بازدید 17362
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

دعوت اوباما به مناظره درباره توافق هسته‌ای/ اتحاد گروهک منافقین با «آیپک» علیه ایران/ بازتاب واکنش‌ها به سفر فابیوس به ایران

ناخرسندی نمایندگان کنگره آمریکا از توافق هسته ای ایران و موضع‌گیری سه نماینده جمهوری خواه علیه این توافق، دعوت اوباما به مناظره درباره توافق هسته ای، همکاری گروهک منافقین با لابی صهیونیستی آمریکا علیه توافق و بازتاب واکنش ها به سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۲۰۴۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵ 29 July 2015
دعوت اوباما به مناظره درباره توافق هسته‌ای/ اتحاد گروهک منافقین با «آیپک» علیه ایران/ بازتاب واکنش‌ها به سفر فابیوس به ایرانناخرسندی نمایندگان کنگره آمریکا از توافق هسته ای ایران و موضع گیری سه نماینده جمهوری خواه علیه این توافق، دعوت اوباما به مناظره درباره توافق هسته ای، همکاری گروهک منافقین با لابی صهیونیستی آمریکا علیه توافق و بازتاب واکنش ها به سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است. 

به گزارش «تابناک»، مباحث مطرح در کنگره آمریکا بر سر توافق هسته ای ایران، همچنان یکی از موضوعات مهم و مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی را تشکیل می دهد. خبرگزاری «شین هوا» در این زمینه می نویسد، نمایندگان کنگره امریکا از این که باراک اوباما،‌ رئیس جمهور این کشور، دستگاه قانونگذاری آمریکا را در زمینه دستیابی به توافق هسته ای با ایران دخیل نساخته، خشمگین هستند. با این حال، حتی اگر کنگره به توافق هسته ای رأی منفی بدهد، رئیس جمهور این کشور می تواند رأی منفی نمایندگان کنگره را وتو کند. از سوی دیگر، حتی در صورتی که یک جمهوری خواه به عنوان رئیس جمهور بعدی روی کار بیاید، برای وی کار بسیار مشکلی خواهد بود که روند کنونی را وارونه کند، تا چه برسد به اینکه بخواهد تحریم ها را دوباره علیه ایران وضع نماید؛ تحریم هایی که نفس وضع کردنشان علیه ایران چندین سال به طول انجامید.

*****

اما به هر حال، انتقادات شدید نمایندگان دموکرات کنگره از توافق هسته ای همچنان ادامه دارد. در همین راستا، پیت اولسون، نماینده جمهوری خواه و عضو کمیته انرژی مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار مقاله ای در پایگاه اینترنتی «هیل»، ضمن بد توصیف کردن توافق ایران و 1+5، خواستار رد این توافق در کنگره شده است. وی مدعی است بعد از بیش از 20 ماه مذاکره، توافقی که دولت اوباما با ایران به دست آورده، نه فقط باعث نمی شود ایران به سلاح اتمی دست یابد، بلکه متحدان آمریکا در منطقه را نیز نگران کرده است. وی می افزاید همواره این اظهارنظر مطرح می شود که جایگزین این توافق، جنگ است، در حالی که می توان با رد این توافق، به سوی توافقی بهتر گام برداشت و می بایست بدین منظور، به اعمال فشار بر ایران ادامه داده شود.

*****

مک تورنبری، از دیگر اعضای جمهوری خواه مجلس نمایندگان، در گفت و گو‌ با شبکه خبری «سی ان ان» اظهار داشته، سه دسته نگرانی در زمینه توافق هسته ای وجود دارد؛ یکی اینکه آیا این توافق قابل اجرا و ‌راستی آزمایی است یا نه؟ دوم آنکه حتی اگر این توافق به خوبی نیز به اجرا گذاشته شود، آیا توافق به اندازه کافی خوب هست یا نه و حوزه سوم نگرانی ها مربوط به دیگر فعالیت های ایران است. وی می افزاید: «به نظر من دولت اوباما با طرح این مسأله که این، انتخابی بین توافق و جنگ است، به اعتبار خود آسیب زده است. این رویکردی است که آنان در پیش گرفته اند، در حالی که خیلی ها باور دارند ‌می توان توافقی بهتر به دست آورد و برخی ها نیز باور دارند که حتی توافق نکردن، بهتر از توافق فعلی است، زیرا ایران را ‌کشوری در آستانه هسته ای شدن قبول می کند». 

*****

تد کروز، از جمله نامزدهای جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا، سیاستمدار دیگری است که از روز گذشته تاکنون علیه توافق هسته ای موضوع‌گیری کرده است. وی در گفت و گویی با شبکه خبری «فاکس نیوز»، رئیس جمهور آمریکا را برای مناظره پیرامون توافق هسته‌ای با ایران دعوت کرده و حتی گفته اگر اوباما مایل به انجام این کار نیست می‌تواند جان کری، وزیر خارجه را به نیابت از خود بفرستد. وی گفته: «از آنجایی که اوباما مایل به بحث درباره این قضیه نیست، من امشب رییس جمهور را دعوت می‌کنم هر زمان و مکان که بخواهد با من در خصوص توافق هسته‌ای با ایران مناظره کند». این نامزد ریاست جمهوری آینده آمریکا در ادامه سخنان خود مدعی شد که پول‌های آزاد شده ایران در نتیجه توافق به دست حماس یا حزب‌الله می‌افتد.

*****

در این میان، لابی صهیونیستی آمریکا نیز همچنان به شدت به فضاسازی علیه توافق هسته ای ایران ادامه می دهد و در این مسیر، از هر ابزاری استفاده می کند. پایگاه اینترنتی «لوبلاگ» تشکیل گروهی با نام «50c4» را که شهروندان را برای «ایرانی فاقد برنامه هسته ای» دعوت می کند، بخشی از مبارزات آیپک علیه توافق هسته ای به شمار می آید. 20 میلیون دلار هزینه شده توسط آیپک به انجام تبلیغات در این زمینه در 40 ایالت آمریکا و سایر اقدامات حمایتی اختصاص داده شده است. در حال حاضر، آیپک تمرکز اصلی خود را بر اتحاد میان اشخاص و گروه های آمریکایی مخالف دیپلماسی با ایران قرار داده که استفاده از سازمان مجاهدین خلق (منافقین) نیز از جمله آنهاست. این سازمان در تبلیغات تلویزیونی ساخته شده توسط گروه «شهروندان برای ایرانی فاقد برنامه هسته ای» که از سوی آیپک تغذیه مالی می شود، حضور برجسته دارد.

*****

در نهایت در میان دیگر موضوعات، شبکه خبری «فرانس 24» با انتشار گزارشی به موضوع اعتراضات به سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران پرداخته است. در این گزارش با بیان اینکه عده ای در ایران از سفر فابیوس به این کشور ناراضی هستند، آمده تصویری که از فابیوس در ایران وجود دارد، سختگیری است که او در تمام طول مذاکرات هسته ای از خود نشان داد. در جریان مذاکرات هسته ای، در ایران همه خطاها به نوعی متوجه لوران فابیوس بود؛ کسی که در سال 2013 با در پیش گرفتن رویه ای سختگیرانه، به فردی غیرقابل مذاکره مشهور شد. این در حالی است که فاصله زیادی تا حصول توافق چهارچوب ‌نمانده بود. همچنین فابیوس به خاطر رسوایی خون های آلوده در ایران مورد سرزنش است. سرمقاله های برخی ‌روزنامه های ایران این هفته بار دیگر به این رسوایی اشاره کردند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی