بازدید 4395

مرگ در «ستاره جنوب»

کد خبر: ۵۲۱۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲ 01 August 2015
دو آتش‌سوزی مهیب در بندرعباس چهار کشته و تعداد زیادی مجروح بر جا گذاشت.

به گزارش شرق، آتش‌سوزی اول در مجتمع تجاری – تفریحی «ستاره جنوب» به وقوع پیوست و جان سه نفر را گرفت.

دومین حریق در کمتر از ٢٤ ساعت در هتل هرمز این شهر رخ داد و به مرگ یکی از آتش‌نشانان منجر شد. مجتمع تجاری– تفریحی «ستاره جنوب» ساعت ١٠:٢٠ صبح روز پنجشنبه دچار حریق شد. این مجتمع نخستین مرکز تجاری و بزرگ‌ترین مجتمع در این شهر است که ٩ طبقه دارد. شش طبقه بالایی این مجتمع با ٤٨ واحد، مسکونی است. طبقه همکف آن به بورس طلا و جواهرات اختصاص داده شده، طبقه اول و دوم این پاساژ تجاری و طبقه سوم شهربازی شامل سالن بیلیارد و بولینگ است. سینما و رستوران سنتی روبه دریا از دیگر فضاهای این مجتمع است. اگرچه هنوز علت اصلی حریق به‌صورت رسمی اعلام نشده اما به گفته مرتضی مرادی‌پور؛ مدیر کنترل و هماهنگی عملیات امداد و نجات ظاهرا اتصال شبکه برق سالن شهربازی باعث این حادثه شده است.

 آتش‌نشانان، امدادگران اورژانس و هلال‌احمر به‌محض اطلاع از وقوع این حادثه خود را به این مجتمع بزرگ رساندند و سعی کردند همزمان با خاموش‌کردن آتش افرادی را که در میان شعله‌ها و دود گرفتار شده بودند، نجات بدهند.

به گفته مرادی‌پور در مجموع ٢٦ نجاتگر و ١٠ نیروی عملیاتی به‌همراه چهار آمبولانس و سایر خودروهای امداد در این حادثه به امدادرسانی پرداختند. زمان حادثه، افراد زیادی در این مرکز حضور داشتند و همین امر شرایط را برای کمک‌رسانی دشوارتر می‌کرد. نجات‌گران بعد از ساعتی مبارزه با حریق سرانجام مجتمع را تخلیه کردند. در میان افراد حادثه‌دیده سه نفر از آنها جان باخته و ٢٦ نفر نیز مجروح شده بودند.

احمد پویافر، فرماندار بندرعباس با تأیید این آمار گفت: «نیروهای کارشناس درحال بررسی علت آتش‌سوزی و برآورد میزان خسارت‌ها هستند». او همچنین شایعه‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی را تکذیب کرد و خواستار خودداری افراد از انتشار شایعه شد. فاطمه نوروزیان، مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز تصریح کرد: از میان مصدومان منتقل‌شده به بیمارستان شهید محمدی، دو نفر کودک بودند که برای دریافت خدمات پزشکی مورد نیاز به بیمارستان کودکان منتقل شدند. 

وی خاطرنشان کرد: سه نفر از مصدومان بستری در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس از نیروهای آتش‌نشانی و تأسیساتی بازار ستاره جنوب بندرعباس هستند. 

نوروزیان بیان کرد: وضعیت عمومی تمام بیماران به نسبت خوب است و تحت مراقبت‌های پزشکی هستند و فقط وضعیت یک جوان حدودا ٢٠ساله که احتمالا به‌دلیل گازگرفتگی و سرگیجه از پنجره به پایین پرت شده، وخیم است.

مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: هیچ‌کدام از مصدومان دچار سوختگی نشده‌اند و همه آنها دچار اختلال تنفسی و گازگرفتگی به‌دلیل استنشاق گازهای متصاعد ناشی از آتش‌سوزی در ساختمان هستند.

 درحالی‌که بندرعباس در شوک این حادثه بود ساعت سه بامداد دیروز حریقی دیگر رخ داد. این‌بار هتل پنج ستاره «هرمز» دچار حادثه شد. حیدری، مدیر روابط‌عمومی سازمان آتش‌نشانی بندرعباس در این‌باره گفت: «٥٨ نفر در این حادثه نجات یافتند که ٤٠ نفر از این افراد میهمانان خارجی بودند و همگی در سلامت کامل به‌سر می‌برند».

وی با اشاره به اینکه حریق در طبقه اول هتل هرمز رخ داد، خاطرنشان کرد: متأسفانه یک آتش‌نشان به نام «برکت جوذری» که ماسک خود را در صحنه آتش‌سوزی به افراد نجات‌یافته داده بود، پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد. 

اکرمی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری هرمزگان نیز درباره این حریق گفت: این حادثه در اتاق ٢١٣ هتل اتفاق افتاد و برکت ‌جوذری یکی از مأموران آتش‌نشانی هنگام کمک به حادثه‌دیدگان بر اثر خفگی و گازگرفتگی فوت شد. 

در‌همین‌حال فرجام دانش، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی بندرعباس گفت: برکت جوذری که در عملیات اطفای حریق و نجات هتل هرمز درگذشت، آتش‌نشانی فداکار و دلسوز بود که برای جان مردم از جان مایه گذاشت و از شدت فعالیت و استشمام دود و گازهای کشنده پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد. جوذری متولد ۱۳۵۹ و با ۱۷ سال سابقه، فرمانده شیفت ایستگاه شماره یک آتش‌نشانی بندرعباس بود.

او روز پنجشنبه نیز در عملیات اطفای حریق در «ستاره جنوب» حضور مؤثری داشت و با وجود خستگی شدید در آن عملیات، بامداد دیروز در عملیات امداد و نجات و اطفا در هتل هرمز حاضر شد. بنا بر این گزارش، علت آتش‌سوزی در هتل نیز هنوز مشخص نشده است اما به گفته پویا فر، فرماندار بندرعباس علت آتش‌سوزی همچنان در دست بررسی است اما اتصالی برق دور از ذهن نیست. البته احتمال عمدی‌بودن این حادثه نیز وجود دارد.

«حجت‌الاسلام صادق اکبری»، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از دستگیری یک مظنون در این حادثه خبر داد و گفت: دو مظنون دیگر این پرونده درحال‌حاضر متواری هستند.

این مسئول قضائی افزود: همکاران قضائی در حال بررسی عمدی یا سهوی‌بودن حادثه و ارتباط دو حادثه آتش‌سوزی (مجتمع تجاری ستاره جنوب بندرعباس و هتل هرمز) با یکدیگر و قصور دستگاه‌های ذی‌ربط و افراد خاص در این زمینه هستند که نتیجه قطعی آن اعلام خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی