بازدید 4561

ترکیه مواضع کردها در عراق را بمباران کرد

ساعاتی پس از آن که رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در روز چهارشنبه گفت که ادامه تلاش های صلح با کردها غیرممکن است، جنگنده های نیروی هوایی ترکیه مواضع کردها را در شمال عراق و جنوب شرقی ترکیه بمباران کردند.
کد خبر: ۵۲۰۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲ 30 July 2015
ساعاتی پس از آن که رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در روز چهارشنبه گفت که ادامه تلاش های صلح با کردها غیرممکن است، جنگنده های نیروی هوایی ترکیه مواضع کردها را در شمال عراق و جنوب شرقی ترکیه بمباران کردند.

به گزارش روز پنجشنبه رسانه های غربی، دفتر احمد داوداوغلو، نخست وزیر ترکیه گفت که جنگنده های کشورش به پناهگاهها، انبارها و غارهایی در شش منطقه حمله کردند. این بزرگترین حمله ظرف یک هفته گذشته و آغاز حملات ترکیه به شبه نظامیان کرد و نیروهای داعش در شمال سوریه است.

پیشتر بغداد حملات هوایی ترکیه به شمال عراق را به عنوان «افزایش خطرناک و تجاوز به تمامیت ارضی عراق» محکوم کرده بود.

اما به رغم این مواضع عراق، نخست وزیر ترکیه حملات علیه کردها و داعش را «مبارزه هماهنگ علیه ترور» توصیف کرده است.

اپوزیسیون حامی کردها در آنکارا اردوغان را به راه اندازی حملات به تلافی حضور پرقدرت حزب خلق در انتخابات ماه ژوئن متهم کرد. پیروزی حزب خلق های ترکیه در انتخابات که به طور عمده نماینده جمعیت کرد این کشور است، حزب حاکم را از رسیدن به اکثریت در پارلمان بازداشت.

صلاح الدین دمیرتاش، رهبر حزب دمکراتیک خلق گفت: «تنها گناه ما کسب 13درصد از آرای انتخاباتی است.»

​اردوغان در سال 2012 مذاکرات صلح با کردها را در تلاش برای پایان دادن به فعالیت های مسلحانه حزب کارگران کرد ترکیه موسوم به پ.ک.ک بنا نهاد، اما حالا می گوید صلح غیرممکن است و پارلمان را مامور رسیدگی کرد.

طی روزهای اخیر مقامات امنیتی ترکیه بیش از 1300 تن مظنون به عضویت در حزب کارگران کردستان، داعش و دیگر گروههای شبه نظامی را بازداشت کردند.

ناتو، پیمان آتلانتیک شمالی روز سه شنبه بنا به درخواست ترکیه نشست اضطراری برگزار کرد و با صدور بیانیه ای ضمن اعلام همبستگی با ترکیه، حملات تروریستی علیه این کشور را محکوم کرد.

اردوغان گفت: «میخواهم به مردم ترکیه اطمینان دهم که نیروهای امنیتی، انتظامی و قضایی ما با افرادی که با نقاب بر صورت در خیابانهای شهرها و روستاها با حمل مواد منفجره و اسلحه مردم را تهدید و ارعاب می کنند شدیدا برخورد خواهند کرد.»

مقامات ایالات متحده اعلام کردند که با هدف مبارزه موثرتر با نیروهای دولت خود خوانده اسلامی موسوم به داعش، در حال مذاکره با آنکارا هم پیمان منطقه ای و عضو ناتو هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار