بازدید 2704

فريد زکريا: ترکيه در مبارزه با داعش اهداف سياسي داخلي را دنبال می کند

حملات ترکیه می تواند موجب برانگیخته شدن ملی گرایی ترکیه به نفع وی شود و به وی اجازه دهد که خواستار انتخاباتی دیگر شود که طی آن اکثر آرا را به دست آورد. برخی ناظران بر این باورند که پس از انتخابات این حملات که احتمال دارد موجب تحقق اهداف اردوغان شود متوقف خواهند شد.
کد خبر: ۵۲۱۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۵ 03 August 2015
فرید زکریا تحلیلگر سیاسی شبکه سی ان ان تصریح کرد ترکیه در مبارزه با داعش و حمله به کردها اهداف سیاست داخلی را دنبال می کند.

به گزارش سی ان ان، فرید زکریا تحلیلگر مسایل سیاسی گفت یکی از خبرهای مهم در خاورمیانه(غرب آسیا) این است که ترکیه جنگ با داعش را آغاز کرده است. این کشور چندین هدف را در سوریه مورد حمله قرار داده و به آمریکا اجازه داده است که از پایگاههای هوایی اش برای اجرای حملات استفاده کند.

این مسئله این امکان را فراهم خواهد کرد که حملات آمریکا بیشتر و موثرتر شود. دو کشور تلاش خواهند کرد که در شمال سوریه یک منطقه عاری از داعش را ایجاد کنند.

این بسیار خوب است با این حال مانند بسیاری از مسایل دیگر در خاورمیانه حقیقت پیچیده تر است.

به نظر می رسد ترکیه در نخستین حملات خود جنگجویان کرد را نیز در عراق هدف قرار داده است. بسیاری از آنها از متحدان در مبارزه با داعش به شمار می روند. ترکیه که از جدایی طلبان کرد در داخل این کشور وحشت دارد با دیگر مبارزان کرد در منطقه نیز خصومت دارد.

به گفته ناظران، انگیزه ثانوی پنهانی ترکیه از اقدامات اخیرش دستیابی به اهداف سیاسی در داخل ترکیه است. حزب رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه برای نخستین بار طی سالهای اخیر نتوانست در انتخابات پارلمان اکثریت آرا را کسب کند و مجبور شد با دیگر احزاب ائتلاف تشکیل دهد.

حملات ترکیه می تواند موجب برانگیخته شدن ملی گرایی ترکیه به نفع وی شود و به وی اجازه دهد که خواستار انتخاباتی دیگر شود که طی آن اکثر آرا را به دست آورد. برخی ناظران بر این باورند که پس از انتخابات این حملات که احتمال دارد موجب تحقق اهداف اردوغان شود متوقف خواهند شد.

زکریا افزود به نظر می رسد که در حال حاضر، که ترکیه دست به اقدام زده است با این حال واقعیت عجیب این است که داعش برای کشورهای همسایه یک تهدید به شمار می رود اما این کشورها اقدام زیادی برضد داعش انجام نمی دهند و به آمریکا اجازه داده اند که خود این جنگ را پیگیری کند.

اردن، عربستان سعودی، امارات و بحرین همه در حملات برضد داعش حضور داشته اند اما این حضور بسیار محدود بوده است. آمریکا بیش از دو هزار حمله هوایی برضد داعش در سوریه صورت داده است.

در همین حال متحدان عرب این کشور روی هم رفته تنها بیش از یکصد حمله صورت داده است. تخمین های سایت های تحلیلی نشان می دهد دانمارک به اندازه همه کشورهای عرب برضد داعش حمله هوایی صورت داده است و هلند نیز دو برابر این کشورها حملات هوایی ضد داعش صورت داده است.

امارات عربی متحده مدتی است که حملات برضد داعش را متوقف کرده و علت این اقدام را ناکافی بودن تدابیر کنونی برای نجات نظامیانی اعلام کرده است که احتمال دارد به اسارت گرفته شوند.

با این حال واقعیت این است که این جنگ است و احتمال اینکه هواپیماها هدف قرار گیرند و افراد آسیب ببینند وجود دارد.

عربستان سعودی بزرگترین مشتری تجهیزات نظامی آمریکا است. براساس تخمین ها در سال 2015 میلادی از هر هفت دلاری که برای خرید تجهیزات نظامی هزینه می شود یک دلار توسط عربستان هزینه خواهد شد و واردات نظامی عربستان سعودی و امارات از مجموع کشورهای کشورهای غرب اروپا بیشتر خواهد بود.

حال سئوال اینجاست که این تسلیحات کجاست اگر قرار است برضد گروهی مرگبار نظیر داعش استفاده نشود پس قرار است کجا استفاده شود.

مصر بیشتر هواپیماهای جنگی را در منطقه دارد با این حال تاکنون تنها چند حمله هوایی برضد داعش صورت داده است آن هم در لیبی و نه در سوریه.

بنابراین پیش از آنکه آمریکا حملات خود برضد داعش را گسترش دهد احتمالا باید کشورهای منطقه را به اقدام برضد تهدیدی که پیش رویشان قرار دارد وادار کنیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر