بازدید 27115
مروری بر روزنامه‌های امروز پنجم مرداد ماه؛

واکنش جهانگیری به شکایت احمدی نژاد/ جنگ همه علیه همه در ترکیه/ علت اینکه ناطق دیگر نمی خواهد فعال سیاسی باشد؟/ آمریکایی ها در اتاق/ دو نوری؛ دو رقیب دو رفیق!

سفر رئیس جمهور به کردستان، سفر وزیرامورخارجه کشورمان به کشورهای منطقه و همچنین شکایت احمدی نژاد از جهانگیری در کانون توجه روزنامه های امروز است؛ هرچند امروز انتقاد از سفر فابیوس به تهران به روزنامه های منتقد نیز رسیده است.
کد خبر: ۵۱۹۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 27 July 2015

سفر رئیس جمهور به کردستان، سفر وزیرامورخارجه کشورمان به کشورهای منطقه و همچنین شکایت احمدی نژاد از جهانگیری در کانون توجه روزنامه های امروز است؛ هرچند امروز انتقاد از سفر فابیوس به تهران به روزنامه های منتقد نیز رسیده است.

در این میان، برخی موضوعات اقتصادی از جمله سرنوشت پول‌های بلوکه شده  نیز در روزنامه ها به چشم می خورد.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های دوشنبه، پنجم مرداد ماه را مرور کنید.

«روزنامه قانون» در گزارشی در تیتر یک خود به سیاست خارجی جدید ترکیه در قبال داعش پرداخته است و با تیتر «جنگ همه علیه همه در ترکیه» می نویسد: «‌اوضاع در ترکیه 2015، همچنان امنیتی و متشنج است. رجب طیب اردوغان که از دوران نخست وزیری اش خاطرات خوبی را در ذهن دارد احتمالا چند سال دیگر که بخواهد آلبوم خاطرات خودش و نئو عثمانی را ورق بزند آن‌گاه در صفحات مربوط به دوره ریاست جمهوری‌اش، چهره ای درهم پیدا خواهد کرد. این روزها در ترکیه وضع و اوضاع، روبه‌راه نیست. از یک طرف کُردها موی دماغ اردوغان شده اند و از طرف دیگر، داعشی ها بیخ گوش رجب پاشا، «وز وز» می کنند. معادله عجیبی در مرزهای ترکیه شکل گرفته است. از یک طرف پس از اعلام پایان آتش بس از سوی پ ک ک‌، دولت آنکارا وارد یک نبرد جدی با اعضای حزب کارگران کردستان شده، از طرف دیگر پ ک ک با داعش می جنگد و باز از سوی دیگر ارتش ترکیه با داعش می جنگد. این را می گویند جنگ در جنگ. جالب است؛ دولت سلطان اردوغان هم زمان با دشمنِ دشمن (داعش) خود می جنگد و همان دشمنِ دشمن با دشمن اردوغان(پ ک ک) در نبرد است!اصلا وضعی است در عثمانی تحت حکومت اردوغان به تمام این بدبیاری‌ها، نتایج انتخابات پارلمانی چندی پیش را اضافه کنید که در آن، کُردها شگفتی آفریدند و برای اولین بار با تابلوی حزبی وارد مجلس ترکیه شدند حالا هم که خبری از دولت ائتلافی نیست، دار و دسته عدالت و توسعه خود را برای یک نبرد انتخاباتی دیگر،آماده می کند.


«روزنامه کیهان» امروز با اینکه انتقاد از توافق هسته ای را در یادداشت روز و همچنین اخبار ویژه خود ادامه داده است، در تیتر یک خود انتقاد از سفر وزیرخارجه فرانسه را در دستور کار خود آورده و در گزارشی با نام «فابیوس، تحریم، ایدز و اینک فرش قرمز!» نوشته است: « اکنون قرار است وزیر جنایتکار فرانسوی از فرش قرمز دولت عبور کرده و به پایتخت کشوری وارد شود که دست کم خون هزار شهروندش را بدون پرداخت حتی یک یورو غرامت، برای همیشه آلوده ساخته است. صحبت از کودکی است که زیر انگ ناخواسته ایدز بزرگ شد و هر روز زجری مضاعف متحمل شد بی‌آنکه امیدی به آینده‌ای متفاوت داشته باشد. اینجا پای انسان‌هایی در میان است که زندگی شان هرگز پس از آلودگی به ایدز و هپاتیت مثل قبل نشد و نهادهای مسئول نه تنها در نقش وکیل مدافع آنها در صحنه‌سازی جنایتکارانه فرانسوی ظاهر نشدند بلکه در پیله بی‌عزتی و بی‌اعتباری با مرگی حتمی تنهایشان گذاشتند. آیا قاتل عمر و جوانی و خوشبختی و شادی بیش از هزار ایرانی و خانواده‌های داغدیده و مظلوم شایسته استقبال است؟!آیا رسانه‌های زنجیره‌ای وطن نشناسی که به افتخار ورود خون آشام پاریسی، کلاه از سر برداشته‌اند، رویی برای نگریستن در چهره هموطنان دردکشیده و انکار شده خود دارند؟ با وزیری که بر سر فابیوس پرونده خون‌های آلوده، متحد قدیمی لژ صهیون و شریک دزدان منافع ایرانی بر سر میز مذاکره آب توبه می‌ریزد و با نیت خوانی تاریخی وی را رفیق قافله و پشیمان از گرگ صفتی می‌خواند، چه کنیم! شاید هم غرامت پرونده خون‌های آلوده را هم در مذاکرات یکجا با دارایی‌های بلوکه شده ایران حساب و کتاب کرده‌اند و ما بی‌اطلاعیم!»


«روزنامه ایران» در گزارشی به سفر آقای روحانی به استان کردستان با تتیر «کردستان چشم ایران است» می پردازد. همچنین این روزنامه در تیتر یک خود، هدف اصلی وزیر امروخارجه کشورمان به کشورهای منطقه را روشن می کند و در گزارشی با تیتر «ظریف با طرح اتحاد علیه افراط‌گرایی در پایتخت‌های عربی» می‌نویسد: «محمدجواد ظریف در اولین فرصت پس از پایان ماراتن وین، دور جدید دیپلماسی منطقه‌ای خود را با سفر به سه کشور کویت، قطر و عراق آغاز کرد. این سفر در حالی انجام می‌شود که وزیر امور خارجه امریکا نیز قصد دارد بزودی با سفر به قطر و دیدار با اعضای شورای همکاری خلیج فارس آنها را درباره توافق هسته‌ای وین توجیه کند. شاید از این منظر سفر اخیر محمدجواد ظریف نوعی پیشدستی ارزیابی شود زیرا چنان‌که گفته شده تشریح آخرین نتایج جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای وین در کنار بررسی روابط دوجانبه و تحولات منطقه مهم‌ترین موضوعاتی هستند که در گفت‌وگوهای ظریف با مقامات سه کشور کویت، قطر و عراق مطرح می‌شوند. همچنان که گفت‌وگو درباره همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در مقابله مؤثر با تروریسم و گروهک‌های افراطی- تکفیری از جمله اهداف این سفر اعلام شد. وزیر خارجه ایران، در نشست خبری که پس از دیدارهایش در کویت برگزار شد از کشورهای عرب خلیج فارس خواست تا در آنچه وی مبارزه علیه «افراط‌گرایی و ستیزه‌جویی» در خاورمیانه نامید، با ایران همکاری کنند. ظریف در این اظهارات با بیان اینکه «هر تهدید علیه یک کشور، تهدیدی است برای همه و هیچ کشوری نمی‌تواند مشکلات منطقه‌ای را بدون کمک دیگر کشورها حل کند.» افزود: «اکنون ضرورت ایجاب می‌کند که همکاری‌های دوجانبه و بین‌المللی کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس بیش از گذشته افزایش یابد‌».


«روزنامه اعتماد» در تیتر یک امروز خود به موضوع شکایت احمدی نژاد از جهانگیری پرداخته ‌و در مطلبی با تیتر «‌احمدي ‌نژاد « شاكي» شد» می نویسد: «‌دو سوال كافي بود تا رئيس دولت سابق وكيلش را روانه دادسرا كند تا از معاون اول حسن روحاني شكايت كند. سوال اول اين بود كه علت واردات ٧٢٠ ميليارد دلاري در طول هشت سال چه بوده است؟ سؤال دوم اين بود كه ٩٥٠ ميليارد دلار درآمد ارزي در سال‌هاي گذشته چه شده است؟ رييس دولت سابق اين دو سؤال و انتقاد را «افترا» دانسته و با استناد به آن از اسحاق جهانگيري شكايت كرده است. رييس دولت سابق كه در دو سال گذشته در برابر اخبار متعدد از تخلفات دولت سابق هيچ پاسخي نداده بود و ترجيح مي‌داد بيشتر به ميان مردم برود و در سخنراني‌هايش هم هيچ اشاره‌اي به انتقادها از تخلف در دولتش نكند، حالا به صورت ناگهاني از اسحاق جهانگيري شكايت كرده است و مي‌گويد مدارا را كنار گذاشته است. درست در روزهايي كه خبرهاي ضد و نقيض از بازداشت، بازجويي و خروج از ايران معاونانش مي‌آيد و دولت قدم بزرگ توافق هسته‌اي را برداشته است، شكايتنامه‌اي را تنظيم كرده كه مي‌گويد تنظيم آن بنا بر درخواست مردم بوده است. شاكي اين‌بار محمود احمدي‌نژاد است؛ رييس دولت سابق كه احضار ٢٠ ماه پيشش از سوي قوه قضاييه را ناديده گرفته و پرونده‌اش هنوز در حال بررسي است، موضوع شكايت معاون اول دولت يازدهم را از خود«طرح اتهامات بي‌اساس» عليه خودش بيان كرده است؛ شكايتي كه مقامات اين دولت از آن بي‌اطلاعند. حالا اسحاق جهانگيري بايد در صورت برگزاري دادگاه پاسخ دهد، از اسنادش بگويد و رييس دولت سابق هم از خودش دفاع كند؛ دادگاهي كه بدون شك ديدني خواهد بود. خبر را ديروز وكيل احمدي‌نژاد داده است. وكيلي كه تا به حال نه اسمي از او آمده و نه در پرونده‌هاي ديگر مصاحبه‌اي كرده بود، با وجود آنكه مي‌گويد وكيل همه پرونده‌هاي احمدي‌نژاد و وكيل مشترك او و بقايي است اما در پرونده شكايت مجلس از احمدي‌نژاد هيچ خبري از او نبود.

با اين حال در ساعات پاياني روز گذشته دفتر اسحاق جهانگيري نسبت به شكايت محمود احمدي‌نژاد واكنشي يك خطه اما پرمعني نشان داد. در پي اظهارات وكيل رييس‌جمهور سابق دفتر معاون اول رييس‌جمهور با صدور جوابيه‌اي اعلام كرد: سوءمديريت‌هاي آقاي احمدي‌نژاد را به مرجع قضايي تسليم خواهيم كرد. در پي اظهارات وكيل رييس‌جمهور سابق مبني بر شكايت محمود احمدي‌نژاد از اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور، دفتر وي با صدور اطلاعيه‌اي به اين خبر واكنش نشان داد. متن اين جوابيه به شرح زير است: از طرح شكايت آقاي احمدي‌نژاد در دستگاه قضايي استقبال نموده و مستندات تخلفات و سوءمديريت‌هاي آقاي احمدي‌نژاد را به مرجع قضايي تسليم خواهيم كرد.»


«روزنامه شرق» نیز در ادامه پرداختن به موضوع انتخابات آینده مجلس در گفت و گو با محمدرضا باهنر، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با تیتر «‌در فراکسیون رهروان قسم نخوردم‌» به نقل از وی در رابطه با علت عدم حضور ناطق در سیاست می نویسد: «‌حالا چون اسم بردید، ما بارها و بارها رفتیم خدمت ایشان. برخی هم همین تحلیل را دارند که ایشان به اصلاح‌طلبان نزدیک شده‌اند. من گفته‌ام الان هم عرض می‌کنم که ما آقای ناطق را همواره دعوت کرده‌ایم که بیایید وارد فعالیت‌های سیاسی شوید. شرطی هم برای آقای ناطق قائل نیستم که بیایید به شرطی که با ما باشید. من می‌دانم که ساختار و به‌قول ما فلز آقای ناطق اصولگرایی است. بنابراین کافی است که ایشان محبت کنند دعوت ما را بپذیرند. ما دعوت نمی‌کنیم که بیایند با ما کار کنند؛ ما دعوت می‌کنیم که ایشان فعال سیاسی شوند. پاسخی که ایشان همواره به ما می‌دهند این است که من احساس تکلیف نمی‌کنم که بیایم و این مشکل ماست‌».

همچنین شرق در گزارشی دیگر با عنوان «آمریکایی ها در اتاق» به رابطه اتاق بازرگانی ایران و آمریکا با سایت مشترک واکنش نشان داده است و می‌نویسد: «‌آدرس سايت اتاق بازرگاني امريكا- ايران روز گذشته در سايت‌هاي اجتماعي بارها بازنشر شد؛ آدرسي كه زير‌مجموعه‌اي از اتاق بازرگاني آمريكا محسوب مي‌شود. رونمايي از اين سايت با آدرس http://usircc.org/ درست دو هفته بعد از دستيابي به توافق جامع هسته‌اي ايران و كشورهاي ١+٥ انجام شده‌است. آن هم درحالي‌كه هنوز كنگره آمريكا اين توافق را تأييد نكرده و هنوز مشخص نيست كه چه بر سر راه اين توافق جامع قرار خواهد گرفت. اگرچه قطع‌نامه‌اي در شوراي امنيت، اين توافق را تأييد كرد و حكم لغو تحريم‌هاي پيشين را در بازه‌اي از زمان مطرح كرد اما هنوز مشخص‌نيست تحريم‌هاي كنگره چه سرنوشتي پيدا خواهد كرد. اين سايت اگرچه شماره تلفني براي ارتباط درج نكرده و بايد ابتدا در آن عضو شد تا با آنها ارتباط برقرار کرد اما آدرس اين مجموعه واشنگتن- پنسيلوانيا اعلام شده است. صفحه اول اين وب‌سايت تصاويري از برج آزادي، برج ميلاد، عسلويه و برج‌هاي تهران دارد و قصد دارد جاذبههای سرمایهگذاری و تجاری ایران را معرفي كند. گفته شده که ایران بازاری ٨٠ میلیونی دارد که بیش از ١٢ میلیون نفر آن دارای اسمارت‌فون (گوشی‌های تلفن همراه با تکنولوژی جدید) هستند.

به گزارش سايت «اقتصاد آنلاين» این وب‌سایت، تجار و سرمایه‌گذاران آمریکایی را برای ورود به بازار ایران تشویق کرده است. در اين وب‌سايت هدف از راه‌اندازي اين اتاق، تسهیل روابط تجاری بین کسب‌وکار و صنایع در ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران اعلام شده‌است. بنيان‌گذاران آمريكايي اين گروه، بازرگاناني هستند كه معتقدند با «درک عمیق از روابط سیاسی و اقتصادی ایران و آمریکا» اين اتاق را تأسیس كرده‌اند. بنیان‌گذاران هم خود را «رهبران در صنایع و دیپلماسی» معرفي كرده‌اند. گردانندگان اين وب‌سايت نيز به نگراني‌هاي گذشته رابطه دو كشور پرداخته و نوشته‌اند كه قصد دارند به «ترمیم روابط تجاری دو كشور با وجود ٣٠ سال تنش» بپردازند.

اگرچه اتاق بازرگاني امريكا – ايران از مارس ٢٠١٤ تأسيس شده اما هنوز مشخص نيست با وجود تحريم‌هاي كنگره امكان فعاليت بازرگاني خواهد داشت يا نه؟ در صورت تصويب نهايي توافق هسته‌اي ايران و ١+٥ در كنگره نيز، اين نهاد مي‌تواند تحريم‌هاي خود عليه ايران را لغو نكند، چراکه مذاكرات هسته‌اي از ابتدا بر تحريم‌هاي كنگره آمريكا متمركز نبود. تحریم‌های ايران شامل تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، تحریم‌های اتحادیه اروپا، تحریم‌های يک‌جانبه از سوی کشورهای مختلف مانند ایالات متحده و تحریم‌های کنگره آمریکا بود كه به‌دنبال تصويب توافق جامع و تصويب قطع‌نامه همه اين تحريم‌ها به غير از تحريم‌هاي كنگره لغو مي‌شود. دشوارترین بخش در لغو تحریم‌ها مربوط به تحریم‌های کنگره است و در اين بين تحريم «ايلسا» از مابقي اهميت بيشتري دارد. سال ۱۹۹۵ میلادی، واشنگتن نخست به‌دستور بیل کلینتون تحریم‌هاي کامل اقتصادی علیه ایران وضع كرد و سپس کنگره آمریکا با گذرانیدن قانون ایلسا (Iran and Libya Sanctions Act of ١٩٩٦) هر شرکتی را که با ایران به میزان بیش از ۲۰ میلیون دلار تجارت داشت نیز تهدید به اعمال تحریم کرد. با وجود اين قانون مشخص نيست كه چگونه ممكن است بازرگان‌هاي آمريكايي بتوانند با ايران مراوده كنند‌».


«روزنامه آرمان» نیز در گزارشی با تیتر « دو نوری؛ دو رقیب دو رفیق!» به جبهه بندی‌های انتخاباتی مجلس آینده می پردازد و می نویسد: «شاید در چهره آنها نتوان شباهتی یافت البته آرامش بعضا در چهره هر شخصیتی وجود دارد و نوعی متانت که ویژه مردان باتجربه است. اگر در چهره شباهتی به هم ندارند اما سرنوشت روزگار مشابهی برای آنها در برخی مقاطع ترسیم کرد؛ روزگاری که بعضا شیرین نبود و با تلخکامی سپری شد اما در اینجا باز یک نکته مشترک می‌توان یافت و آن هم خویشتنداری و صبوری آنهاست بدین معنا که هر دو شخصیت در برابر تلخکامی‌های روزگار سکوت کردند و در این مسیر نه‌تنها فراموش نشدند بلکه بر محبوبیتشان در میان طیف همفکر افزوده شد. نقطه عطف این دو شخصیت گذشتی است که برای هم داشتند؛ عبدالله نوری اصلاح‌طلب و علی‌اکبر ناطق‌نوری اصولگرا چنان در نهان فداکار یکدیگر بودند که کمتر کسی می‌تواند آن را باور داشته باشد اما این روحیه تنها در مردان اعتدال وجود دارد که فارغ از نگاه‌های جناحی به ایرانی آباد و سربلند می‌اندیشند..... زمان گذشت و دو وزیر کشور که روزی در کنار هم در مجلس نشسته بودند هر کدام مسیری متفاوت رفتند. ناطق‌نوری ترجیح داد استانداران و فرمانداران زمان حضورش در وزارت کشور را به دور هم جمع کند و جلسات ماهانه برگزار نماید اما عبدا... نوری کمتر از آن زمانی که تصور می‌شد در وزارت کشور ماند و نتوانست این همراهی را ادامه دهد. بسیار زمان گذشت اما درنهایت دست روزگار بار دیگر این دو شیخ را به هم رساند. این‌بار هدف یکی بود و مسیر مشخص. اجماع حداکثری برای پیشرفت کشور زیر پرچم اعتدال. کمتر کسی است که می‌تواند مدعی شود در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 نظرات ناطق‌نوری و عبدا... نوری هماهنگ نبوده است. این‌بار هم دو شیخ که بخشی از مدت زمان سکوت آنها هماهنگ بود، در کنار هم قرار گرفتند اما این‌بار نه به‌عنوان رقیب بلکه به عنوان دو دوست و همراه. برخی ادعا می‌کنند که ناطق‌نوری و عبدا... نوری احتمال دارد برای انتخابات مجلس دهم کاندیدا شوند و در آن زمان اگر این احتمال به واقعیت بدل شود بار دیگر مجلس پنجم تکرار خواهد شد اما این‌بار با شعار همدلی غیرجناحی!».

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر