بازدید 3313

سن، مهم‌ترین فاکتور در درمان ناباروری است

کد خبر: ۵۲۰۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴ 29 July 2015
عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا گفت:سن یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مورد نظر در بارداری و بچه‌دار شدن زوجین است.

به گزارش ایسنا، دکتر سارا مختار، جراح و متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ ناباروری با اشاره به اینکه 80 تا 90 درصد زوج‌هایی که بارور هستند، از زمان تصمیم و تلاش برای بچه‌دار شدن تا یکسال پس از آن صاحب فرزند می‌شوند، افزود: تنها پنج تا 15 درصد زوج‌های بارور و نرمال وجود دارند که نیاز به تلاشی بیش از یکسال در جهت بچه‌دار شدن دارند.

وی در ادامه تاکید کرد: سن یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مورد نظر در بارداری و بچه‌دار شدن زوج است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود؛ چرا که سن به عنوان یک فاکتور مستقل دیده می‌شود و با بالا رفتن سن خانم، ذخیره تخمدانی و کیفیت تخمک‌ها نیز در وی کاهش می‌یابد.

این عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا با تشریح اینکه با افزایش سن زنان، میزان ناباروری در آنها بالا رفته، درصد سقط بیشتر می‌شود و احتمال اینکه جنین از لحاظ ژنتیکی دچار مشکل شود، افزایش می‌یابد، گفت: توصیه بسیار مهم ما این است که زنانی که در سنین بالای 35 سال تصمیم به بارداری دارند و پس از شش ماه تلاش برای بچه‌دار شدن، بارداری برایشان اتفاق نیفتد، هر چه سریع‌تر برای تشخیص و درمان اقدام کنند.

وی خاطر نشان کرد: در کشور ما شیوع ناباروری در حدود 20 درصد است که در مقایسه با آمار 12 تا 15 درصدی که سازمان بهداشت جهانی اعلام می‌کند، آمار قابل توجهی به شمار می‌رود که نیازمند در نظر گرفتن تمهیدات لازم در این خصوص است.

مختار، مشکلات هورمونی را به عنوان شایع‌ترین دلایل تخمک‌گذاری نامتعادل که سبب اختلال در بارداری می‌شود، دانست و در ادامه افزود: روند تخمک گذاری به تعادل پیچیده‌ای که باید میان هورمون‌ها و فعل و انفعالات آنها برقرار شود بستگی دارد و هر گونه اختلال در این روند، می‌تواند مانع از تخمک‌گذاری شود.

دکتر فرناز فاطمی، جراح و متخصص زنان و زایمان، فلوشیپ ناباروری و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا، تنبلی تخمدان را از جمله رایج‌ترین علل بروز ناباروری در زنان دانست و ضمن تشریح علایم آن افزود: PCO یا همان تنبلی تخمدان علایمی از قبیل اختلالات قاعدگی، پرمویی، عدم تخمک گذاری و ناباروری را بوجود می‌آورد که در واقع PCO شرایطی است که در آن تعادل هورمون‌های زنانه بر هم می‌خورد و هورمون مردانه بیشتری ترشح می‌شود.

وی در ادامه با تشریح برخی علل ناباروری در زنان، گفت: اختلالات قاعدگی، سابقه درمانی یا رادیوتراپی، یائسگی زودرس، مصرف برخی داروهای هورمونی، ناهنجاری‌های تخمدان‌ها، رحم و لوله‌های فالوپ و ... می‌توانند از جمله علل بروز ناباروری در زنان باشد که نیازمند مراجعه به پزشکی و آغاز درمان است.

بنابر اعلام پژوهشگاه ابن‌سینا، متخصص زنان و زایمان مرکز درمان ناباروری ابن سینا با اشاره به عواملی که ممکن است زمینه ساز بروز ناباروری در مردان شود، افزود: مردانی که در کودکی سابقه ضربه به بیضه را داشته‌اند یا به بیماری‌هایی چون اوریون مبتلا شده‌اند یا وجود هر علتی که نشان دهنده احتمال وجود مشکلات اسپرمی در مردان است، باید در اولین فرصت جهت تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنند.

فاطمی خاطرنشان کرد: آنچه در مسیر تشخیص و درمان ناباروری از اهمیت بسیاری برخوردار است، مراجعه همزمان زوج به پزشک و بررسی همزمان آنها است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان