بازدید 9486

توضيحات مصباحي‌مقدم در مورد ذخاير خارجي ايران

آنچه وي درباره ذخاير خارجي 130 ميليارد دلاري ايران گفته، مربوط به کليه ذخاير خارجي ايران اعم از طلا و ارز است
کد خبر: ۵۱۷۹۶۹
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰ 18 July 2015
يک عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي درباره سخنان خود در سخنراني پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه روز گذشته تهران توضيحاتي ارائه کرد و گفت که آنچه وي درباره ذخاير خارجي 130 ميليارد دلاري ايران گفته، مربوط به کليه ذخاير خارجي ايران اعم از طلا و ارز است و لذا اين سخن با اظهارات رييس کل بانک مرکزي در مورد ذخاير 29 ميليارد دلاري ارزي ايران که قرار است آزاد شود، منافاتي ندارد.

به گزارش ایسنا، وي افزود: درصدد توضيح اين بودم که نه تنها بدهي عقب‌مانده نداريم بلکه ذخاير خارجي فراواني داريم.

مصباحي مقدم اظهار کرد : بخشي از ذخاير به عنوان وثيقه براي فاينانس چين قرار گرفته که حدود 22 ميليارد يورو است و قرار است براساس آن پروژه‌هايي در ايران اجرا شود، بخشي از ذخاير هم به شکل طلا بوده که توسط آفريقاي جنوبي به ايران تحويل مي‌شود، بخشي مربوط به صندوق توسعه ملي، بخشي مربوط به بانک مرکزي و بخش ديگر مربوط به دولت و وزارت نفت است.

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: آنچه آقاي سيف گفتند که 29 ميليارد دلار از ذخاير بلوکه شده آزاد خواهد شد، با آنچه من گفتم منافاتي ندارد. در واقع من در مقام بيان اين نبودم که بگويم چه مقدار از ارزها آزاد مي‌شود. در حالي که آنچه که آقاي سيف گفته مبالغي است که از ارزها آزاد مي‌شود.

اين عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: بخش قابل توجهي از ذخاير ارزي مربوط به خود بانک مرکزي است که در طول ساليان گذشته ارز به داخل کشور منتقل نشده ولي دولت معادل آن ارز را که به حساب‌هاي خارجي بانک مرکزي ريخته، صورت ريالي از بانک مرکزي مطالبه و در بودجه استفاده کرده است.

مصباحي مقدم با تاکيد بر اينکه اظهارات وي منافاتي با سخنان رييس کل بانک مرکزي ندارد و به معناي تکذيب آن نيست، گفت: آنچه که آقاي سيف گفتند بخشي از ذخايري است که به آن اشاره شده در حالي که انواع ديگري از ذخاير وجود دارد و من هم مي‌خواستم گزارش کلي بدهم که ذخاير خارجي در شرايط خوبي قرار دارد چه آن مقداري که بلوکه است و چه آن بخشي که نيست.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار