بازدید 32156
بخشی از نقشه فابیوس برای سفر به ایران رو شد؛

خودروهای فرانسه در اروپا فروش نمی‌رود

این‌گونه تصور می‌شود که مشکل بدهی های یونان در اتحادیه اروپا و احتمال خروج این کشور واحد پولی یورو در حال حاضر، بزرگترین تهدیدی است که اروپا و اتحادیه اروپا با آن روبه‌روست؛ اما به واقع اینگونه نیست. خطر بزرگتر و فراموش شده مربوط به فرانسه و ایتالیا یعنی دومین و سومین اقتصاد بزرگ اتحادیه است. این دو کشور نمی‌توانند خودروهای خود را بفروشند.
کد خبر: ۵۱۹۵۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۵ 25 July 2015
این‌گونه تصور می‌شود که مشکل بدهی های یونان در اتحادیه اروپا و احتمال خروج این کشور واحد پولی یورو در حال حاضر، بزرگترین تهدیدی است که اروپا و اتحادیه اروپا با آن روبه‌روست؛ اما به واقع اینگونه نیست. خطر بزرگتر و فراموش شده مربوط به فرانسه و ایتالیا یعنی دومین و سومین اقتصاد بزرگ اتحادیه است. این دو کشور نمی‌توانند خودروهای خود را بفروشند.

به گزارش «تابناک»، این موضوعی است که مجله «فورچون» به آن اشاره کرده است. بر این اساس که هزینه تولید محصولات در فرانسه در حال حاضر بسیار بیشتر از دیگر کشورهای رقیب در اتحادیه اروپاست. طی یک دهه گذشته، هزینه نیروی کار برای تولید یک خودرو در این کشور 17 درصد افزایش یافته ‌که حداقل دو برابر همین شاخص در آلمان است. در حالی که از سال 2008 دستمزدها بر اساس نرخ تورم افزایش نیافته است، به دلیل کاهش بازدهی مستمر نیروی کار، هزینه ها همچنان رو به افزایش است.

این در حالی است که سایر کشورهای این اتحادیه همچون ایرلند و اسپانیا با آزاد‌سازی نیروی کار توانسته اند هزینه های واحد را ‌7 تا 12 درصد کاهش دهند و نتیجه این موضوع برای رقابت پذیری محصولات فرانسوی فاجعه بار بوده است. طی ده سال گذشته، سهم فرانسه از کل صادرات اتحادیه اروپا از 12 درصد به 9.5 درصد کاهش یافته که بدترین عملکرد در بین همه کشورهای بزرگ اتحادیه اروپاست.

مشکل بزرگ اروپا، عدم فروش خودروهای فرانسه است

این موضوع همچنین در مورد ایتالیا نیز صدق می‌کند و از میانه دهه 90 تا اواسط دهه قبل، هزینه های تولید این کشور نیز به شدت بالا رفته‌ و منجر به از دست رفتن قدرت رقابت این کشور به ویژپه در برابر آلمان شده است.

ساخت خودروهای ارزان قیمت هم در فرانسه و هم ایتالیا، جزو فعالیت های اصلی اقتصادی است. به دلیل همین وضعیت، شرکت هایی نظیر پژو، رنو و فیات نیاز دارند تا هزینه تولید و قیمت را پایین نگه دارند تا بتوانند هم در کشور خود و هم در سایر نقاط اتحادیه اروپا، اقدام به فروش محصولات خود کنند. در عین حال آلمان که هم هزینه های تولید پایین‌تری دارد و هم اغلب اقدام به ساخت خودروهای لوکس می‌کند، دچار یک چنین شرایطی نیست.

طی یک دهه گذشته، مجموع فروش خودرو از شرکت های رنو و پژو در اروپای غربی از 3.5 میلیون دستگاه به 2.5 میلیون کاهش یافته است، در حالی که خودروسازان آلمانی نظیر فولکس واگن و دایملر و BMW توانسته اند با افزایش 200 هزار دستگاه، رقم فروش خود را به 4.5 میلیون افزایش دهند.

کارشناسان تنها راه نجات فرانسه و ایتالیا از شرایط فعلی را در کاهش پرداخت دستمزها، ایجاد یک قانون کار سفت و سخت و حرکت به سمت تولیدات حاشیه ای می‌دانند. این کارشناسان بر این باورند که بحران بزرگ بعدی اتحادیه اروپا نه از کشورهای ضعیفی همچون یونان، بلکه از این دو اقتصاد بزرگ این اتحادیه شروع خواهد شد.

این موضوع شاید یکی از دلایل مهم سفر لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه به ایران باشد. سابقه خودرو سازهای فرانسوی در ایران می‌تواند راه را برای حضور دوباره این شرکت ها در ایران باز کند و ضمن ایجاد بازار بزرگی برای محصولات این کشور، با انتقال بخشی از خطوط تولید به ایران، هزینه های ساخت و تولید خودرو را برای فرانسه تا حدی زیاد کاهش دهد.

این موضوع زمانی مهمتر جلوه می‌کند که اطلاعات فوق را در کنار این موضوع قرار دهیم که گفته می‌شود ‌خودروسازان فرانسوی به دلیل حساسیت های موجود در بین افکار عمومی ایران در خصوص نقش این کشور در مذاکرات هسته ای و همچنین سابقه پژو و رنو در ایران، دور از انظار عمومی و رسانه ای با خودرو‌سازان ایرانی وارد مذاکره شده اند و اکنون شاید سفر لوران فابیوس این مذاکرات را نهایی می‌کند.

این موضوع می‌تواند قدرت چانه زنی ایران حداقل در بحث خودروسازی را با شرکای تجاری فرانسوی افزایش دهد. بدون شک دوره مونتاژ خودروهای خارجی در ایران و وابسته ماندن خودروسازان داخلی به شرکای خارجی گذشته ‌و اکنون می‌توان با تجربیات گذشته وارد معامله جدید با فرانسوی ها شد.

اگر چنانچه سخنان افخمی راد، معاون وزیر صنعت در مورد تمایل ایران به تولید محصولات نهایی در ‌کشور و نه فروش کالای تمام شده را مد نظر قرار دهیم، می‌توان نقشه کلی راه ایران برای تجارت با فرانسه، آلمان و ایتالیا را به خوبی ترسیم کنیم.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴۷
انتشار یافته: ۲۲
ظاهرا ویندوز مسئولان خودرویی ما با فرانسه بالا می آید بااینکه چندین بار از این کشور گزیده شده ایم
شما نگران نباشید این پژو و رنو با همدستی شرکای داخلی جیب مردم رو خالی می کنن.اینها و خودروسازهای داخلی دندون مردم رو شمردن
هر چی باشن از فرغون های ایران خودرو و سایپا بهترن
مطمعن باش بهتر از مان
مردم ایران خیلی بدبختند که باید اشغالترین ماشین های دنیا را با قیمت 3 برابر سوار شوند.
با توجه به سابقه بد فرانسوی ها بهتره از خودروسازای آلمانی وژاپنی استفاده کرد.
هه هه
کجای کاری عمو

کامیون هووی چینی میارن سرهم میکنن میفروشن به ملت که آمار مرگ و میر بالا بره بعد نگران پژو و رنوی فرانسه ای؟
چيه نگرانيد خودرو قراضه ي داخلي و چيني روي دستتون بمونه!!!!!!؟؟؟؟؟
من اروپا رفتم خودروهای فرانسوی به غیر از خود فرانسه و ایران هیچ کجای دنیا خریدار نداره چون استهلاکشون خیلی بالاست هیچ کجا نمیخرن
تابناک جان این شما در نظر بگیر که اینجا ایرانه. برای پراید بیشتر از 20 ملیون باید پول بدی. شما اجازه بده ماشین هایی که هیچ جا فروش نمیره بیارن اینجا. قول میدم از پراید امنیتش بیشتر باشه.
تا زمانی که خود ر وسازی در ایران دولتی است و سهامداران آن دولتیان هستند هیچ تمایلی به ورود خورد روهای ارزان قیمت وبا کیفیت خارجی در ایران وجود ندارد
الان یک بی ام دبلیو استیشن ساخت دوهزارو پانزده در المان چهل هزار دلار است که حتی با وجود سه برابر شدن قیمت دلار در ایران در حدود صد وبیست میلیون تومان می شود اما همین خودرو در ایران باید در حدود هفتصد میلیو ن تومان به دست ایرانی برسد تا خود رو های بی کیفیت سایپا و ایران خود رو به فروش برسد و قشر متوسط ایرانی فکر سوار شدن به خود روی خارجی وبا کیفیت را به ذهن خود هم راه ندهد
مطمئن باشید در صنعت خود رو سازی اتفاقی به عنوان ارزانی و ارتقا ءکیفیت اتفاق نمی افتد

مگر زمانی که در بحران اقتصادی جهان برخی از شر کت های خود رو سازی اروپایی اعلام کرده بودند هر کس یک خود رو بخرد یکی هم به عنوان جایزه به او داده می شود در خود رو سازی خودمان اتفاقی افتاد نه تنها اتفاقی نیفتاد بلکه بی کیفیت ترین خودرو های داخلی گران تر شدند
اقا یه بارم که شده به فرانسه بگید نه اون از فابیوس اونم از کارخونه هاشون که گذاشتن رفتن حالا هم اومدن موس موس میکنن توی انرژی هسته ای هم شده بودن الت دست اسرائیل ما با این فرانسه نباید به این راحتی کنار بیایم.
لایک
مگر همين فرانسه نبود كه با تحريمها همراه شد و به صنعت خودرو سازي ما صدمات شديدي وارد كرد. حالا وقت تسويه حساب است .
من اخیرا یک سفر رفته بودم فرانسه. دقت کردم خودشون چی سوار میشن. پژو و سیتروئن رتبه اول و دوم را داشتن. اما رنو به طور عجیبی کم بود، حتی کمتر از خودرو های اسپانیایی. قابل توجه مسئولان
حالا نوبت ماست که تلافی کنیم
کاهش خودرو سازهای داخلی مقداری تعصب و ...داشتن وپس از این همه تحقیر که از طرف رنو و پژو شدند مقداری به خود می امدند.....دست از زیاده خواهی و چاپیدن مردم بردارید وهزینه هایتان از جمله حقوق و پاداش ها بی حد و حساب و باج دادن ها و.....بردارید.............
میندازن به ما نگران نباش
کسی که یه قسمت تخت گاز رو دیده باشه اینو میدونه
الان که تحریم نیستیم نباید از اجناس بنجول فرانسوی استفاده کنیم...تا کی ایران حیاط خلوت فرانسه باشه...الان که میتونید خودتون شریک صنعتی و اقتصادیتون انتخاب کنید فکر میکنم آلمان بهترین و با کیفیت ترین گزینه برای مردم و دولت باشه...مردم ایران هم حق دارند از اجناس باکیفیت استفاده کنند...انشاء الله
آنهایی که در زمان تحریم بیشترین فشار را به ایران آوردند باید در صف آخر قرار بگیرد نه اینکه برای آنان فرش قرمز پهن کنند.
همچنين مردم ايران فراموش نكرده اند كه آقاي فابيوس در انتقال خون هاي آلوده در دهه 60 از فرانسه به ايران دست داشته اند.
در مذاکرات مدیران خودرو سازی ما بیشتر بفکر خالی کردن جیب مردم کشور خودشون هستن. نتیجه این مدیریت از 25 سال پیش تا کنون در وضعیت خودروهای ما معلومه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان