بازدید 3351

مدیریت شورای شهر انزلی تا نیمه راه چگونه بوده؟

آیا شورای شهر بر فرآیندهای مدیریت شهری و شهر و همچنین بر نظامات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، عمرانی و سایر خدماتی آن تسلط دارد؟ آیا واقعا شورای شهر بدون درک دقیق مجموعه نارسایی‌های شهر تهران می‌تواند آن را راهبری کند؟
کد خبر: ۵۲۰۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹ 28 July 2015
در یک دولت یکپارچه، عدم تمرکز اداری عبارت از دادن شخصیت حقوقی حقوق عمومی به بخش هایی از سرزمین (روستا، شهر، بخش، شهرستان و استان) است تا بطور آزادانه اداره شوند. بدین ترتیب، مقامات این واحدها (اعضای شوراها) توسط مردم محل انتخاب و دارای تشکیلات، اختیارات، بودجه و کارکنان مخصوص می گردند.

به گزارش تابناک گیلان، اما در ایران اگر شورای شهر نبود، آیا شهرداری این مجموعه فعالیت‌ها را انجام نمی‌داد؟ به عبارت روشن‌تر با وجود آنکه عمر شورای شهر چهارم به نیمه رسید و همچنین با وجود افزایش تعداد اعضای شورای شهر نسبت به ادوار گذشته و با توجه به اندوخته‌های تجربی سه دوره قبل، آیا شورای شهر چهارم بر شهر، شهرداری و همچنین بر سایر نهادها و دستگاه‌های مدیریت شهری تاثیرگذار است و آنها را راهبری می‌کند؟

آیا واقعا دوره چهارم شورا فقط از حیث تعداد اعضا با دوره‌های قبل تفاوت دارد؟ آیا واقعا شورای شهر توانسته است بر مسائل محوری شهر و مدیریت شهری تمرکز کند و ام‌القرای اسلام را به سوی پایداری سوق دهد؟

آیا شورای شهر بر فرآیندهای مدیریت شهری و شهر و همچنین بر نظامات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، عمرانی و سایر خدماتی آن تسلط دارد؟ آیا واقعا شورای شهر بدون درک دقیق مجموعه نارسایی‌های شهر تهران می‌تواند آن را راهبری کند؟

تابناک گیلان سعی دارد تا در هفته جاری هرچند کوتاه گریزی به عملکرد نه چندان مطلوب اعضای شوراهای شهر در گیلان بزند و ارزیابی کوتاهی داشته باشد از اعتماد مردم نسبت به این افراد، که آیا اکنون،این مجموعه که یادگار دولت اصلاحات است توانسته به سمت همان اهداف حرکت کند یا از اساس تغییر کرده و مقدمه ای شده است برای رسیدن به بی انتها.

شهر منطقه آزاد گیلان ؛ انزلی

شورای اسلامی شهر انزلی با 11 عضو اصلی و 5 عضو علی البدل و به ریاست محمد رضا بدیعی فر اداره می شود.

شهرستان انزلی به لحاظ اقتصادی، فرهنگی و توریستی دارای اهمیت ویژه ایی در استان است. به علاوه اینکه وجود بندر و اسکله، این شهرستان را جز شهرهای مهم کشور نیز کرده است، چرا که بیشترین میزان صادرات به کشور های همسایه ایی شمال ایران از جمله روسیه از طریق همین بندر انجام می شود. همچنین وجود منطقه آزاد در این شهر جلوه ویژه ایی به این شهرستان در زمینه اقتصادی داده است.

اما همه این مسایل نیازمند یک مدیریت صحیح شهری است که بتواند این زمینه ها را به بهترین شکل اداره کند.

اما آیا عملکرد شورای شهر انزلی در این امور مورد پسند و رضایت مردم بوده است یا نه؟؟
آنچه از سخنان مسولین و خود مردم شنیده می شود، وضعیت شورای شهر انزلی نسبی است به این معنا که نه میتوان آن را ضعیف دانست و نه جز شوراهای قوی در استان یاد کرد.

در زمینه اقتصادی به خصوص بخش منطقه آزاد طبق آنچه که از گفته های فرماندار این شهر بر می آید زیاد بودن بوروکراسی های موجود در این رابطه است که سبب می شود سرمایه گذاری های بخش خصوصی در این شهرستان کاهش یابد. و این شورای شهر است که باید در جهت تعدیل این مشکل قدم بردارد تا ضربه ایی به اقتصاد این شهرستان وارد نیاید.

در خصوص بحث گردشگری و توریستی طبق آمار منتشر شده توسط ﻛمیسیون ﮔﺮﺩﺷﮕﺮﻱ شورای شهر انزلی، میزان گردشگر و سفر به این شهرستان به نسبت سال های گذشته کاهش یافته است. و علت آن چیزی نیست جز کاهش جذابیت و عدم برنامه ریزی درست درخصوص مدیریت سفرهای گردشگری که همین امر باعث کاهش میزان ورود مسافران به این شهر شده است. و تا شورای شهر در این رابطه تصمیم درستی اتخاذ نکند روز به روز شاهد کاهش گردشگر به این شهرستان خواهیم بود.

اما از دیگر نکاتی که در رابطه با عملکرد شورای شهر انزلی مطرح می شود موضوع مالکیت تیم فوتبال ملوان بندر انزلی است. تیمی قدیمی و با ریشه که مورد علاقه همه مردم این شهر است.
تاخیر در انتخاب مالک و مدیر جدید این تیم که نگرانی و دلخوری هوادارن متعصب این تیم را به دنبال داشت، که در نهایت با نامه نگرانی سه تن از اعضای شورا به رییس شورای شهر خواستار پیگیری این موضوع شدند و در نهایت مالک جدید این تیم پس از مدت ها انتخاب شد.

اما یکی از نکات مثبت این شورا اقدام جدی جهت حفظ مرداب انزلی و جلوگیری از ورود فاضلاب به آن بود که کمک شایانی به حفظ محیط زیست این منطقه کرد. همچنین تغییر محل شنبه بازار از مرکز شهر به محوطه انبار اداره قند و شکر سابق بود که سبب کاهش ترافیک شهری و همچنین رعایت بیشتر نظم و بهداشت و منظر شهری بود.

در نهایت باز این مردم هستند که باید عملکرد شورای شهر خود را مورد بررسی قرار دهند و میزان رضایت مندی خود از آن را اعلام کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل