بازدید 7628

بیماری خودایمنی چیست؟

کد خبر: ۵۲۱۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱ 02 August 2015
یک فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی گفت: بیماری خودایمنی واکنش سیستم ایمنی بدن به سلول‌های خودی است.

به گزارش ایسنا، دکتر مژگان صفری اظهار کرد: سیستم ایمنی بدن در مقابل عوامل مضر خارجی مانند میکروب، انگل و ... از بدن محافظت می‌کند، اما گاهی بر اثر وجود اختلالات در سیستم ایمنی، اجزایی از بدن یا سلول‌های بدن را بیگانه تلقی می‌کند و در مقابل آن واکنش نشان می‌دهد.

وی افزود: زمانی‌ که قسمتی از سلول بدن با قسمتی از یک میکروب یا ماده خارجی مشابهت پیدا کند، سیستم ایمنی شروع به واکنش علیه آن می‌کند. بیماری خودایمنی انواع بسیار گسترده‌ای دارد و ممکن است هر نقطه از بدن مانند تیروئید، مغز، پوست و ... را درگیر کند.

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی تصریح کرد: ارث و سابقه فامیلی درصد احتمال ابتلای افراد به بیماری خودایمنی را افزایش می‌دهد، اما به این معنا نیست که هر کسی که اعضای خانواده‌اش به این بیماری مبتلا شده او هم قطعا دچار این بیماری شود.

وی با بیان اینکه تاکنون علت خاص و شناخته شده‌ای برای ایجاد بیماری خودایمنی شناخته نشده است، اضافه کرد: میزان ابتلای افراد بالغ به بیماری خودایمنی بسیار بیشتر از کودکان است و در گروه سنی کودکان کمتر دیده می‌شود.

صفری عنوان کرد: نقش استرس به عنوان یک عامل مستقیم در ایجاد بیماری خود ایمنی ثابت نشده، اما به عنوان یک عامل غیرمستقیم و تاثیرگذار در ایجاد بیماری‌های زمینه‌ای شناخته شده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر