بازدید 2301

وظیفه ذاتی ستاد بحران مدیریت یکپارچه است

کد خبر: ۵۱۹۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹ 27 July 2015
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس درباره پیشنهاد تشکیل سامانه جدید هوشمند مدیریت بحران، گفت: از وظایف ذاتی ستاد مدیریت بحران داشتن سامانه هوشمند و یکپارچه است که از مدت ها قبل باید تشکیل می شد.

عباس قائیدرحمت در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص ایجاد سامانه هوشمند و یکپارچه مدیریت بحران کشور، گفت: برای مدیریت بحران، دستگاه های مختلفی از جمله ستاد مدیریت بحران وجود دارد که باید به وظایف خود عمل کنند، اینکه مرتب بعد از بروز حوادثی مثل سیل و توفان در کشور پیشنهاد ایجاد سامانه جدید و یکپارچه ایجاد شود، نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مدیریت بحران وظیفه ذاتی ستاد مدیریت بحران است، ادامه داد: بنابراین با وجود این ستاد نیازی به تشکیل سامانه جدید نیست بلکه باید برای کارآمدسازی ستاد مدیریت بحران تصمیم جدیدی گرفته شود.

تشکیل سامانه جدید یکپارچه مدیریت بحران ضرورتی ندارد

وی  تصریح کرد: ستاد مدیریت بحران قطعا باید سامانه یکپارچه‌ای هم داشته باشد که بتواند ارتباطات، تعاملات، بهره گیری از امکانات و قابلیت ها را در جهت مقابله با بحران داشته باشد، سیل، زلزله و توفان مردم عادی را خبر نمی کند، در حقیقت با پیشرفت علم از مدت ها قبل تشکیل این سامانه ها باید صورت می‌گرفت تا بتواند به موقع از بحران پیشگیری کند.

 

بیش از 80 درصد امکان پیش بینی بحران وجود دارد

وی افزود: بنا به گفته کارشناسان امروزه بالای 80 درصد امکان پیش بینی بحران‌هایی همچون بلایای طبیعی وجود دارد، در حقیقت سازمان‌های مربوطه با اعلام و هشدار به موقع می توانند سبب ورود کمترین آسیب به مردم و شهر شوند، هرچند نمی شود مانع بارش شد اما می توان از تبدیل باران به سیل جلوگیری کرد.

قائیدرحمت یادآور شد: در حقیقت لایروبی به موقع مسیر نهرها و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز که در طول سنوات گذشته به صورت غیرقانونی یا با مجوز برخی دستگاه‌ها صورت گرفته، از بروز سیل جلوگیری خواهد کرد، اما امروز رعایت نکردن این نکات سبب طغیان رودخانه شده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، افزود: سال‌هاست توفان، بسیاری از درختان شهر از جمله درختان خیابان ولیعصر تهران را نابود کرده به شکلی که حتی سبب آسیب به جان و مال مردم شده است، متاسفانه درختان آسیب دیده و یا درختان کهنسالی که آسیب زا شده اند مدیریت نمی شوند، این در حالی است که در کشورهای دیگر از مدیریت قوی بحران برخوردارند، به عنوان نمونه کشور ژاپن با وجود بارندگی های متفاوت و شدید تر از ایران و زلزله های بسیار، بستر ساختمان سازی متفاوتی را مهیا کرده اند که کمترین آسیب به مردم وارد شود، در صورت بروز بحران هم به وسیله سیستم اطلاع رسانی و ارتباطی قوی، به سرعت با کمک راه های تعریف شده در جریان بحران قرار می گیرند.

 

قوه قضاییه باید پیگیر تخلفاتی که به سیل و توفان اخیر دامن زدند، شود

وی با اشاره به شهرهایی که بر روی آب ساخته شده است، گفت: شهرهایی چون ونیز با اینکه بر روی آب ساخته شده است، از این مشکلات به دور هستند، لازم است پس از توفان اخیر، با مدیریت دقیق، متناسب شدن ساخت و سازها، جبران ساخت و سازهای غیرقانونی گذشته از جمله تخریب ساختمان هایی که بدون مجوز ساخته شده است، انتقال سازه هایی که مجوزشان صادر شده ولی هنوز اقدام به ساخت نکرده اند از بروز آسیب های احتمالی جلوگیری شود.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس نهم، تاکید کرد: از قوه قضایی و دستگاه های نظارتی درخواست می شود تا هرچه سریعتر به بررسی تخلفات رسیدگی شود، در واقع ایجاد سامانه یکپارچه و هوشمند مدیریت بحران که سامانه ارتباطی درون و برون مرزی کشور است باید از مدت ها قبل ایجاد می شد، امروزه فضاهای مجازی کمک بسیاری در ارتباطات و اطلاع رسانی ها کرده است، با این حال اما متاسفانه در داخل کشور توفان های مکرر و سیل اخیر در بستر کن پیش بینی نشده است.

 

سازمان هواشناسی امکان پیش بینی سیل اخیر را داشته است/ منعی برای واردات تجهیزات پیش بینی هوا وجود ندارد

قائیدرحمت، افزود: سازمان هواشناسی که از میزان حجم بارش در مدت زمان کوتاه اطلاع داشته است چطور نمی تواند تشخیص دهد که حجم بارش شدید، میزان آب بستر رودخانه‌ها را افزایش می دهد، توفان اخیر و بارش های شدید در استان لرستان نیز آسیب هایی را به جا گذاشت، متاسفانه روستایی در استان لرستان بر روی گل بنا شده اند، بارندگی در این روستاها سبب نابودی دام هایشان و تخریب سکونت گاهایشان شده است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در واکنش به مباحث سازمان هواشناسی مبنی بر کمبود تجهیزات برای پیش بینی به موقع، گفت: اعتبار مناسب برای تجهیزات دیده شده است، امروزه وارد کردن تجهیزات کار سخت و پیچیده ای نیست و حتی از تجربه کشورهای پیشرفته در این زمینه می توان بهره گرفت تا کمترین آسیب به کشور وارد شود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمدباقر قالیباف شهردار تهران در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: از تلخ ترین اتفاقاتی که در طول زندگی ام با آن مواجه شده ام حوادث ناگوار طبیعی همچون زلزله رودبار، بم و این بار هم حادثه سیل و طوفان در برخی از جاده ها و شهرهای کشور بوده است؛ حوادثی که با رعایت برخی اصول ایمنی توسط مردم و سرعت عمل و تدبیر مسئولین حوزه بحران کشور می شد آسیب هایش را به کمترین مقدار رساند. ایجاد یک سامانه هوشمند و یکپارچه مدیریت بحران کشوری می تواند یک راهکار مناسب برای مواجهه با این حوادث باشد.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار