بازدید 3640

آزاد و پیام نور تنها دانشگاه های سراسری واقعی!

کد خبر: ۵۲۱۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹ 02 August 2015
حتما بارها و بارها با این پیامک تبلیغی مواجه شده اید که می گوید«بدون کنکور وارد دانشگاه سراسری شوید»! و بعد از آن با یک تحقیق ساده متوجه شده اید آدرس یک موسسه غیرانتفاعی که گاهی حتی کمتر از یک مدرسه فضا، امکانات و مدرس دارد ثبت شده است.

چهارشنبه هفته جاری مجتبی علوی فاضل معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در نشست مطبوعاتی انتخاب رشته امسال دانشگاه آزاد، از اصطلاح عجیبی استفاده کرد:«برخلاف غلط رایج در جامعه دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه سراسری است.» اصطلاحی که شاید عمده داوطلبان و دانشجویان را با یک پارادوکس مواجه کند.

ماجرا این است که سالیان سال است به غلط، بسیاری از مردم صفت سراسری را که مربوط به آزمون ورود به دانشگاه ها است را برای خود دانشگاهها به کار می برند. چرا که مطابق مقررات آموزش عالی ایران، اساسا دانشگاه یا دانشگاه هایی با این عنوان وجود خارجی ندارند و دانشگاهها عبارت اند از دانشگاههای دولتی و غیردولتی!

مقصود اکثر مردم از دانشگاه سراسری دوره روزانه دانشگاه های دولتی است که در مجموع حدود ده درصد از کل ظرفیت ورودی دانشگاه های ایران را تشکیل می دهند و همگی نیازمند آزمون و یا شرایط بسیار خاص برای ورود هستند. اما در سال های اخیر و باتوجه به کاهش نرخ جمعیت ورود به دانشگاه ها و ایجاد مشکلات مالی برای دانشگاه های غیردولتی، برخی از موسسات غیرانتفاعی با سوءاستفاده از همین غلط مصطلح به تبلیغات برای پذیرش دانشجو می پردازند. « بدون کنکور وارد دانشگاه سراسری شوید!» بهترین مثال برای این تبلیغات است.

نکته جالب اما این است که اگر صفت سراسری را به درستی برای دانشگاه ها معنی کنیم متوجه می شویم که تنها دانشگاههایی که در سراسر ایران ( و با گستردگی به مراتب بیشتر از دانشگاه علمی کاربردی و فرهنگیان) شعبه دارند دانشگاههای پیام نور و دانشگاه آزاد هستند که در این میان دانشگاه پیام نور حضوری نیست و اصطلاحا به distance learning  عمل می کند. بنابراین می توان گفت برخلاف تصور اکثر خانواده ها، دانش آموزان و دانشجویان ایرانی دانشگاه آزاد اسلامی با 400 واحد و مرکز بزرگترین دانشگاه سراسری ایران است! شاید با این اطلاعات ساده دیگر پیامک های دروغین تبلیغاتی باورمان نشود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها