بازدید 1503

خشکسالی بیشتر شود، چاه‌ها را عمیق‌تر می کنند

کد خبر: ۵۲۱۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱ 02 August 2015
یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ضمن تشریح شرایط آبی کشور، تاکید کرد که تعیین الگوی کشت و نصب کنتور بر چاه‌های مجاز که قرار است در قالب "طرح تعادل‌بخشی کشاورزی" اجرا شود می‌تواند مفید واقع شود.

علی ایرانپور در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا عنوان کرد: بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است که 92 درصد از میزان مصرف آب کشور را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل، این بخش بسیار قابل توجهی است و هرگونه تصمیم‌گیری در این بخش می‌تواند اثر مستقیمی در کاهش یا افزایش مصرف آب داشته باشد.

او ادامه داد: در بخش کشاورزی شاهد این هستیم که حدود 60 تا 65 درصد آب مصرفی به هدر می‌رود و پرتی آب بسیار بالاست. به علاوه در کنار این، شاهد اضافه‌ برداشت آب از چاه‌های زیرزمینی هستیم. به دلیل این که دچار خشکسالی شده‌ایم و کشاورزان ما می‌خواستند در این شرایط امرار معاش کنند، هرچه خشکسالی بیشتر می‌شود، چاه‌ها را عمیق‌تر می‌کنند، این مساله، عاملی شد تا روز به روز اضافه برداشت آب بیشتر شود و سفره‌های آب زیرزمینی لطمه بیشتری بخورد.

ایرانپور افزود: در کنار این موارد، به دلیل نبود الگوی مصرف کشت در کشور شاهد کشت محصولاتی هستیم که به هیچ عنوان از لحاظ میزان آب و اهمیت کشت با منطقه‌ای که در آن کشت می‌شوند تناسب ندارند. مثلا در استان‌های جنوبی کشور هندوانه کشت می‌شود. وقتی هم بحث صادرات پیش می‌آید، در واقع به نوعی آب مجازی را صادر می‌کنیم.

این عضو کمیسیون کشاورزی خاطرنشان کرد: بحث اصلاح الگوی کشت و نصب کنتور بر چاه‌ها می‌تواند مفید باشد اما نه در این حد که منتظر باشیم همه مشکلات ما حل شود. این‌ها به عنوان مسکّن می‌تواند تاثیرگذار باشند.

ایرانپور به اقدامات دولت برای مقابله با کم‌آبی هم اشاره کرد و گفت: در این چند سال اخیر، اهمیت موضوع بیشتر شده و اصلاح آبیاری در دستور کار دولت قرار گرفته چون اضافه برداشت افزایش پیدا کرده، این کارها خوب است اما اصلاح الگوی مصرف که معمولا مغفول مانده باید جدی گرفته شود. با کشاورزی سنتی، مقدار زیادی آب به هدر می‌رود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها