بازدید 21378
گزارش میدانی تابناک؛

حال و هوای چهارراه استانبول یک هفته پس از توافق

اگرچه بانک مرکزی در یک هفته اخیر تلاش کرده تا با خیز هرچند آرام نرخ ارز دولتی به سمت نرخ آزاد، سیاست ارز تک نرخی را کم کم در بازار پیاده سازی کند اما گشت و گذاری در مرکز ارزفروشان تهران یعنی چهارراه استانبول تا میدان فردوسی، نشانگر تعدد بی سابقه دست فروشان ارز است.
کد خبر: ۵۱۸۶۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴ 21 July 2015

اگرچه بانک مرکزی در یک هفته اخیر تلاش کرده تا با خیز هرچند ملایم نرخ ارز دولتی به سمت نرخ آزاد، سیاست ارز تک نرخی را آرام آرام در بازار پیاده سازی کند اما گشت و گذاری در مرکز ارزفروشان ایران یعنی چهارراه استانبول تا میدان فردوسی، نشانگر تعدد بی سابقه دست فروشان ارز است.

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، یک هفته ای از توافق ایران با 1+5 بر سر پرونده هسته‌ای می‌گذرد و روایت حال و هوای این روزهای چهارراه استانبول تا میدان فردوسی که از آن به عنوان مرکز ارز فروشان تهران یاد می‌شود، می‌تواند خواندنی باشد.

برهمین اساس، دیگر از رفتار هیجانی در بازار ارز خبری نیست و برعکس، این بانک مرکزی است که با برخی تغییرات در نرخ ارز دولتی، تلاش دارد که بازار را به سمت تک نرخی شدن پیش برد.

این سیاست بانک مرکزی برای تک نرخی شدن ارز تا جایی پیش می رود که نرخ ارز در بازار آزاد و بانک‌ها، تقریبا به هم نزدیک شده و دولت بتواند سیاست ارزی خود را به سرانجام برساند.

البته در هفته اخیر، در برخی از روزها، قیمت ارز در حد یک ریال، کاهش هم داشته است اما به هرحال سیاست کلان بانک مرکزی حرکت به سمت ارز تک نرخی است و بنابراین باید انتظار داشت که یا بازار با عرضه بیشتر ارز، خود را به نرخ ارز دولتی نزدیک کند و یا دولت با بالا کشیدن نرخ، خود را به بازار برساند.

در این میان گشت و گذاری در چهارراه استانبول نشانگر این است که دست فروشان ارزی بیشتر شده اند و گویا برایشان خرید از مشتریانی که آینده بازار ارز را همراه با کاهش قیمت تصور می‌کنند، به صرفه است و بنابراین تعداد زیادی از آنها حواشی میدان فردوسی از ضلع شرقی گرفته تا ضلع غربی و حتی جنوبی میدان تا نزدیک به چهارراه استانبول گردهم آمده و تلاش دارند تا فروشندگان و خریداران را قانع به خرید از آنها به جای صرافی ها کنند.

یکی از این دست فروشان در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی می گوید: بازار ارز آرام است و خرید و فروش چندانی در آن انجام نمی شود، البته بیشتر مردمی که روزی دلار را به بهانه سرمایه گذاری خریداری کرده بودند، اکنون بیش از سایر روزها به بازار مراجعه می کنند.

به گفته او، به نظر می رسد که بازار آرام است و بیشتر خریداران را هم مسافرانی تشکیل می‌دهند که قصد مسافرت به خارج از کشور را دارند؛ آنها هم در حد نیاز خود ارز خریداری می کنند تا بتوانند مایحتاج خود را برطرف کنند.

او می افزاید: دیگر خبری از تلاطمات در بازار ارز نیست و کار به نوعی کساد شده است اما به هرحال عاملان فروش ارز از سوی دولت هم در بازار نمایان شده اند.

این گفته ها در شرایطی است که برخی فروشندگان در این راسته هم می گویند خریداران خارجی و توریست‌ها این روزها برای خرید بیش از هر زمان دیگری به بازار مراجعه می کنند و معمولا هم اشتیاق خرید کالاهای چرم ایرانی را دارند، بنابراین دلار همراه خود دارند و بدیت ترتیب آن دلار هم که البته رقم بالایی ندارد، وارد بازار شده است.

بررسی های میدانی خبرنگار تابناک اقتصادی نشانگر این است که دلار آمریکا در رنج قیمتی 3200 تا 3212 تومان از سوی صرافی های مختلف خریداری می شود. در عین حال، قیمت فروش هم در صرافی های مختلف بین 3220 تومان تا 3240 تومان در نوسان است. البته برخی به نرخ 3230 تومان می‌فروشند و برخی دیگر هم نرخ 3228 تومانی را اعلام کرده اند.

همچنین قیمت هر یورو هم در بازار با اختلاف قیمت ناچیزی میان صرافی ها، به نرخ 3515 تومان از مردم خریداری و به قیمت 3545 تومان به متقاضیان فروخته می شود.

همچنین قیمت هر پوند هم برای فروش در بازار لحظاتی قبل، 5150 تومان و برای خرید از مشتریان از سوی صرافی ها، 4970 تومان است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر