بازدید 9571

تشريح جزئيات و تغييرات آزمون دکتراي 94-95

رئيس سازمان سنجش آموزش کشور با تشريح جزئيات آزمون دکتري گفت: مواد امتحاني آزمون دکتري تا ۱۵ مردادماه اعلام مي‌شود.
کد خبر: ۵۲۱۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸ 02 August 2015
رئيس سازمان سنجش آموزش کشور با تشريح جزئيات آزمون دکتري گفت: مواد امتحاني آزمون دکتري تا ۱۵ مردادماه اعلام مي‌شود.

به گزارش فارس ابراهيم خدايي گفت: آئين نامه آزمون دکتري براي سال‌هاي 95 و 96 اجرايي مي‌شود که اين آئين‌نامه با هدف تفکيک فرآيند سنجش علمي از فرآيند پذيرش دانشجو و اعتباربخشي و استانداردسازي آزمون‌ها ابلاغ شده است.

وي افزود: اختيار به گروه‌هاي آموزشي در راستاي استقلال دانشگاه‌ها و ايجاد امکان شرکت متعدد داوطلب و توجه جدي به سوابق علمي آموزشي داوطلب نيز از ديگر اهداف اين آئين‌نامه است.

وي با بيان اينکه مواد امتحاني آزمون امسال 15 مردادماه اعلام مي‌شود، عنوان کرد: هدف اين است که آزمون دکتري بر اساس يکسري مواد امتحاني شامل آزمون عمومي و استعداد تحصيلي و آزمون تخصصي شامل دروس پايه و اصلي به تعداد بيش از دو بار برگزار شود و نتيجه آزمون دو يا سه سال معتبر است.

خدايي گفت: سازمان سنجش نيز از داوطلبان ثبت نام کرده، آزمون را برگزار مي‌کند و به داوطلب کارنامه مي‌دهد. فرد بر اساس آزمون و نمره به دانشگاه معرفي مي‌شود.

رئيس سازمان سنجش اضافه کرد: دانشگاه‌ها براي پذيرش اعلام عمومي مي‌کنند و داوطلب به دانشگاه مراجعه مي‌کند و دانشگاه‌ها بر اساس شيوه نامه‌اي که همزمان با آئين نامه ابلاغ شده است، داوطلبان مورد نظر را انتخاب مي‌کنند.

خدايي اظهار داشت: بر اساس شيوه نامه اجرايي، حدنصاب آزمون در دانشگاه‌هاي مختلف مي‌تواند متفاوت باشد. دانشگاه‌ها هم بر اساس اطلاعات آماري حد نصاب خود را اعلام مي‌کنند.

خدايي گفت: امسال تعداد رشته‌هاي آزمون دکتري از 252 رشته نيز به 70 تا 80 مجموعه رشته محدود شده است. در واقع رشته‌هاي امتحاني بدون توجه به گرايش تقليل پيدا کرده است.

رئيس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: مواد امتحاني بيشتر دروس نهايي شده است اما چند درس باقي مانده‌اند که پس از نظر نهايي شوراي نظارت و برنامه ريزي و کميته‌هاي شوراي عالي برنامه ريزي در روز 15 مردادماه به صورت کامل اعلام مي شوند.

رئيس سازمان سنجش اظهار داشت: آزمون دکتري براساس مصوبات مجلس دو بار در سال برگزار مي‌شود و هر امتحان دو سال اعتبار دارد و داوطلب مي‌تواند از نتيجه آزمون براي پذيرش در دانشگاه‌ها استفاده کند.

به گفته وي، سهميه استعدادهاي درخشان نيز همان بيست درصد باقي مانده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان