بازدید 7409

مقام صهیونیست: دولت‌های عربی، «متحد» ما علیه ایران هستند

مدت هاست که همسویی مواضع رژیم اسرائیل و برخی کشورهای عرب منطقه در مخالفت با توافق هسته ای ایران، هرگونه تردیدی را درباره اشتراک آن ها در رویکرد تقابلی در قبال ایران از میان برده است. با این حال، اظهارات جدید یک مقام ارشد صهیونیست که دولت های عرب منطقه را «متحد» رژیم اسرائیل خوانده، حتی مطبوعات این رژیم را نیز با تعجب مواجه ساخته است.
کد خبر: ۵۲۰۷۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹ 30 July 2015
مقام صهیونیست: دولت‌های عربی، «متحد» ما علیه ایران هستندمدت هاست که همسویی مواضع رژیم اسرائیل و برخی کشورهای عرب منطقه در مخالفت با توافق هسته ای ایران، هرگونه تردیدی را درباره اشتراک آن ها در رویکرد تقابلی در قبال ایران از میان برده است. با این حال، اظهارات جدید یک مقام ارشد صهیونیست که دولت های عرب منطقه را «متحد» رژیم اسرائیل خوانده، حتی مطبوعات این رژیم را نیز با تعجب مواجه ساخته است.

به گزارش «تابناک»، مدیرکل وزارت خارجه رژیم اسرائیل در اظهاراتی ضمن تکرار ادعاهای همیشگی مقامات این رژیم درباره توافق هسته ای ایران، تل آویو و دولت های عرب منطقه همچون عربستان سعودی را هم پیمان یکدیگر در تقابل با ایران خوانده است. این اظهارات که در آن از لفظ «متحد» برای بیان روابط رژیم اسرائیل و کشورهای مذکور استفاده شده، با نگاهی انتقادی مورد توجه روزنامه روزنامه «جروزالم پست» قرار گرفته است. 

این روزنامه می نویسد دوری گُلد، مدیرکل وزارت خارجه رژیم اسرائیل، دولت های عرب منطقه خاورمیانه را «متحد» رژیم اسرائیل خوانده است. وی که این اظهارات را در جریان یک سخنرانی در نیویورک بیان کرده، دو بار از لفظ «متحد» برای اشاره به روابط رژیم اسرائیل و این دولت ها استفاده کرده است. 

گلد که محور سخنرانی خود را انتقاد از توافق هسته ای ایران قرار داده بود، اظهار داشته: «آنچه ما شاهد آن هستیم، حکومتی است که تلاش دارد بر خاورمیانه مسلط شود. این تنها حرف اسرائیل نیست، بلکه حرف همسایگان عرب سنی ما نیز هست. می دانید چیست؟ من از یک لفظ دیگر استفاده می کنم: این حرب متحدین عرب سنی ما است». 

اما آنچه اسباب تعجب جروزالم پست را فراهم کرده، سابقه گلد در انتقاد از دولت هایی است که اینک آن ها را متحد رژیم اسرائیل می خواند. این روزنامه اشاره می کند که وی در سال 2003 در کتاب خود با عنوان «پادشاهی نفرت: چگونه عربستان سعودی از تروریسم جهانی حمایت می کند»، به انتقاد شدید از سعودی ها پرداخته بود. گلد که پیشتر نماینده رژیم اسرائیل در سازمان ملل نیز بوده، در دوره های مختلف حکمرانی حزب لیکود، سمت مشاور چند نخست وزیر را بر عهده داشته است.

در سخنرانی مذکور که توسط تعدادی از سازمان های یهودی آمریکا ترتیب داده شده بود، به جز گلد، آموس یادلین، رئیس پیشین اداره اطلاعات ارتش رژیم اسرائیل که اکنون ریاست موسسه مطالعات امنیتی دانشگاه تل آویو را بر عهده دارد نیز به سخنرانی پرداخت. وی نیز همچون گلد، اظهارات خود را بر انتقاد از توافق هسته ای حاصل شده میان ایران و گروه 1+5 قرار داد. وی مدعی شده هرچند از جنبه کوتاه مدت، این توافق در زمینه محدود کردن برنامه هسته ای ایران نمره ای قابل قبول کسب می کند، اما از جنبه بلندمدت، یک «فاجعه» است. وی گفته: «هیچ یک از معیارهای من درباره یک توافق خوب رعایت نشده است. در هیچ جا». 

این دو سخنران همچنین درباره اینکه در صورت تصویب توافق در کنگره آمریکا، رژیم اسرائیل باید چه اقدامی انجام دهد، به اظهارنظر پرداخته اند. یادلین گفته آمریکا و رژیم اسرائیل باید به توافقی دست یابند که بر اساس آن، همکاری جهت گردآوری اطلاعات از ایران را افزایش دهند، معیارهای نقض توافق از سوی ایران را تدوین کنند، قابلیت های موشکی اسرائیل را ارتقا دهند و اعتبار گزینه نظامی علیه ایران را نیز تقویت نمایند.

گلد نیز در ادامه اظهارات خود گفته اکنون این وظیفه رژیم اسرائیل است که درباره خطرات توافق هشدار دهد. اما در صورتی که این توافق تصویب شود، دولت های آمریکا و اسرائیل راه هایی برای فائق آمدن بر چالش های عملی برآمده از توافق پیدا خواهند کرد. 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر