بازدید 3483

مکمل‌های مفید و مکمل‌های مضر

کد خبر: ۵۲۰۵۹۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴ 29 July 2015
مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو گفت: هر چیزی که در جایگاه صحیح خودش قرار گیرد و درست و بهینه استفاده شود مفید به فایده و در غیر این صورت مضر خواهد بود و مکمل‌ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند.

به گزارش فارس، حسین رستگار گفت: در حال حاضر بعضی از مکمل‌هایی که در باشگاه‌های ورزشی مورداستفاده قرار می‌گیرد مفید است و سیستم متابولیسم و فیزیولوژیک را افزایش می‌دهد. اما در برخی موارد نیز متاسفانه به سمت و سویی سوق می یابد  که بدن را با آسیبهای جدی مواجه می کند.

وی به برخی از این آسیبها اشاره نمود و اظهارداشت: مثلاً هورمون رشد که برای درمان کوتاهی قد مورد استفاده واقع می شود بعضا در باشگاههای بدنسازی هم استفاده می شود که بسیار مضر است  همینگونه است فرآورده‌های عضله ساز و مکملهای آندرژونیک که بر روی سیستم جنسی تأثیر گذاشته و موجب نازایی می‌شود. اما به‌طورکلی اگر مکمل‌ها به‌ صورت درست و منطقی و مبتنی بر اصول علمی استفاده شوند، می‌توانند مفید باشند.

مدیر کل آزمایشگاههای مرجع سازمان غذا و دارو در ادامه سخنانش در مورد مکمل‌هایی که در بیمارستان برای بیماران بستری در بخش‌های آی سی یو استفاده می‌شود نیز با تکیه برمطالعات علمی خاطر نشان کرد: با در نظر گرفتن این نکته که معمولا بدن شخصی که در بیمارستان بستری است و نمی‌تواند غذا بخورد، برای مقابله با سوء تغذیه تشنه مواد مغذی است گریزی جز مصرف مکمل‌ها ندارد.

وی در خاتمه با تاکید مجدد بر اینکه استفاده از مکمل در تمام دنیا مورد تایید است و ما نیز آن را تأیید می‌کنیم افزود: آنچه بسیار مهم جلوه می نماید نحوه استفاده از آنهاست که باید کنترل‌شده و تحت نظارت باشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان