بازدید 31375

حلقه احساسات، افکار و رفتار چیست

کد خبر: ۵۲۰۷۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳ 30 July 2015
یک روانشناس تغییر و تحول با بیان اهمیت حلقه احساسات، افکار و رفتار گفت: برای تغییر افکار منفی باید فورا آن را متوقف کنید.

به گزارش فارس، دلبر نیروشک با بیان اهمیت کنترل احساسات، افکار و رفتار اظهار داشت: وقتی که ناراحت هستید همه افکار منفی شما درون مغزتان شروع به پچ‌پچ کرده و حالتان را بدتر می‌کند حتی ممکن است بر رفتار دیگران با شما نیز اثر بگذارد. در واقع احساسات شما بر افکارتان، افکار شما بر رفتارتان، رفتارتان بر عکس‌العمل دیگران و رفتار دیگران بر احساسات شما اثر می‌گذارد که به آن حلقه احساسات، افکار و رفتار می‌گویند.

وی افزود: بسیاری از افراد خودشان را متقاعد می‌کنند که صدای منفی درون مغزشان درست است؛ فراموش نکنید زمانی که آن صدا را باور کنید، بدترین دشمن خودتان می‌شوید.

این روانشناس تغییر و تحول با ذکر مثالی گفت: اگر به این احساس خود توجه کنید که دوستانتان بدون شما به کتابخانه رفته‌اند و این مسئله موجب ناراحتی‌تان شده است موجب می‌شود تا این فکر در ذهنتان شکل بگیرد که آنها دیگر نمی‌خواهند با شما درس بخوانند زیرا از دستتان عصبانی هستند. این موضوع موجب می‌شود تا رفتارتان تحت تاثیر قرار گیرد و با خود بگویید که اگر آنها عصبانی هستند پس من هم دیگر با آنها حرف نمی‌زنم درنهایت دوستانتان با دیدن رفتار شما می‌گویند که حتما شما نمی‌خواهید با آنها تعامل و ارتباط داشته باشید بنابراین بدون شما به کتابخانه می‌روند و این چرخه معیوب ادامه پیدا می‌کند.

وی درباره تغییر حلقه احساسات، افکار و رفتار اظهار داشت: برای تغییر افکار منفی باید فورا آن را متوقف کنید؛ می‌توانید از علامتی برای یادآوری به خود استفاده کرده مثلا برای پرت کردن حواستان دست بزنید، نواری دور مچتان بیندازید یا حتی با صدای بلند به خود بگویید بس است سپس با فعالیت‌های دیگر مانند کتاب خواندن یا تلفن زدن به یکی از دوستانتان، حواستان را بر موضوع دیگری متمرکز کنید.

نیروشک ادامه داد: نکته دوم جایگزین کردن است. می‌توانید دلایلی برای اینکه دوستانتان به شما نگفته‌اند که با آنها به کتابخانه بروید بیاورید مثلا شاید آنها وقت نداشته‌اند به شما زنگ بزنند یا با وجود تلاش برای تماس تلفنی با شما موفق به این کار نشده‌اند. بهترین کار این است که همیشه فرض را بر احتمال‌های خوب بگذارید. به خود یادآوری کنید که دوستان شما می توانند کارهای متفاوتی انجام دهند و این به معنی مهم نبودن شما نیست بلکه فقط تفاوت دیدگاه و علایق شما را می‌رساند. با چنین تفکری به این نتیجه خواهید رسید که مطمئنا آنها برای شما در جایگاه دوست ارزش قایل‌ هستند و به شما احترام می‌گذارند.

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: آخرین نکته درباره تغییر احساسات، افکار و رفتار این است که افکارتان را بازبینی کنید. اگر یکی از افکار منفی دست از سرتان برنمی‌دارد کوشش کنید بفهمید حقیقت دارد یا خیر؛ به عبارتی آن فکر منفی را بازبینی کنید مثلاً کاری را که شما و دوستانتان می توانید با هم انجام دهید، پیشنهاد کنید.

وی افزود: اگر حس کردید هنوز اوضاع روبه راه نشده است به طور خصوصی از یکی از دوستانتان بپرسید که چرا ناراحت است کارهای دیگری را برای فهمیدن واقعیت انجام دهید تا دچار سوء تفاهم یا سوء تعبیر نشوید؛ اگر در هر موقعیتی به شما اثبات شود که واقعا دوستانتان بنا به هر دلیلی دوست ندارند با شما باشند، آنها را ببخشید و به یاد بیاورید که شما دوستان دیگری هم دارید که وقتی اوضاع خوب نیست می‌توانید با آنها باشید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار