بازدید 6739

سود 5600 میلیاردی سیگار سرازیر جیب چه کسانی می شود؟

در حال حاضر از این صنایع در کشور حمایت نمی شود، و وزارت بهداشت مجوز های لازم را صادر نمی کند، بانک ها و بخشهای دیگر نیز به دلیل زیان بار بودن این محصول، تسهیلات لازم را در اختیار تولید کننده ها قرار نمی دهند. این در حالی است که مصرف سیگار در کشور اجتناب ناپذیر است.
کد خبر: ۵۱۸۴۵۴
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۲ 20 July 2015

مسئولان تقصیرها را گردن یکدیگر می‌اندازند!سالانه حدود 65 تا 70 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود و دست‌کم 30 درصد از نیاز بازار داخلی سیگار توسط سیگارهای قاچاق تامین می‌شود.

به گزارش «تابناک»، نکته جالب اینجاست که بین آمار مصرف سیگار در کشور بین نهادهای مختلف اختلاف نظر جدی وجود دارد؛ به طوری که خرداد ماه امسال رئیس پژوهشکده آمار با اشاره به اینکه سالانه 8300 میلیارد تومان از درآمد مردم صرف خرید سیگار می‌شود، عنوان کرد که مصرف کل سیگار کشور در سال 1392 بیش از 55 میلیارد و 390 میلیون نخ برآورد شد که اختلافی دست‌کم 10 میلیارد نخی با آمار ارائه شده از سوی شرکت دخانیات ایران و حتی مرکز نظارت و برنامه‌ریزی دخانیات کشور دارد.

آما انچه مسلم است این است که مصرف سیگار در کشور اجتناب ناپذیر است و متاسفانه بازار آشفته مدیریتی در این حوزه به آن دامن زده است، به طوری که بیشترین سود حاصل از سیگار به جیب دلالان و قاچاقچیان سرازیر می شود.

موئید حسینی صدر در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: حدود 80میلیارد نخ مصرف سیگار کشور است و اگر به طور میانگین هر نخ سیگار را 100 تومان حساب کنیم سالانه حدود 8 هزار میلیارد تومان گردش مالی سیگار خواهد بود.

این نماینده مجلس گفت: در هر نخ حدود 70 درصد سود وجود دارد و به عبارت دیگر حدود 5600 میلیارد تومان سود در حوزه سیگار وجود دارد، اما متاسفانه در کشور ما واردات سیگار مافیایی است و عده خاصی می تواند سیگار را وارد کشور کند، حتی در حوزه صادرات سیگار که به کشور هایی مانند عراق صادر می شود نیز اوضاع به این صورت است و در اینجا نیز مافیا می تواند این کار را انجام دهد.

وی گفت: در ایران کارخانجات دخانیات زیادی وجود دارد، اما متاسفانه در یک سال گذشته مدیریت دخانیات کشور بدون مدیر بوده است، درواقع اکثر کارخانجات کشور دیگر تولید سیگار نمی کنند، به نظر می رسد که تعمدی در این کار است و عده ای دوست دارند تا دخانیات کشور را برشکسته ببینند تا افراد خود این حوزره را تملک کنند و پس از آن این بازار پر سود را در انحصار گروههای خود در بیاورند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در یک کلمه می شود گفت که آشفتگی شگرفی در این حوزه وجود دارد این آشفتگی را در قاچاق سیگار و هم مدیریت ضعیف و هم تعمدی که برای برشکسته شدن این صنعت وجو دارد می توان به راحتی دید.

وی گفت: عمده مدیریت دخانیات در دست وزارت رفاه است، بنابراین این اقدامات بسیار تعجب آور است، مجلس شورای اسلامی به زودی دست به کار خواهد شد تا معلوم گردد پشت قضیه زمین زدن صنعت دخانیات کشور چه کسانی وجود دارند و چه منافعی وجود دارد که برخی ها این رفتار را از خود نشان می دهند.

این نماینده مجلس گفت: در حال حاضر از این صنایع در کشور حمایت نمی شود، و وزارت بهداشت مجوز های لازم را صادر نمی کند، بانک ها و بخشهای دیگر نیز به دلیل زیان بار بودن این محصول تسهیلات لازم را در اختیار تولید کننده ها قرار نمی دهند این در حالی است که مصرف سیگار در کشور اجتناب ناپذیر است.

در شرایط موجود تولید سیگار می تواند یکی از راههای تولید اشتغال در کشور باشد ولی متاسفانه به دلیل عدم مدیریت مناسب در این بخش تمام سود حاصل از این کار به جیب قاچاقچیان و وارد کننده های انحصاری سرازیر می شود، درحال حاضر نیز شرایطی را ایجاد کرده اند که هیچ کس در این حوزه وارد نمی شود و در واقع کسی جرات ورود به این حوزه را ندارد.

این نماینده مجلس گفت: دولت باید در این حوزه به صورت جدی وارد شود و از عمل انفعالی به شدت دوری کند، این صنعت یکی از بزرگ ترین صنایع سود آور جهان است اما رفتار سیاست مداران باعث شده که سهم ایران از این بازار در پایین ترین سطح خود باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی