بازدید 20847

رابطه قرارداد شوم با چینی‌ها و آمار متناقض از دارایی‌های بلوکه شده

حال پرسش اینجاست، اگر این ادعایی که آقای مظاهری اعلام‌ و از آن به قرارداد شوم یاد می کند، صحت ندارد باید تکذیب شود. اگر این قرارداد صحت دارد، باید به اطلاع عموم مردم برسد و با خاطیان امر برخورد جدی شود.
کد خبر: ۵۱۹۶۴۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰ 26 July 2015
چالش پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور، ناشی از تحریم‌های اقتصادی در چند روز گذشته به یکی از مهمترین موضوعات اقتصادی و سیاسی روزهای گذشته تبدیل شده است.

به گزارش «تابناک»، ماجرا از آنجا آغاز شد که چهارشنبه هفته گذشته، رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیأت دولت و پس از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رقم وجوه بلوکه شده ایران را اعلام کرد؛ خبری که به دلیل تفاوت ارقام با برخی ‌اظهارات مقامات آمریکایی در هفته گذشته دستمایه بسیاری از محاسبات در محافل خبری شد.

ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیأت دولت، وجوه بلوکه شده بانک مرکزی در خارج از کشور را 23 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این منابع در ژاپن، کره جنوبی و امارات متحده عربی بلوکه شده است. علاوه بر این، حدود 6 میلیارد دلار از منابع ایران هم در کشور هند وجود دارد که متعلق به دولت است و هنوز به مالکیت بانک مرکزی در نیامده؛ البته بانک مرکزی 5 میلیارد دلار هم بدهی به خارج از کشور دارد.

این اظهارات در حالی از سوی رئیس کل بانک مرکزی بیان شد که برخی ‌مقامات غربی و به خصوص باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا میزان پول‌های بلوکه شده را 150 میلیارد دلار اعلام کرد. جان کری، وزیر خارجه آمریکا و سناتورهای آمریکایی نیز در جلسه پیشین خود بارها از آزادسازی ١٠٠ میلیارد دلاری سخن گفتند که ٣٠ درصد اقتصاد ایران را تشکیل می‌دهد.

پرواضح است این مقدار ارزهای بلوکه‌شده که حالا قرار است به ‌تدریج به ایران بیاید، از اهمیت بسیاری برخوردار است. در ایران همچنان ارقام متفاوتی از دلارهای بلوکه‌شده اعلام می‌شود.

همین تفاوت آماری سبب شد تا گمانه زنی‌ها در زمینه آمار پول‌های بلوکه شده شدت گیرد و حتی در برخی از رسانه‌ها اعلام شود که رییس کل بانک مرکزی، عددی معادل یک پنجم پول‌های بلوکه شده را در سخنانش به کار برده است.

با این حال  طهماسب مظاهری، رئیس اسبق بانک مرکزی از آمارهای سیف دفاع کرده و از علت این تفاوت فاحش پرده برداری می‌کند. وی در پاسخ به اینکه علت این تفاوت چیست،‌ به روزنامه شرق می‌گوید: «‌‌البته این نکته هم در صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی قابل‌ توجه بود که این ٢٩‌ میلیارد دلار از ارزهای بلوکه‌شده در کشورهای ژاپن، کره‌جنوبی، امارات و هند قرار دارد. از اظهارات رئیس کل بانک مرکزی می‌توان فهمید که ما ارز بلوکه‌شده‌ای در چین نداریم. آقای عسگراولادی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین هم در مصاحبه‌ای با ما رقم ذخایر در چین را ١٨‌ میلیارد یورو عنوان کردند که اصلا این مقدار هم بلوکه نیست و تنها می‌توان با این ١٨‌ میلیارد یورو کالا از این کشور خریداری کرد. آیا مشروط‌شدن استفاده از این دلارها به معنای بلوکه‌شدن نیست؟دارایی‌های ما در چین به‌عنوان دارایی‌های بلوکه‌شده منظور نمی‌شود و براساس قرارداد دولت قبل با چینی‌ها بخشی از دارایی‌های ما در اختیار دولت چین است. اگرچه این دارایی‌ها، بلوکه نیست، اما بدتر از بلوکه است. این قرار و مدار هم زمان احمدی‌نژاد گذاشته شد؛ قرارداد شومی بود. من آن را امضا نکردم، اما بعدها امضا شد. در واقع این مقدار پول بلوکه نیست و در دست چین به‌صورت امانت مانده که آنها هم امانت‌دار خوبی نیستند. آنها کاسب‌اند و تنها منافع خود را می‌بینند. این بسته به سیاست دولت فعلی است.آیا هم‌اکنون می‌توان این قرارداد را با چین فسخ کرد؟ بالاخره ١٨‌ میلیارد یورو قطعا پول زیادی است و می‌توان به جای خرید کالاهایی که بسیاری از مسئولان و تجار به بنجل‌بودن آنها بارها اشاره کرده‌اند، با آن کمبودهای کشور را پوشش داد؟ اساسا چطور امکان فسخ چنین قراردادی وجود دارد. به یاد دارم آقای لاریجانی، رئیس مجلس هم در سال ٩٢ به چین، بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران، سفر کرد و رسانه‌ها در تهران مهم‌ترین دلیل این سفر را تعیین‌تکلیف ۲۲‌ میلیارد دلار طلب ایران از چین اعلام کردند. البته گفته شده است که این رقم جدای از ۲۵‌ میلیارد دلاری است که از اروپا به بانک‌های این کشور انتقال داده شده بود‌».

این سخن طهماسب مظاهری به این معناست که در دولت گذشته به احتمال قوی برای دور زدن تحریم‌ها قرارداد محرمانه ای با چینی‌ها بر سر پول‌های ایران در چین به تصویب رسیده ‌که امروز با برداشته شدن آن تحریم‌ها این قرارداد به ضرر ایران خواهد بود.

حال پرسش اینجاست اگر این ادعایی که آقای مظاهری اعلام ‌و از آن به قرارداد شوم یاد می‌کند، صحت ندارد باید تکذیب شود. اگر این قرارداد صحت دارد، باید به اطلاع عموم مردم برسد و با خاطیان امر برخورد جدی شود.

حتی اگر به دلایلی به صلاح کشور نیست که مفاد چنین قراردادی منتشر شود، حداقل نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید به این مسأله با موشکافی و دقت بپردازند و مسئولان امر در آن زمان را برای پاسخگویی دعوت ‌و از ادامه تضییع منافع ملی جلوگیری کنند.

البته نایب رئیس اتاق ایران و چین نیز در واکنش به این خبر اعلام کرده است: ‌«‌این که گفته می‌شود ما نمی‌توانیم مبلغ ضمانت‌ موجود در چین را مسترد کنیم، ‌بی‌پایه‌ است. مجید رضا حریری با اشاره به اینکه کل دارایی بلوکه‌شده ایران در چین خیلی بیشتر از 18 میلیارد یوروست، گفت: این رقم به عنوان تضمین فاینانس پروژه‌هایی که بین دولت ایران و چین بسته شده، پرداخت شده است. وی افزود: این روال بین همه کشورها هست و برای انجام پروژه‌هایی استفاده می‌شود که باید تضمینی در آنها باشد. ایران هم به دلیل تحریم بودن قادر به دادن ضمانتنامه بانکی نبود و مجبور شد پول نقد را به عنوان تضمین در چین قرار دهد.»

این سخن نائب رئیس اتاق ایران و چین نیز تا حدی غیر مرتبط است، زیرا اگر بخواهیم پول ایران نزد چین را فاینانس محسوب کنیم، باید برای این واژه اقتصادی مفهوم جدیدی پیدا کنیم‌! ‌فاینانس وام بلند مدتی است که وام گیرنده در قبال ضمانت بازپرداخت بانک مرکزی کشور متبوعش از کشور وام دهنده دریافت می‌دارد. اگر قرار باشد کشوری معادل وامی که می‌گیرد سپرده گذاری کند، چرا اصلا این وام را بگیرد؟!‌


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۱۸
انتشار یافته: ۱۸
چرا دولت روحانی سکوت کرده
این نشان میده که بر خلاف ادعاها روابط نزدیکی بین احمدی نژاد و روحانی وجود داره و نمی خواد خیلی هم مسائل رو بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
والا اين دولت هر حرفي عليه دولت قبلي بزنه مين سياه نمايي نكنيد. نميدونم دولت قبلي اصلا جاي سفيدي داشته كه سياه نمايي محسوب نشه؟
چین وروسیه رامراقب باشید خطر انها جدی است
پاسخ ها
مهران
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
بحث چین و روسیه نیست. همه کشورهای دنیا بر اساس منافع خودشون رفتار میکنن. چین و روسیه چون زیر بلیط سیاستهای آمریکا نبودن, حسابی از تحریما به نفع خودشون استفاده کردن. هیچ کشوری تو دنیا دلش به حال ما نمیسوزه, البته هیچ کشوری دلش به حال هیچ کشور دیگه ای نمیسوزه. فقط منافع ملی خودشون.
فرشاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
اشتباها منفی زدم
ناصر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
آمریکا دشمن ظاهری است. چین و روسیه موریانه ای به جان کشور اند
با خاطیان برخورد جدی شود !؟
تابناک این حرف رو جدی نگفتی :)
۱- حالا اگه توافق نشده بود و دولت در پرداخت یارانه ها مانده بود میگفت ۳۰۰ میلیارد دلار بلوکه شده که توجیه کنه کسری بودجه رو...
۲- همه کشور ها الکی از هم طلبکارن. بعد ما خودمونو بدهکار میکنیم؟!!!
۲- ما که نمیدونم چرا میگن ۲۳ میلیارد دلار... ی لحظه ذهنم رفت طرف بازار سهام و کاهش قیمت ارز...کنترل قیمت ارز ... کاهش عرضه... افزایش قیمت ارز....
بانک مرکزی! با مردم رو راست باشید. این پول ها مال مردم است و شما امانت دار. نکنه آخرت خود را برای خوشحالی دولت خراب کنید. حق الناس مصداق این است. بازار ارز خراب هم که شود شما باید دنبال راهکار دیگر باشید نه دست در جیب مردم کنید برای بهبود شاخص های معاملاتی برادر منننن
توی زمان احمدی نژاد تمام این قراردادها امضا شده این قرارداد از بلوکه شدن بدتره...شاید هیج وقت دست ایران به این پولها نرسه
بدترین کار این است دولتی برای دریافت مطالبات خود به کشورهای دیکر التماس کند .باید ازاین محدودیت خارج شد
قراردادش شوم بود اما دولت روحانی حداکثر استفاده رو ازش برد.
وقتی نمیذاشتن پول بیاد باید دقیقا چکارش میکردن حضرات تابناکی؟
تحریم ها برداشته شد و کاسبی شماها هم شروع شد نه؟
باعث بیکاری، کاهش ازدواج، کاهش موالید، افزایش اعتیاد و فحشا همه همه بیکاری ناشی از افزایش واردات بی رویه از کشور چین در دولت قبل بوده
مطمئنا آن دنیا باعث جواب پس بدهند...
سپاس که به این مسئله مهم پرداختید
نمایندگان که امانتدار مردم هستند به دور از مسائل سیاسی باید این موضوع را پیگیری کنند فراتر از این که این هم یکی از شاهکارهای دولت احمدی نژاد است یا نه که دائم با افتخار از دور زدن تحریم ها می گفت مسئله پولی یه که متعلق به مردم این کشوره "که بسیاری از اونها به سختی و خون جگر ارتزاق می کنند با این پول چقدر می شه اشتغال و ازدواج ایجاد کرد رییس جمهور اقای ظریف و لاریجانی باید از همه نفوذ و دیپلماسی خودشون استفاده کنند تا این پول به جای این که باعث شادشدن دل چینی ها بشه دل مردم خودمونو شاد کنه
حالا چه كنيم؟
حق ملت است که جزئیات موضوع را بدانند و وظیفه نمایندگان پیگیری موضوع است. هرچند در صورت وجود چنین قراردادی حتما مجلس در جریان بوده و سکوت کرده. علت این سکوت و احیانا نادیده گرفتن حق ملت باید مشخص شود
با خاطیان امر برخورد شود!؟!؟ جوک میگی تابناک جون؟
لااقل اگر نمیتونید پول مارو از چین بگیرید....مذاکره کنید بجای واردات اجناس بنجل مثل دسته بیل وعروسک و.....تکنولوژی. ...جنگنده جی20. ..چیز بدرد بخور بیارید. ....خدایا دارم میسوزم. ...از اينهمه. ....
این دولت قراردادهای جدید اقتصادی و صنعتی با چین بسته مثل خودروسازی سایپا که ده ها پروژه وارد کرد - چه ربطی به دولت قبل داره؟!!!!!!!!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها