بازدید 2251

ناتو به خاطر مبارزه با داعش، ملاحظه ترکيه را مي‌کند

کد خبر: ۵۲۰۶۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶ 30 July 2015
خبرگزاری فرانسه در گزارشی به قلم دنی کمپ و فیلیپ آگره از بروکسل با عنوان «ناتو به سبب مبارزه با داعش، ملاحظه ترکیه را می کند» نوشت :

تحلیلگران می گویند متحدان ترکیه به خوبی می دانند این کشور در حملات همزمان خود به مواضع داعش و گروه پ ک ک، هدف دوگانه ای دارد ولی باید چشم خود را ببندند زیرا ترکیه یکی از بازیگران اصلی در منطقه محسوب می شود.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در نشست اضطراری خود که سه شنبه در بروکسل برگزار شد، به ترکیه در مورد همراهی خود با آن کشور در مقابله با داعش و پ ک ک اطمینان داد. اما برخی از کشورهای عضو این سازمان هم نگرانی خود را درباره راهبردهای رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه پنهان نکردند.

این گونه به نظر می رسد که اردوغان می خواهد از حملات نظامی همزمان خود به داعش و پ ک ک، برای مدفون کردن فرآیند صلح با حزب کارگران کردستان (پ ک ک) بهره ببرد. همین مسئله به برخی اتهامات مبنی بر اینکه اولویت آنکارا، مبارزه با کردهاست تا داعش، دامن زده است.

اگه سچکین تحلیلگر ترک در این باره گفت : «کشورهای عضو ناتو کاملا به این موضوع آگاهی دارند که اولویت ترکیه، حمله به کردها و بویژه جلوگیری از ایجاد یک کشور کرد در شمال سوریه است؛ مبارزه با داعش، بیشتر، اعطای یک امتیاز از جانب ترکیه به آمریکاست.»

همانطور که آلمان روز سه شنبه یادآور شد، هیچ تردیدی نیست که برای متحدان ترکیه، اولویت مطلق، از میان بردن داعش است. این در حالی است که مبارزان کرد با حمایت ائتلاف، در صف اول مبارزه با داعش در سوریه قرار دارند.

مایکل استیفنز، مدیر پژوهشکده مطالعات امنیتی و دفاعی سلطنتی انگلیس می گوید «نکته مهم و حیاتی برای متحدان ترکیه این است که در اجرای عملیات علیه داعش در سوریه خللی ایجاد نکنند، اگر این عملیات (در سوریه) تحت تاثیر قرار نگیرند و در آنها خللی ایجاد نشود، پ ک ک و ترکیه می توانند اختلافاتشان را با یکدیگر حل و فصل کنند.»

دولت محافظه کار ترکیه که مدتهاست به حمایت از گروههای تندروی مخالف بشار اسد رییس جمهور سوریه متهم شده، پس از حمله انتحاری عناصر داعش در شهر سوروچ در جنوب ترکیه در بیستم ژوییه که به مرگ سی و دو نفر منجر شد، حملات شدیدی را علیه این گروه تروریستی آغاز کرده است.

نزدیک به یک هفته است که هواپیماهای جنگی ارتش ترکیه به مواضع داعش در سوریه حمله می کنند. آنکارا همچنین به آمریکا اجازه داده است از پایگاه هوایی اینچرلیک در جنوب، برای برخاستن هواپیماهای جنگی که مواضع داعش را در عراق و سوریه بمباران می کنند، استفاده کند.

یک مقام نظامی آمریکا می گوید کشورش و ترکیه «در مورد ایجاد منطقه ای عاری از داعش و بهبود امنیت و ثبات در طول مرزهای ترکیه و سوریه» به توافق رسیده اند.

یان لسر تحلیلگر موسسه «بنیاد مارشال فاند» می گوید «از نظر آمریکا، مشکل شماره یک، داعش است و ترکیه نقشی کمرنگ و غیر شفاف در بازی دشوار حل و فصل بحران سوریه ایفا کرده است.»

*** قطع ارتباط با ترکیه غیرممکن است

آنکارا به موازات حمله به مواضع داعش، حملات گسترده ای را نیز به مواضع گروه پ ک ک در شمال عراق و مناطق مختلف ترکیه آغاز کرده و از کردهای پ ک ک خواسته است سلاح های خود را زمین بگذارند.

اگرچه برخی از متحدان ترکیه، برای این کشور حق دفاع از خود را قائلند ولی برخی دیگر از متحدان این کشور می گویند آنکارا باید پاسخ مناسبی به پ ک ک بدهد تا در عین حال، فرآیند بسیار آسیب پذیر و شکننده آشتی میان دولت و این گروه که از سال 2012 آغاز شد، حفظ شود. این خواسته ای است که اردوغان به آن توجهی ندارد و می گوید تا زمانی که شورشیان کرد به حملات خود به نیروهای امنیتی ترک ادامه می دهند، پیگیری فرآیند صلح با آنها غیرممکن است.

برخی تحلیلگران بر این عقیده اند ترکیه برای رسیدن به اهداف خود، بازارگرمی می کند.

پروفسور احسان الشماری، تحلیلگر مسائل سیاسی از دانشگاه بغداد در این باره می گوید «حملات به مواضع داعش، احتمالا بهایی است که ترکیه باید به آمریکا بپردازد تا کارت سفید را برای حمله به کردها دریافت کند.»

در نهایت، ناتو اگر می خواهد ترکیه را به عنوان یکی از اعضای خود حفظ کند، با توجه به اوضاع اسف بار خاورمیانه، تهدیدات در جنوب و ضرورت ایستادن در برابر روسیه در شرق، هیچ گزینه دیگری پیش رو ندارد.

اگن سکین تحلیلگر ترک نیز می گوید «اگرچه ممکن است با همه سیاست های ترکیه موافق نباشیم ولی این کشور، تنها عضو ناتو با اکثریت جمعیت مسلمان و یکی از آخرین متحدان غرب در منطقه محسوب می شود.»

مایکل استیفنز هم گفت «نمی توانیم با قطع ارتباط با ترکیه، خطر کنیم.»
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها