بازدید 25412
کیوسک بین المللی «تابناک»؛

ادعاهای جدید وزیر خارجه عربستان علیه ایران/ موگرینی: به ایران اعتماد داریم/ روند «خطرناک» اقدامات ترکیه در سوریه و عراق

تأکید مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر اعتماد جامعه بین المللی به ایران، اظهارات وزیر خارجه عربستان سعودی علیه ایران، نتایج یک نظرسنجی جدید در آمریکا درباره توافق هسته ای، نامه گروهی از دیپلمات های سابق آمریکایی به کنگره درباره ایران و تحلیل ها پیرامون اقدام نظامی ترکیه در سوریه و عراق، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۲۰۱۸۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 28 July 2015
ادعاهای جدید وزیر خارجه عربستان علیه ایران/ موگرینی: به ایران اعتماد داریم/ روند «خطرناک» اقدامات ترکیه در سوریه و عراقتأکید مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر اعتماد جامعه بین المللی به ایران، اظهارات وزیر خارجه عربستان سعودی علیه ایران، نتایج یک نظرسنجی جدید در آمریکا درباره توافق هسته ای، نامه گروهی از دیپلمات های سابق آمریکایی به کنگره درباره ایران و تحلیل ها پیرامون اقدام نظامی ترکیه در سوریه و عراق، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است. 

به گزارش «تابناک»، سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عربستان و اظهارات وی درباره توافق هسته ای ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. سایت شبکه خبری «العربیه» در این زمینه می نویسد، فدریکا موگرینی در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه عربستان، بر نقش و جایگاه مثبت ایران در منطقه و جهان تأکید کرد. وی با بیان اینکه اعتماد لازم میان ایران، سازمان ملل و اتحادیه اروپا وجود دارد، خاطرنشان کرده: «ما سال ها برای شکل‌گیری توافق‌نامه هسته ای با ایران تلاش کردیم». وی با اشاره به تمایل جدی مقامات ارشد ایرانی برای اجرای توافق‌نامه هسته ای گفته: این توافق، مسیر موجود برای توسعه مناسبات ایران با جامعه بین المللی و همسایگانش را هموار کرد. وی درباره موضوع تحریم ها نیز گفته موضوع رفع تحریم ها و آزدسازی دارایی های ایران، برای رفع نگرانی های موجود به تدریج صورت می گیرد.

*****

این در حالی است که در همان کنفرانس خبری، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، اظهاراتی را علیه ایران مطرح کرده است. خبرگزاری فرانسه می نویسد، پس از آنکه تهران، بحرین، متحد ریاض را متهم کرد که با مطرح کردن اتهامات بی اساس علیه ایران به تنش ها دامن می زند، وزیر امور خارجه عربستان روز دوشنبه آنچه را «اظهارات تهاجمی» مقامات ایرانی خوانده، ‌محکوم کرد. وی در این زمینه اظهار داشته: «این برای ما غیر قابل قبول است... این اظهارات از مقاصد خاص کشوری نشأت نمی گیرد که در پی گسترش روابط حسنه است. چنین اظهاراتی افزایش یافته و از این موارد زیاد است». دولت بحرین اخیراً مدعی دستگیری دو فرد متهم به تلاش برای وارد کردن سلاح از ایران به صورت غیرقانونی شده بود که این ادعا با واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه و همچنین وزیر امور خارجه ایران مواجه شد.

*****

در میان دیگر مطالب مربوط به ایران، خبرگزاری «اسپوتنیک» اقدام به انتشار نتایج نظرسنجی جدیدی کرده که حمایت اکثر مردم آمریکا از توافق هسته ای ایران را نشان می دهد. به نوشته این خبرگزاری، تام جنسن، مدیر مرکز نظرسنجی «سیاستگذاری عمومی»، روز دوشنبه نتایج یک نظرسنجی را اعلام کرد که نشان می دهد، اکثر مردم آمریکا از توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی حمایت می کنند و از کنگره می خواهند، این توافق را تصویب کند. وی افزود: نتایج این نظرسنجی جدید پیامی روشن را می رساند و آن اینکه شرکت کنندگان در این نظرسنجی معتقدند توافق هسته ای ایران، توافقی خوب برای کشورشان است و از کنگره می خواهند آن را تأیید کند. در این نظرسنجی، 54  درصد ‌پاسخ دهندگان از توافق نهایی بین ایران و گروه 1+5 حمایت کرده اند.

*****

این در حالی است که به جز عرصه عمومی، در عرصه سیاسی آمریکا نیز حمایت ها از توافق هسته ای نمودهای مختلفی دارد. در این زمینه، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» از حمایت شماری از دیپلمات های سابق آمریکایی از این توافق خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، گروهی از دیپلمات های سابق و مقامات سابق وزارت امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه در نامه ای به رهبران کنگره از آن ها خواسته اند از توافق به دست آمده با ایران حمایت کنند. در این نامه آمده است: «ما معتقدیم این توافق، محدودیت ها و اقداماتی نظارتی را به اجرا خواهد گذاشت که دست‌کم برای ‌15 سال، تضمین خواهد کرد ایران هیچ راه مشروعی برای ساخت سلاح هسته ای نداشته باشد. این توافق خطر یک ایران مسلح به سلاح هسته ای را که تهدیدی برای امنیت منطقه و اسرائیل خواهد بود، از بین می برد».

*****

اما بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی نیز به موضوع عملیات نظامی ترکیه در سوریه و عراق اختصاص دارد. در این زمینه، خبرگزاری «رویترز» از خطرناک بودن روند در پیش گرفته شده از سوی ترکیه در مبارزه همزمان با داعش و «پ ک ک» سخن گفته است. این خبرگزاری می نویسد، گروه های نظامی کرد در شمال سوریه، روز دوشنبه ارتش ترکیه را متهم کردند مواضع آنها را گلوله باران کرده است. این مسأله نشان دهنده خطرناک بودن روندی است که آنکارا برای نبرد همزمان با داعش در سوریه و شورشیان کرد در عراق در پیش گرفته است. در این میان، ازسرگیری عملیات نظامی علیه «پ ک ک» که شورشی سه دهه ای را علیه دولت ترکیه ترتیب داده، تردیدهایی را به وجود آورده مبنی بر اینکه ممکن است هدف اصلی ترکیه، سرکوب بلندپروازی های ارضی کردها باشد، نه مقابله با داعش.

*****

در نهایت، روزنامه روسی «نزاویسمایا گازیه‌تا» نیز در مطلبی ضمن پرداختن به همین موضوع، از بی ثبات شدن اوضاع داخلی ترکیه در پی آغاز عملیات علیه داعش و «پ ک ک» سخن گفته است. این روزنامه می نویسد، ترکیه همزمان دو عملیات نظامی را شروع کرده که هر یک از آن ها به معنی تحولی مهم در راهبرد امنیتی این کشور است. بمباران های مواضع داعش در سوریه و واگذاری پایگاه های نیروی هوایی به ایالات متحده برای انجام پروازهای نظامی، نخستین مورد از مشارکت آنکارا در مقابله با داعش است و همچنین ضربات موشکی و بمباران مواضع نیروهای کرد در عراق به آتش بس دو ساله پایان داده است. در این میان، به عقیده برخی تحلیلگران، اوضاع ترکیه به قدری بی ثبات است که این کشور می تواند به کانون جدید مناقشه در خاورمیانه تبدیل شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار