بازدید 9767
سازوکار کمیسیون ویژه بررسی توافق هسته‌ای؛

کار مجلس در بررسی توافق یک دکترین شبیه ماشه است

هنوز این متن به یک توافق نامه نهایی تبدیل نشده، ولی با توجه به اینکه شورای امنیت سازمان ملل، متن را تأیید کرده است، پس شاید کاری که ما در مجلس می کنیم، باعث بازگشت تحریم ها شود؛ اما این کار مجلس بیشتر شبیه ‌یک دکترین ماشه ‌و ‌مانند ‌ابزاری است که اگر آنها بخواهند به یک شکل دیگر عمل کنند، ما هم راه برای خود باز گذاشته باشیم.
کد خبر: ۵۱۹۲۱۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹ 25 July 2015
کار مجلس در بررسی توافق یک دکترین ماشه استیک روز پس از تصویب قطع‌نامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، متن توافق برجام از سوی محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. قرار است مجلس شورای اسلامی، بررسی‌های لازم را‌ روی متن انجام دهد و در صورت تصویب به اجرا گذاشته شود.

به گزارش «تابناک»، به همین منظور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، درخواست تشکیل کمیسیون ویژه‌ای ‌برای این کار ‌دارند. پیشنهاد تشکیل این کمیسیون ویژه به استناد ماده 44 برای رسیدگی به توافق برجام از سوی احمد امیرآبادی ارائه شد که به امضای بیش از 15 نفر از نمایندگان مجلس رسیده بود.

بنا بر این گزارش، قرار است، پانزده ‌عضو این کمیسیون ـ که قرار است از سوی نمایندگان در صحن علنی انتخاب شوند ـ در روزهای آینده، کار بررسی متن را بر عهده بگیرند. این کمیسیون قرار است در هفته آینده تشکیل شود؛ اعضای این کمیسیون با رأی‌گیری در صحن علنی مجلس انتخاب خواهند شد.

نوذر شفیعی در گفت‌و‌گو با تابناک راجع به این موضوع اظهار داشت: کسانی که دوست دارند در‌ این زمینه کار کنند، باید در صحن اعلام کاندیداتوری ‌‌کنند و صحن نیز باید به این افراد رأی دهد. نحوه انتخاب نیز این گونه است که هیأت رئیسه اعلام می‌کند کسانی که تمایل دارند در این کمیسیون باشند، اعلام حضور کنند. افراد نیز دست خود را بالا می برند و بعد از خوانده شدن اسامی در مورد آنها ر‌أی‌گیری می‌شود.

این نماینده مجلس در‌باره نحوه تشکیل کمیسیون نیز گفت: این کمیسیون هم به مانند کمیسیون‌های دیگر مجلس در داخل خود انتخاباتی ‌برگزار می‌کند و اعضای هیأت رئیسه و سخنگو را تعیین می‌‌نماید. پس از آن کمیسیون وارد دستور جلسه می‌شود و جزئیات این توافق نامه را ‌‌‌بررسی می‌کند.

شفیعی در پاسخ به اینکه آیا می شود متن برجام را تغییر داد یا نه، گفت: فعلا مطالعه می‌کنند تا به یک جمع بندی نهایی برسند‌. این احتمال وجود دارد که به برخی از بند‌های آن اشکالاتی‌ وارد کنند و قطعاً تأثیر‌گذار خواهد بود.

وی در پاسخ به اینکه آیا در اجرای توافق هم کمیسیون نظارت خواهد کرد، گفت: این کمیسیون نقشی در اجرای توافق ندارد و تنها کمیسیون امنیت ملی بر نحوه اجرای توافق نظارت خواهد کرد. وی افزود: این کمیسیون وظیفه دارد،‌ متن را تأیید یا رد کند و اگر پیشنهادی داشت، ارائه دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر متن توافق رد شود، چه می‌شود، گفت: در این موقع هم مکانیزم‌های خاصی وجود دارد که بر اساس آن رفتار می شود، ولی ممکن است در کل پیشنهاد‌هایی برای اصلاح داده شود. ما باید این را هم در نظر بگیریم که ممکن است کنگره آمریکا این متن را تأیید نکند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در پایان خاطرنشان کرد: هنوز این متن به یک توافق نامه نهایی تبدیل نشده، ولی با توجه به اینکه شورای امنیت سازمان ملل، متن را تأیید کرده، پس کاری که ما در مجلس می کنیم، ممکن است باعث بازگشت تحریم‌ها شود؛ اما این کار مجلس بیشتر شبیه به یک دکترین ماشه و مانند یک ابزاری است که اگر آنها بخواهند به یک شکل دیگر عمل کنند، ما هم راه برای خود باز گذاشته باشیم.

این نماینده همچنین گفت: البته ‌نباید از این بابت نگرانی وجود داشته باشد، زیرا تجربه نشان داده ‌اغلب توافق نامه‌هایی که به مجلس آمده، ‌تأیید شده و این هم ممکن است تأیید شود. مجلس باید کار قانونی خود را انجام دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها