بازدید 18588
کیوسک بین‌المللی «تابناک»

تأکید آمریکا بر محرمانه بودن توافق ایران و آژانس/ ادعاهای مقام ارشد اماراتی علیه ایران/ توجه مطبوعات فرانسوی به سفر فابیوس به تهران

تأکید کاخ سفید بر محرمانه بودن توافق بین ایران و آژانس، اظهارات یک سناتور دموکرات درباره توافق هسته ای، نقش رژیم اسرائیل در رقابت تسلیحاتی در منطقه، ادعاهای یک مقام ارشد اماراتی علیه ایران و پرداختن مطبوعات فرانسوی به موضوع سفر فابیوس به تهران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۲۰۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵ 30 July 2015
تأکید آمریکا بر محرمانه بودن توافق ایران و آژانس/ ادعاهای مقام ارشد اماراتی علیه ایران/ توجه مطبوعات فرانسوی به سفر فابیوس به تهرانتأکید کاخ سفید بر محرمانه بودن توافق بین ایران و آژانس، اظهارات یک سناتور دموکرات درباره توافق هسته ای، نقش رژیم اسرائیل در رقابت تسلیحاتی در منطقه، ادعاهای یک مقام ارشد اماراتی علیه ایران و پرداختن مطبوعات فرانسوی به موضوع سفر فابیوس به تهران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، تقابل کنگره آمریکا و کاخ سفید بر تصویب توافق هسته ای ایران و تلاش های دولت اوباما در این زمینه، امروز نیز بخشی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی را به خود اختصاص داده است. در این زمینه، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» اظهارات سخنگوی کاخ سفید را بازتاب داده که تأکید کرده توافق بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره موضوع بازرسی ها، یک سند محرمانه است. اریک شولتز اظهار داشته: «هیچ توافق حاشیه ای وجود ندارد. هیچ توافق مخفیانه ای بین گروه 1+5 و ایران جدا از خطوط طرح اقدام مشترک وجود ندارد... به عنوان یک استاندارد در این توافق، قرارهایی، به ویژه بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و کشورها وجود دارد که اسناد محرمانه آژانس به شمار می روند و برای دیگر کشورها منتشر نمی شوند. واضح است که آنها دلایلی برای منتشر نکردن این اسناد دارند». 

*****

این در حالی است که به نظر می رسد هنوز حتی برخی نمایندگان دموکرات کنگره نیز بر سر حمایت از توافق هسته ای ایران به جمع بندی نهایی نرسیده اند. در همین راستا، کلر مک کاسکیل، از سناتورهای دموکرات در گفت و گو با «ان بی سی» اظهار داشته «ایران دوست ما نیست و به این کشور اطمینان نداریم». وی در ادامه اظهار داشته: «ما 60 روز برای بررسی این توافق پیش رو داریم. من تلاش می کنم ببینم گزینه های جایگزین کدام هستند. ما گزینه حفظ وضع موجود را داریم و از طرف دیگر گزینه توافق را داریم. به نظرم همه این اطمینان را دارند که حفظ وضع موجود ناممکن است؛ زیرا واضح است که تحریم های جهانی و شمار کشورهایی که بر ضد ایران متحد شدند در حال کاهش است». 

*****

اما در شرایطی که مقامات رژیم اسرائیل همچنان به انتقادات خود از توافق هسته ای ادامه داده و این توافق را باعث دستیابی ایران به سلاح هسته ای می دانند، سایت تحلیلی «المانیتور» با انتشار مطلبی اشاره کرده که رقابت تسلیحات هسته ای در منطقه خاورمیانه را خود اسرائیلی ها آغاز کرده اند، نه ایران. این سایت اشاره می کند که اسرائیل دارای یک زرادخانه تسلیحات هسته‌ای و سامانه‌های موشکی پیشرفته‌ای است که به اندازه چندین دهه از آنچه ایران می‌تواند در آینده قابل پیش‌بینی به آن برسد، پیشرفته‌تر است. جامعه اطلاعاتی آمریکا بود که برای اولین بار ساخت سلاح‌های هسته‌ای توسط اسرائیل را با انجام تصویربرداری هوایی در پایان دهه 1950 کشف کرد. رژیم اسرائیل در آن زمان تحت فشارهای آمریکا با بازرسی از رآکتور هسته‌ای دیمونا که فرانسه آن را طراحی کرده بود، موافقت کرد؛ اما بعداً مانع انجام این بازرسی‌ها شد.

*****

البته ادعاها و موضع گیری ها علیه توافق هسته ای، تنها مختص رژیم اسرائیل نیست و برخی کشورهای عرب منطقه نیز همواره در این زمینه فعال بوده اند. به نوشته «رویترز»، یک مقام ارشد دولت امارات متحده عربی گفته سفر «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران در هفته جاری، شکستی در درک اهداف ایران بوده و ستایش کردن از ایران از سوی مذاکره کنندگان حاضر در گفت‌وگوهای هسته‌ای، نابجا به نظر می‌رسد. «انور قرقاش»، وزیر دولت در امور خارجه همچنین گفته: «یادداشت موگرینی در گاردین خالی از محتوا و درک سیاست تجاوزگرانه ایران در منطقه و لحن این کشور است که سبب قطبی شدن خاورمیانه شده است... وظیفه موگرینی در شکل دادن چارچوب همکاری‌های منطقه‌ای، باید بر اساس درک روشن از سیاست‌ خارجی مداخله جویانه و فرقه‌ای ایران و تبعات قطبی آن باشد». 

*****

در میان دیگر موضوعات، باید اشاره کرد که در پی سفر لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه به ایران، مطبوعات و رسانه های فرانسوی توجه زیادی را به این موضوع از خود نشان داده اند. در این راستا، شبکه خبری «فرانس 24» در گفت و گویی با سفیر سابق فرانسه در تهران به موضوع سفر فابیوس پرداخته و به نقل از وی می نویسد فرانسه فقط یک شریک تجاری سنتی برای ایران نیست این کشور در زمینه های فرهنگی و سیاسی همواره شریک ایران بوده است. بعد از دوران بسیار دشوار مذاکرات و تحریم ها، بنا گذاشتن مجدد روابط سیاسی بسیار مهم است؛ چرا که سایر روابط را می توان با تکیه بر روابط سیاسی توسعه بخشید. فرانسوا نیکولاند همچنین با اشاره به موضع فرانسه در مذاکرات گفته این کشور قصد نداشت جلوی حصول توافق را بگیرد.

*****

در نهایت، نشریه «لوموند دیپلماتیک» نیز در مطلبی اشاره کرده که ایران قدرت برتر منطقه با مردمی بافرهنگ و مرزهای امن است. این نشریه می نویسد با وجود تلاش‌های 36 ساله آمریکا علیه ایران، این کشور هم اینک قدرت غالب منطقه است و این قدرت در حال افزایش نیز می‌باشد. البته حذف صدام در عراق و طالبان در افغانستان به صعود ایران در منطقه کمک کرد و حال کار به جایی رسیده که واشنگتن از برخی فعالیت‌های ایران در عراق برای نبرد علیه داعش حمایت می‌کند. واشنگتن با وجود شکست سریالی راهبردهایش در یمن، لبنان و سوریه، از ایرانیان ملتمسانه می‌خواهد نقش محوری را در این مناطق داشته باشند و آن‌ها نیز البته این نقش را دارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل