بازدید 82326

شادترین استان های ایران کدامند؟

شادکامی بخش مهمی از کیفیت زندگی و بالاتر از هر ثروتی است و با بسیاری از مؤلفه‌های سلامت رابطه نزدیکی دارد. بر این اساس یک نظرسنجی از میان مردم در استان‌های مختلف صورت گرفته تا شادترین مردم ایران مشخص شوند.
کد خبر: ۵۲۰۵۵۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸ 29 July 2015
در ادبیات، افلاطون شادکامی را حالت تعادل و هماهنگی میان سه عنصر استدلال، هیجان و امیال و ارسطو آن را زندگی معنوی می داند.

به گزارش ایسنا پژوهشگرانی که در این باره دست به تحقیق زده اند، از شخصیت، عزت نفس، اعتقادات مذهبی، سرمایه اجتماعی – فعالیت های اوقات فراغت، ورزش هفتگی، نداشتن سابقه بیماری عصبی، خوش بینی به زندگی و بسیاری از موارد دیگر، به عنوان عوامل مؤثر در پدیده شادکامی افراد یاد کرده اند.

نتایج یک پژوهش بر روی ۲۷ هزار و ۸۸۳ ایرانی با میانگین سنی ۱۸ تا ۶۵ سال در کشور نشان داده که ۳۹.۳ درصد مردم از شادکامی سطح متوسطی برخوردارند. ۳۵.۴ درصد نیز شادکامی خود را کم توصیف کرده و در این میان، تنها ۳ درصد خود را در سطح «بسیار زیاد» شادکام می دانند.

در این پژوهش که از هر استان کشور دست کم ۸۰۰ نفر مورد بررسی قرار گرفته اند، سطح شادکامی با پرسش «آیا فردی با نشاط و شاداب هستید؟» در پنج سطح «بسیار زیاد»، «زیاد»، «نه زیاد، نه کم»، «کم» و «بسیار کم» مورد سنجش قرار گرفت.


یافته های پژوهش «شادکامی مردم ایران و عوامل موثر بر آن» از میان ۳۰ استان مورد بررسی، استان زنجان را با ۳/۶۹ درصد میانگین امتیاز شادکامی، شادترین استان کشور معرفی کرده است و از یزد با ۳/۱۲ درصد میانگین امتیاز شادکامی، به عنوان پایین ترین سطح شادکامی نام برده است.

همچنین استان های گلستان، بوشهر، هرمزگان و کردستان از میزان شادکامی بالاتری از خط میانگین برخوردار بوده اند.

کاهش شادکامی با هر سال افزایش سن از دیگر نتایج قابل توجه این پژوهش، کاسته شدن یک درصد از شادکامی افراد به ازای افزایش هر یک سال به سن آنها است.

مجردها، شادتر از متاهل ها

یافته های به دست آمده از این تحقیق نشان داده که افراد مطلقه و متاهل از سطح شادکامی کمتری نسبت به افراد مجرد برخوردارند؛ به گونه ای که افراد مطلقه ۱.۷۰ و افراد متاهل ۱.۱۱ برابر نسبت به افراد مجرد، سطح شادکامی کمتری دارند.

دانش آموزان و دانشجویان شادتر از خانه دارها و شاغلان

یافته های پژوهش فوق همچنین از این حکایت می کند که افراد دارای سطح تحصیلات بیشتر نسبت به افراد کم سوادتر، شادترند و در سطوح تحصیلی پایین تر، کاهش شادکامی نمایان تر است.

همچنین افراد خانه دار، شاغل و بیکار نسبت به دانش آموزان/ دانشجویان به ترتیب ۱.۳۹، ۱.۳۲ و ۱.۴۰ برابر سطح شادکامی کمتری دارند.

درآمد بالاتر، شادکامی بیشتر

نتایج این تحقیق در ادامه این موضوع را مورد تاکید قرار داده که افراد در سطوح اقتصادی پایین تر در مقایسه با افراد در سطح اقتصادی «خوب/ بسیار خوب» به صورت معناداری، سطح شادکامی کمتری دارند. به گونه ای که افراد در سطوح اقتصادی ارزیابی شده در دسته بندی «نه خوب/ نه بد»، «بد» و «بسیار بد» به ترتیب احتمال ۱.۷۵، ۲.۱۴ و ۲.۳۳ برابر نسبت به افراد دارای وضعیت اقتصادی بسیار خوب، وضع شادکامی خود را نامناسب تر گزارش کرده اند.

تاثیر معنادار سلامت بر سطح شادکامی

بر اساس نتایج حاصله از این پژوهش که توسط دکتر علی منتظری، عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی و همکاران انجام شده، افرادی که از سطوح «پایین تر» سلامت برخوردار بوده اند، در مقایسه با افراد دارای سطح سلامت «بسیار خوب» به صورت معناداری شادکامی خود را کمتر ارزیابی کرده اند. به گونه ای که افراد در سطوح «خوب»، «نه خوب/ نه بد»، «بد» و «بسیار بد» به ترتیب ۲.۲۸، ۵.۱۸، ۷.۸۴و ۷.۸۲ برابر نسبت به افراد دارای سطح «بسیار خوب»، وضعیت شادکامی خود را نامناسب تر گزارش کرده اند.

طبق این پژوهش ابتلا به بیماری های مزمن تاثیر چندانی بر میزان شادکامی ندارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶۶
انتشار یافته: ۱۳
با تورم70%می شود شاد بود؟
خداییش دخترهای مجرد خیلی خیلی شادتر از زنان متاهل می باشند من نمی دانم چرا خانواده ها دوست دارند دخترشان ازدواج کند .
والا مردم یزد واقعاً با اخلاق و آروم و متین هستند. فکر می کردم این آرامش اون ها در فتار و منش یعنی شادکامی
ماکزیمم نمره قابل اکتساب چند بوده؟
کسانی که اینگونه گزارش می نویسند آیا می دانند که اینگونه گزارش نوشتن بجز جنگ اعصاب چیز دیگری هم دارد؟
اتفاقا یزد از لحاظ روحی بالاترین می باشد

من خود آذری می باشم
خیلی نظرسنجی خوبی بود.امیدوارم برای افزایش شادی در جمعیت کشور برنامه ریزی صورت بگیره.من به عنوان کسی که از خراسان به تهران اومدم به طور محسوسی افسردگی مردم مشهد رو نسبت به جمعیت تهران میبینم.
سلام. در مورد پژوهش فوق که البته بسیار پژوهش ارزنده و خوبی است، ذکر چند نکته به نظر من ضروری است. چون نتیجه گیریها گمراه کننده است.
1- از آنجا که روش مطالعه بر مبنای پرسشنامه از افراد بوده و فقط 1 سوال برای شادمانی پرسیده شده است، و از آنجا که شادکامی مفهومی نسبی است و تعریف و دامنه شمول آن در افراد مختلف و جوامع مختلف متفاوت است، بنابراین، افراد با طرز جهان بینی و تلقی و تعریف خود پاسخ داده اند. به همین خاطر به نظر من نمیشود گفت شادکامی جامعه، بلکه بهتر است گفته شود احساس شادکامی.
2- نحوه نمونه گیری ذکر نشده است. امیدوارم محققین به ناهمگن بودن جوامع توجه کرده باشند. ترکیب گروههای درآمدی و مناطق فقیر و ثروتمند در شهرها یکسان نیست. ممکن است در یک نمونه گیری تصادفی ساده، در یک استان به محلات متوسط به پایین بیشتر رجوع شده باشد و در استان دیگر به محلات متوسط به بالا.
3- شادکامی در عین اینکه احساسی درونی و طولانی مدت هست، لیکن به شدت تحت تأثیر عوامل و شرایط مختلف، به صورت لحظه ای تغییر می یابد. یک فرد کاملا شاد، در یک لحظه یا یک روز، بر اثر اتفاقاتی که می افتد، ممکن است حال خوبی نداشته باشد و برعکس. این امر در نتیجه پرسشگری موثر است. توجه به این امر ضروری است. معمولا در این نوع تحقیقات، باید چند بار از یک فرد در شرایط مختلف پرسشگری تکرار شود.
البته موارد گفته شده، ارزش و اعتبار علمی تحقیق را کاهش نمیدهد. بلکه میتوان این موارد را پیش فرضهای ثابت در نظر گرفته شده محققین در نظر گرفت. ولی مسلما محققینی که از نتایج این تحقیق استفاده میکنند، باید این موارد را در نظر بگیرند و با در نظر گرفتن این مسائل برداشت نمایند.
با تشکر از زحمات محققین و تابناک عزیز
باید تیتر میزدی استان های کمتر افسرده و افسرده کدامند وگر نه شادی که!!! ؟؟؟
والله من زنجانم اینجا تنها چیزی که خبری از ش نیست شادمانیه
تحقیق جالبی بود ولی شاخص شادکامی می بایست تعریف مشخص می شد. از نکات جالب توجه این تحقیق این است که استان یزد کمترین نرخ بیکاری ( بر اساس گزارش مرکز ملی آمار) و کمترین ناهنجاریهای اجتماعی را در بین استانهای کشور دارد و در عین حال کمترین افراد شادکام را در خود دارد. متغیرهای مؤثر بر شادکامی می بایست بررسی شوند.
آمار غمناکی درست بوده....ما میدونیم یه ذر ه تلاش کنیم در غمناکی اول میشیم
از قرار معلوم و طبق این نقشه مستند ، اکثر استانها از حداقل شادی برخوردار هستند ...!
خوزستان ۳/۶۰ هست و رده پنجم جدول رو کسب می‌کنه! کو پس؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر