بازدید 14412

اعتراض ایران به موضع کاخ سفید درباره سوءاستفاده از اطلاعات آژانس

ایران به ‌دقت رعایت اطلاعات محرمانه را در طول اجرای برجام تحت نظر می‌گیرد و طبق آن اقدام خواهد کرد. انتظار ایران این است که آژانس بیانیه مزبور را محکوم کرده و در اجرای مسئولیت اساسی‌اش برای پایبندی به اصل محرمانگی اطلاعات مرتبط با اجرای پادمان در ایران و وظایفش طبق برجام، اقدامات مناسبی اتخاذ کند.
کد خبر: ۵۱۹۳۷۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۴ 24 July 2015
روز جمعه، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با فرستادن نامه‌ای به مدیرکل آژانس، رسما نسبت به اظهارات غیرمسئولانه سخنگوی کاخ سفید اعتراض کرد و به سوءاستفاده احتمالی یا درز اطلاعات از آژانس به بیرون هشدار داد.

به گزارش «تابناک»، «جاش ارنست»، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در هفدهم جولای با تکرار تهدید نخ‌نما شده‌ی انتخاب نظامی، مدعی شده بود، مقامات نظامی آمریکا یا رژیم غاصب اسراییل با کسب اطلاعات از رژیم بازرسی‌های آژانس در سال‌های اجرای برجام، توانایی‌های خود را بهبود می‌بخشند.

در نامه ارسالی "رضا نجفی"، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران به مدیرکل آژانس، اعلام شده است که، این‌گونه بیانیه‌ها نقض تعهدات عام‌الشمول دولت‌ها در عدم تهدید یا استفاده از زور طبق منشور ملل متحد بوده و در زمانی که برجام به تازگی به ‌صورت موفقیت‌آمیزی نهایی شده، چنین اظهاراتی به شدت اصول اساسی لازمه اجرای برجام را که به‌ زودی آغاز می‌شود، تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

اعتراض ایران به اظهارات سخنگوی کاخ سفید درباره سوءاستفاده احتمالی از اطلاعات آژانس

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه گفته است: «این اظهارات نقش آژانس طبق برجام را به مخاطره می‌اندازد، زیرا از آژانس خواسته شده در اجرای اقدامات شفاف‌سازی، برای حفظ اسرار تجاری، فنی، صنعتی و سایر اطلاعات محرمانه که به دست می‌آورد، هرگونه احتیاط لازم را در پیش گیرد».

در ادامه نامه آمده است: «بیانیه ذکر شده و اطلاعات اشاره شده در آن، تنها با نقض فاحش اصل محرمانگی اطلاعات پادمانی و به ‌ویژه نقض صریح مقررات اساسنامه آژانس میسر خواهد شد، زیرا طبق ماده 7 اساسنامه، مدیرکل و کارمندان آژانس در انجام وظایفشان، نباید از هیچ منبعی خارج از آژانس دستور بگیرند و هیچ‌گونه اسرار صنعتی یا اطلاعات محرمانه‌ای را که به‌دلیل اشتغال در آژانس کسب می‌کنند، افشا کنند. دولت‌های عضو هم طبق همین ماده اساسنامه متعهدند به ‌دنبال اعمال نفوذ بر مدیرکل و آژانس نباشند».

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه نامه‌اش خطاب به مدیرکل آژانس، با یادآوری مواردی در گذشته ـ که به ‌واسطه نشت اطلاعات بسیار محرمانه جمهوری اسلامی ایران توسط بازرسان آژانس، امنیت ملی ایران عمیقا تهدید شده و نیز با یادآوری ترور و شهادت دانشمندان هسته‌ای ایران و خرابکاری‌های صنعتی ـ تأکید کرده است: «برای آژانس مطلقا ضروری است با اتخاذ اقدامات فوری، این‌گونه سوءاستفاده‌ها را که اعتبار آژانس را تحت‌الشعاع قرار داده و صدمات جبران ناپذیری بر بی‌طرفی آژانس در رابطه با فعالیت‌هایش به ‌خصوص در ایران وارد می‌کند، قویا رد کند. جمهوری اسلامی ایران به‌ شدت علیه هر تلاشی برای کسب اطلاعات محرمانه‌اش هشدار می‌دهد و مانند هر کشور دیگر اجازه نخواهد داد، امنیت ملی و ایمنی شهروندانش به هر شکل، مورد مصالحه قرار گیرد».

در پایان نامه نماینده کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است: «ایران به ‌دقت رعایت اطلاعات محرمانه را در طول اجرای برجام تحت نظر می‌گیرد و طبق آن اقدام خواهد کرد. انتظار ایران این است که آژانس بیانیه مزبور را محکوم کرده و در اجرای مسئولیت اساسی‌اش برای پایبندی به اصل محرمانگی اطلاعات مرتبط با اجرای پادمان در ایران و وظایفش طبق برجام، اقدامات مناسبی اتخاذ کند».
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان