامی عجیبی الله اکبر
بعضی اسمهای جدید خیلی نامأنوس هستن.
یعنی بچه هایی که همچین نام هایی دارن در بزرگی چه حسی نسبت به اسمشون پیدا خواهند کرد!؟
مثلا حاج آقا آریو!
کربلایی ماهین!
مشهدی شورش!
البته اقبال به نامهای ایرانی روز به روز بیشتر از گذشته می شود.
نام مردم یک کشور بیانگر هویت ،اصالت،تاریخ و تمدن ان کشور می باشد ای کاش در هنگام انتخاب نام به فرزندان خود به این نکته توجه می شد
خودم اسم پسرم پارسا و دخترم پرنیا است چون می دونم با حرف پ شروع می شوند و کاملا ایرانی .
اسمهای فارسی کم کم فراموش می شوندورنج و سختی فردوسی به بادمی رود
شخص نام را بارز می کند نه نام
براي مسلمان بودن لازم نيست عرب باشيم
نمبدونم بگم ، نگم! فكر نكنم منتشر كني تابناك ولي به خداوند سوگند من تو 20 سال گذشته نشينيدم كسي از اقوام آشنايان ، دوستان و كلا هر كي ميشناسم نام ابوالفضل رو بچه اش گذاشته باشه. من نميدونم اين آمار را از كجا مياري!!
مگر ما در گذاشتن اسم آزادیم.تو ثبت احوال یک کتاب می دهند و میگویند که اسمها را باید از داخل این کتاب بگذاریم بعد میگیم که فلان اسمها پرطرفدار هستند.
عزیزان یادمون باشه یکی از اصول والدین نام نیکو گذاشتنه یه جوری به روی بچه هامون اسم بذاریم که فردا که نبودیم تنمون تو گور نلرزه - بهترین اسامی اسمهای ائمه و القابشونه اقل محب بودنم همینه (همیشه غفلته که همه جور بلا سر آدم میاره)
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار