بازدید 4415

اختصاص ۱۱۰۰ میلیارد برای احیای دریاچه ارومیه

سخنگوی دولت گفت: هیأت دولت ۱۱۰۰ میلیارد تومان به احیای دریاچه ارومیه اختصاص داد.
کد خبر: ۵۱۸۶۶۳
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸ 21 July 2015
سخنگوی دولت گفت: هیأت دولت ۱۱۰۰ میلیارد تومان به احیای دریاچه ارومیه اختصاص داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به طرح‌های پیشنهاد شده به منظور احیای دریاچه ارومیه و میزان اعتباراتی که مورد نیاز اجرایی شدن این طرح‌ها است، اظهار داشت: برای احیای دریاچه ارومیه حدود 88 طرح مطرح شده که برای اجرایی شدن این طرح‌ها نیازمند 1900 میلیارد تومان اعتبار هستیم.

وی افزود: بر این اساس و برای اجرایی کردن این طرح‌ها حدود 800 میلیارد تومان اعتبار از محل ردیف بودجه سال 94 تأمین خواهد شد که همچنین از محل اعتبارات آب‌های مرزی اعتباری خاص از صندوق مورد نظر برای انجام این طرح‌ها اختصاص می‌دهیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: هیأت دولت اخیرا با مصوبه‌ای اعتباری حدود 1100 میلیارد تومان هم برای احیای دریاچه ارومیه تصویب کرد که بر این اساس تمام اعتبارات 1900 میلیارد تومان تخصیص پیدا خواهند کرد.

نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه منابع ناشی از رفع تحریم‌ها را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد، گفت: بخشی از این منابع مربوط به بانک مرکزی است. بخشی از این منابع هم برای دولت است که بر این اساس منابع بانک مرکزی که تبدیل به ریال نشده و تا کنون قابلیت ورود به کشور را نداشته حدود 23 میلیارد دلار و منابع مورد نظر دولت حدود 6 یا 7 میلیارد دلار است.

وی ادامه داد: بخشی دیگر از این منابع متعلق به دولت و بانک مرکزی نیست و مربوط به صندوق توسعه ملی است که البته منابع این صندوق برای اجرای طرح‌هایی که توسط بخش خصوصی اجرا می‌شوند به صورت وام به آنها تعلق می‌گیرد و بخشی از منابع مورد نظر این صندوق‌ها در قالب ذخایر صندوق توسعه تعلق می‌گیرد.

وی همچنین تصریح کرد: بانک‌های ما هم بخشی منابع ارزی در خارج کشور داشتند که البته به خاطر شرایط تحریم نمی‌توانستند این منابع را به داخل کشور هدایت کنند بنابراین یک بخشی از این منابع هم شامل منابع بانک‌ها است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: با توجه به توضیحاتی که ارائه شد می‌توان منابع ارزی را به دو قسمت ذخایر بانک مرکزی و دارایی‌های کشور تقسیم‌بندی کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به منابعی که قرار بود بعد از توافق ژنو به ایران منتقل شود، گفت: حدود 12 میلیارد دلار بعد از توافق ژنو به صورت اقساط ماهانه در طول 22 ماه و همچنین بخشی هم به صورت طلا وارد کشور شد.

نوبخت با تأکید بر اینکه ما از استفاده منابع خارجی به صورت سرمایه‌گذاری کم‌بهره بودیم، افزود: در صورتی که ما شاهد فضای بازتری در اقتصاد باشیم این سرمایه‌گذاری ها را افزایش داده و به سمت رشد تولید و اشتغالزایی هدایت خواهیم کرد.

وی همچنین تأکید کرد: ما سعی داریم و مصمم هستیم دارایی‌ها و منابع ارزی که وارد کشور می‌شود را در جهت افزایش تولید ناخالص داخلی و اشتغالزایی هدایت کنیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مصمم است منابعی که از آزاد شدن منابع بلوکه شده و وارد اقتصاد می‌شود را به سمت اعتبارات هزینه‌ای و جاری هدایت نکند. این سازمان معتقد است این اعتبارات و منابع باید به سمت تولید و اشتغال بروند.

نوبخت با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه در سازمان مدیریت خاطرنشان کرد: در مراحل مختلف تدوین برنامه توسعه ششم اطلاع‌رسانی‌های کافی و جامعی خواهیم داشت و از تمام رسانه‌ها دعوت می‌کنیم تا در جریان کامل برنامه‌ها باشید.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در پاسخ به این سوال که آیا سفر هیأت آلمانی به ایران تنها برای فروش کالاهای خودشان بوده و یا اینکه آنها قصد سرمایه‌گذاری در کشور را دارند،‌گفت: ورود هیأت آلمانی برای فروش کالای خودشان نیست و نبوده و برای سرمایه‌گذاری است و در همین رابطه هم وزیر نفت آنها را دعوت کرد بلکه ما به دنبال سرمایه‌گذاری و توسعه صنعت نفت و پتروشیمی هستیم.

وی افزود: در آینده‌ای نزدیک هیأت‌‌های خارجی دیگری هم به ایران می‌آیند و آنها هم برای سرمایه‌گذاری حضور خواهند یافت بلکه ما به دنبال سرمایه‌گذاری هستیم و اگر هم وارداتی صورت بگیرد واردات مواد اولیه‌ای است که در ایران و با کار متخصصان ایرانی موجب ارزش افزوده شود.

سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه دولت یازدهم نسبت به سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و میعانات گازی توجه ویژه‌ای دارد، بیان کرد: میزان صادرات نفت و میعانات گازی را در برنامه توسعه ششم به دو برابر افزایش خواهیم داد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم اقتصادمان را اقتصاد دولتی کنیم، افزود: عمده رشد اقتصادی کشور باید از طریق سرمایه‌گذاری خارجی صورت بگیرد و همچنین ما به دنبال رضایت موقت مردم نیستیم که با افزایش واردات و در نتیجه افزایش عرضه قیمت‌ها را کنترل کنیم.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود درباره اظهارات اخیر آمریکایی ها بعد از توافق وین، گفت: صحبت‌های آمریکایی‌ها همواره در نفی کردن است.

وی تصریح کرد: ایران همواره به دنبال این بوده که بتواند در نهایت چرخه کامل سوخت اتمی را به رسمیت بشناساند و توأما تمام تحریم‌ها را لغو کند.

سخنگوی دولت همچنین گفت: بسیاری از کشورها در منطقه و جهان از این توافق خوشحال هستند و رضایت دارند اما رژیم صهیونیستی از مخالفان سرسخت این توافق است.

نوبخت همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که آیا دولت در ادامه راه برنامه‌های معطوف به وضع موجود یا برنامه‌های بدبینانه و یا خوش‌بینانه را دنبال می‌کند، گفت: ما الان دنبال برنامه خوش‌بینانه هستیم.

وی درباره سخنان اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه روحانی به وعده خود در مسئله مذاکرات و توافق هسته‌ای عمل کرده است، اظهار داشت: رئیس جمهور به وعده خود پیرامون مذاکرات هسته‌ای و همچنین چرخش سانتریفیوژها در کنار چرخیدن چرخ زندگی مردم عمل کرد. البته رئیس‌جمهور و عده‌های دیگری هم داشته که مطمئن باشید به آنها عمل خواهد کرد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ما دنبال این هستیم که از منابع حاصل از رفع تحریم‌ها در جهت سرمایه‌گذاری خارجی و افزایش چرخش اقتصاد کشور حرکت کنیم.

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا مردم باید از اکنون شاهد تغییر و تحولات عظیم در زندگی‌شان با توجه به نتیجه رسیدن مذاکرات باشیم، گفت: ما به دنبال جلب رضایت مردم از طریق کار عملی و نه کارهای پوپولیستی هستیم.

 نوبخت در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به این سوال که واکنش دولت نسبت به اقدامات سازمان هواشناسی و سازمان مدیریت بحران پیرامون حادثه سیل و طوفانی که اخیرا در کشور رخ داد چیست، گفت: دولت با خانواده قربانیان و خسارت‌دیدگان سیل اخیر همدردی می‌کند و این موضوع حتما در دولت بررسی خواهد شد و سازمان مدیریت بحران کشور هم باید گزارشی در این خصوص به هیأت وزیران ارائه کند.

نوبخت تصریح کرد: دولت حتما هیأتی را برای بررسی این حادثه مأمور می‌کند تا با خاطیان برخورد شود.

سخنگوی دولت درباره برخی انتقادها نسبت به آمارهای اشتغالزایی گفت: از بهار سال 93 تا 94 حدود 800 هزار نفر وارد بازار کار شدند که از این تعداد نیز 117 هزار نفر موفق به دستیابی شغل نشدند اما حدود 700 هزار نفر موفق شدند شغل مورد نظر خود را پیدا کرده و به کار و فعالیت بپردازند.

سخنگوی دولت گفت: دولت نمی‌خواهد مشکل اشتغال جوانان را از طریق استخدام در دستگاه‌های دولتی حل کند.

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا به درخواست استخدام قوه قضائیه در سال 94 پاسخی از سوی سازمان مدیریت داده شده یا خیر، اظهار داشت: با توجه به منابع مالی که در اختیار قوه قضائیه وجود دارد امسال این قوه مجوز استخدام دارد و این مجوز هم از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی صادر شده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا افزایش 6 درصدی قیمت کالاهای اساسی که وزیر صنعت آن را اعلام کرده بود صحت دارد یا خیر، گفت: بنده همچین موضوعی را از وزیر صنعت نشنیدم اما به طور کلی دولت همچین مجوزی را صادر نکرده است.

سخنگوی دولت در پایان خاطرنشان کرد: ستاد تدوین لایحه بودجه 95 در سازمان مدیریت فعال شده است همچنین ستاد تدوین برنامه ششم توسعه در این سازمان در حال انجام برنامه‌های خود است و ما نیز در حال تدوین دو لایحه مهم قانون خدمات کشوری و برنامه و بودجه هستیم تا به مجلس شورای اسلامی ارائه کنیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر