بازدید 30815
حسن هانی زاده در گفت و گو با تابناک بررسی کرد،

واکاوی سخنان اخیر بشار در ارتباط با رها کردن بخشی از سوریه

حل مسئله هسته ای ایران و دستیابی ایران و 5+1 به توافق هسته ای پس از دوازده سال مذاکره می تواند در حل بحران سوریه موثر باشد و شرایطی فراهم خواهد کند که از طرف گفتمان میان ایران و کشورهای غربی به نوعی دولت سوریه در راس قدرت باقی بماند هر چند که ممکن است که امریکا و غرب پیش شرط هایی برای بقای دولت بشار داشته باشند.
کد خبر: ۵۲۰۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶ 28 July 2015

با گذشت بیش از 20 روز از عملیات بزرگ نیروهای مشترک حزب الله لبنان و ارتش سوریه برای بازپس گیری شهر زبدانی در منطقه مرزی سوریه و لبنان (القلمون)اوضاع میدانی گروههای تروریستی تکفیری فعال در آن لحظه به لحظه سخت تر شده و رو به وخامت هر چه بیشتر می رود.

به گزارش «تابناک»، همزمان با تشدید عملیات نظامی ارتش سوریه و مقاومت اسلامی لبنان (حزب الله) در محورهای مختلف زبدانی، زمزمه هایی از تصمیم برخی از گروههای تروریستی تکفیری حاضر در این شهر برای اجرای سریع طرح مصالحه وطنی (آَشتی ملی یا تسلیم) به گوش می رسد. برخی منابع میدانی نزدیک به تروریستهای تکفیری از اعزام برخی مشایخ شهر زبدانی بعنوان واسطه مذاکرات از سوی گروههای تروریستی تکفیری برای مذاکره با دولت سوریه و حزب الله خبر داده اند.

لازم به ذکر است که طرح "مصالحه" شامل مواردی همچون "تسلیم و خلع تسلیحات سنگین و نیمه سنگین تروریستهای ساکن در شهر زبدانی، تسلیم کلیه تسلیحات، مهمات و امکانات نظامی و تضمین امنیت شهر در مقابل رفع محاصره، ارسال تدارکات، برقراری خدمات شهری، بازگشایی ادارات دولتی و بازگشایی بیمارستانها و توقف عملیات نظامی نیروهای ارتش و دفاع وطنی سوریه و حزب الله" می باشد.

در همین ارتباط نیز بشار اسد دیروز در یک نطق تلویزیونی گفت که نیروهای نظامی این کشور ممکن است مجبور شوند برای حفظ مناطق مهم‌تر از بعضی مواضع خود در نبرد با شورشیان صرف‌نظر کنند. همچنین بشار فرمان عفو عمومی افرادی را صادر کرد که از خدمت در ارتش سوریه گریخته‌اند. براساس این فرمان هزاران فراری ارتش در داخل و خارج سوریه از مجازات معاف شده‌اند.

در همین ارتباط حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با تابناک به بررسی آخرین تحولات سوریه پرداخته است.

وی در ابتدا پیرامون سخنرانی اخیر بشار اسد بیان داشت؛ سخنان بشار اسد نشان می دهد که وضعیت بحران داخلی سوریه به یک جنگ فرسایشی تبدیل شده است و تاکتیک جنگی و نظامی دولت سوریه تغییر کرده است. الان از مجموع 185 هزار کیلومتر مربع مساحت کل سوریه 95 هزار کیلومتر آن در دست گروهک تروریستی است.

هانی زاده اضافه کرد، دهها گروهک تروریستی بیش از 50 درصد اراضی سوری را در اختیار دارند. لذا دولت برای تقابل با آنها نیازمند ارتش گسترده مردمی است. اما چون سوریه فاقد تجریه جنگ داخلی است. لذا اداره کردن همه حوزه های حغرافیایی و مبارزه با گروهک های تروریستی در استان های مختلف کاملا دشوار است. لذا با توجه به اینکه جنگ به سمت فرسایشی شدن می رود، تاکتیک دولت سوریه است که نقاط کم اهمیت و بخشی از نقاط استراتژیک سوریه در دست ارتش و نیروهای مسلح باقی بماند وبخش های مهم سوریه از وجود گروه های تروریستی پاک سازی شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد، وضعیت تاکتیک جنگی دولت سوریه با توجه به شرایط اخیر تغییر کرده است. شرایط میدانی سوریه در آینده تعیین کننده خواهد بود. الان گروهک های تروریستی در نقاط مختلف سوریه با پشتیبانی قطر، عربستان، رژیم صهیونیستی ناامنی ها را دامن می زنند.اظهارات اخیر بشار نشان می دهد که دولت سوریه برای مقابله با همه گروهک های تروریستی در همه جغرافیای سوریه از توان کافی برخوردار نیست.

حسن هانی زاده پیرامون ورود ترک ها به جنگ علیه داعش گفت، ورود ارتش ترکیه به سوریه اوضاع این کشور را پیچیده تر کرده است. دولت ترکیه از ابتدای بحران سوریه دو هدف را دنبال می کرد. یکی سرنگونی دولت بشار اسد از رهگذر تشکیل یک دولت در تبعید و گسترش ناامنی ها در این کشور بود. به همین دلیل دولت ترکیه نقشی کاملا تخریب در رخ دادهای سوریه ایفا کرد و با ارسال کمک های لجستیکی با کمک قطر، عربستان و رژیم صهیونیستی ناامنی ها را در سوریه تشدید کرد. هدف دوم ترکیه پس از سرنگونی دولت بشار اسد، تشکیل یک دولت وابسته به اسرائیل و غرب بود. ترکیه از این طریق می خواست استان مهم و استراتژیک ادلب در مرز مشترک سوریه و ترکیه را جدا سازی کند.

وی ادامه داد، زیرا ترکیه الان نیازمند یک جاده بین المللی و منطقه ای است که بتواند کالاهای خود را از طریق ترکیه به کشورهای مانند اردن و مصر و سوریه و لبنان ترانزیت بکند و با توجه به اینکه ادلب می تواند کمک کند که این جاده ترانزیت برای ترکیه احداث شود. ترکیه از دهها سال پیش دنبال تجزیه استان ادلب می باشد.  دولت اردوغان با توجه با آن نگرش تاریخی عثمانی ها نسبت به دولت سوریه تلاش می کند تا بخش هایی از سوریه را تجزیه بکند و به همین دلیل بیشترین عامل بحران سوریه ناشی از کمک لجستیکی دولت ترکیه به گروهک های تروریستی است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان پیرامون سرانجام بحران سوریه گفت، با توجه به شرایط منطقه و اینکه کشورهای غربی مانند آمریکا،فرانسه، انگلیس و.. به این نتیجه رسیده اند که جایگزینی برای بشار اسد ندارند به این مفهوم که اگر دولت سوریه سرنگون بشود ؛ یک جایگزین مطمئنی وجود ندارد. با این وجود در صورت سقوط بشار قطعا سوریه به سرنوشت سومالی دچار خواهد شد و به همین دلیل الان غرب و امریکا با احتیاط پیرامون آینده سوریه نگاه می کنند. الان ترکیه سعی می کند که به نوعی از سیاست های گذشته خودش با توجه به بروز اختلاف میان داعش و ترکیه فاصله بگیرد و لذا به نظر می رسد که کشورهای فرامنطقه ای این نتیجه رسیده اند که اوضاع سوریه را به گونه ای مهار کنند که بشار اسد به عنوان یک رئیس جمهور ضعیف و فاقد توان باقی بماند. اتفاقی که برای رژیم صدام پس از آزد سازی کویت در سال 1992 رخ داد و صدام به مدت 11 سال دیگر به عنوان یک عنصر بدون تحرک و غیر موثر در عراق حاکمیت پیدا کرد. الان همان سناریو را برای دولت سوریه تعریف می کنند. سوریه در آینده شاهد فرار گروهک های تروریستی خواهد بود و با شرایطی دولت سوریه باقی خواهد ماند.

وی ضمناً تاکید کرد که حل مسئله هسته ای ایران و دستیابی ایران و 5+1 به توافق هسته ای پس از دوازده سال مذاکره می تواند در حل بحران سوریه موثر باشد و شرایطی فراهم خواهد کند که از طرف گفتمان میان ایران و کشورهای غربی به نوعی دولت سوریه در راس قدرت باقی بماند هر چند که ممکن است که امریکا و غرب پیش شرط هایی برای بقای دولت بشار داشته باشند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان