بازدید 7200
تابناک گزارش می‌دهد؛

ردپای‌شرکت‌های‌مشاوره‌ای‌درمطالبات‌معوق‌بانک‌ها

برخی گزارش‌ها از ردپای شرکت‌های مشاوره‌ای در مطالبات معوق بانک‌ها حکایت دارد.
کد خبر: ۵۱۹۲۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴ 24 July 2015

برخی گزارش‌ها از ردپای شرکت‌های مشاوره‌ای در مطالبات معوق بانک‌ها حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، يكي از فعاليت‌هاي شركت‌هاي مشاوره تاسيس و راه‌اندازي واحدهاي توليدي، امكان‌سنجي توان واحد مورد نظر براي بازپرداخت تسهيلات بانكي است.

اين شركت‌ها با بررسي ميزان آورده و نوع فعاليت واحدهاي، آنها را براي اخذ وام به بانك‌ها معرفي مي كنند. در اين ميان، بعضا شركت‌هايي به بانك‌ها معرفي مي‌شوند كه از عهده پرداخت اقساط تسهيلات برنمي‌آيند.

يكي از روش‌هاي پرداخت تسهيلات در بانك‌ها، اعطاي وام به معرفي شدگاني است كه شركت‌هاي مشاوره پرونده آنها را به بانك‌ها اريه مي‌دهند.

فرايند كار به اين صورت است كه متقاضي اطلاعات اوليه را اعم از ميزان آورده و نوع فعاليت توليدي به اين شركت‌ها داده و مشاوران از اين مرحله به بعد را خودشان انجام مي دهند و با امكان‌سنجي توان متقاضي او را به بانك معرفي مي‌كند.

براي معرفي به بانك نيز متقاضيان به دو دسته تقسيم مي‌شوند؛ آن عده‌اي كه در نظر دارند واحد توليدي خود را توسعه دهند و با خريد ماشين‌آلا و تجهيزات، پروسه توليدشان را ارتقا دهند و دسته ديگر افرادي كه قصد تاسيس يك واحد توليدي را دارند. معمولا اعطاي تسهيلات براي توسعه واحدهاي توليدي راحت‌تر از پرداخت براي تاسيس صورت مي گيرد.

اما داستان زماني مشكل‌دار مي‌شود كه اين امكان سنجي‌ها براي توان بازپرداخت تسهيلات بدون رعايت قواعد بازي و با اغماض‌هايي صورت مي‌گيرد. لذا نتيجه اينچنين مي‌شود كه فرد استفاده كننده از تسهيلات با سررسيد مهلت بازپرداخت امكان پرداخت نداشته و بدهي‌هاي او به جمع مطالبات معوق مي‌پيندد.

در اين باره مسئول حقوقي يكي از شركت‌هاي مشاوره‌اي در گفت و با تابناک اقتصادی اما اين شركت‌ها را مقصر نمي داند. به گفته او، براي تحليل‌هاي مالي آيتمي وجود دارد تحت عنوان «سال‌هاي بازگشت سرمايه» اين بند كه يكي از آيتم‌هاي مهم مالي است بررسي مي‌كند كه يك واحد توليدي پس از چند سال به سودآوري رسيده و امكان بازپرداخت پيدا مي‌كند. لذا براساس اين بررسي به بانك مركزي اطلاعات توليدكننده ارايه مي شود و زمان بازپرداخت تسهيلات نيز به آنها پيش‌بيني مي‌شود.

او با تاكيد بر اينكه ما براساس واقعايت امكان‌سنجي مي كنيم، توضيح داد: بانك تنها به اطلاعات ارايه شده از سوي مشاوران اكتفا نمي‌كند بلكه كارشناسان بانك نيز توان متقاضي را بررسي كرده و بر اساس بررسي‌هاي خود تصميم به پرداخت تسهيلات مي‌گيرند.

به گفته این مسئول حقوقی، اگر زد و بندي براي پرداخت تسهيلات صورت مي‌گيرد و اعطاي وام بدون داشتن طرح توجيهي انجام مي‌شود، به دليل اتفاقاتي است كه در بانك مي افتد. البته بايد از اين گروه حساب آنهايي كه به دليل شوك‌هاي ارزي و اتفاقاتي كه در اقتصاد افتاده، توان خود را براي بازپرداخت از دست داده‌اند جدا كرد.

به گزارش تابناک، حجم مطالبات معوق بانک‌ها بیش از 80 هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر