بازدید 33078
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

ارائه قطعنامه لغو تحریم‌های ایران به شورای امنیت/ هشدار مسکو به تل‌آویو درباره توافق هسته‌ای/ گفت‌و‌گوی اوباما و پوتین با موضوع ایران

اهمیت توافق هسته‌ای ایران برای اقتصاد جهانی، اظهارات اوباما در کنفرانس مطبوعاتی درباره توافق هسته ای، اثر جانبی توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 بر روابط روسیه و آمریکا، ارائه قطعنامه لغو تحریم‌های ایران به شورای امنیت، هشدار روسیه به رژیم اسرائیل درباره ایران و پیروزی دیپلماسی در جریان مذاکرات هسته ای، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۵۱۷۵۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵ 16 July 2015
ارائه قطعنامه لغو تحریم‌های ایران به شورای امنیت/ هشدار مسکو به تل‌آویو درباره توافق هسته‌ای/ گفت‌و‌گوی اوباما و پوتین با موضوع ایراناهمیت توافق هسته‌ای ایران برای اقتصاد جهانی، اظهارات اوباما در کنفرانس مطبوعاتی درباره توافق هسته ای، اثر جانبی توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 بر روابط روسیه و آمریکا، ارائه قطعنامه لغو تحریم‌های ایران به شورای امنیت، هشدار روسیه به رژیم اسرائیل درباره ایران و پیروزی دیپلماسی در جریان مذاکرات هسته ای، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، با گذشت دو روز از حصول توافق نهایی هسته ای بین ایران و گروه 1+5، این موضوع همچنان در صدر اخبار و تحلیل های مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار دارد. پایگاه اینترنتی «ای بی سی آنلاین» با انتشار مطلبی در این زمینه می نویسد: بزرگترین خبر این روزها در حوزه اقتصاد جهانی، توافق هسته ای ایران است، نه موضوع بدهی های یونان. به نوشته این سایت، بیشتر مباحث پیرامون جنبه اقتصادی توافق هسته ای ایران، به تأثیرات این توافق بر قیمت های جهانی نفت مرتبط است. با این حال، موضوع بازگشت ایران به عرصه اقتصاد جهانی، چیزی فراتر از صرف این موضوع است. در ادامه این مطلب، با طرح دلایل مختلف چنین استدلال شده که توافق هسته ای ایران برای بازارهای جهانی و ناظران اقتصادی، موضوعی بسیار مهم‌تر از یونان به شمار می رود.

*****

پایگاه خبری «نیو ایندین اکسپرس» اظهارات شب گذشته باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا درباره توافق هسته ای با ایران را بازتاب داده که در یک کنفرانس مطبوعاتی بیان شد. رئیس جمهور آمریکا با تاریخی خواندن توافق به دست آمده میان ایران و گروه 1+5 گفته، این توافق به ما نشان داد، با همکاری و اتحاد جامعه بین الملل و رویکرد مشترک می توان مسائل و مشکلات را از طریق صلح آمیز حل و فصل کرد. وی با بیان اینکه از این فرصت تاریخی به دست آمده، به سمت جهانی امن تر و باثبات خواهیم رفت، افزوده: «ممکن است در طول زندگی هیچ وقت این فرصت تکرار نشود؛ از این روی به عنوان رئیس جمهوری آمریکا، این فرصت را مغتنم می شمارم». اوباما در ادامه مدعی شده در صورت عدم حصول توافق، وقوع جنگ های بیشتر در خاورمیانه و شکل گیری مسابقه تسلیحات هسته ای در این منطقه دور از انتظار نبود. 

*****

اما روزنامه «تلگراف» به بررسی یکی از اثرات جنبی توافق هسته ای ایران در عرصه بین الملل پرداخته و باز شدن راه را برای تنش زدایی در روابط آمریکا و روسیه را یکی از پیامدهای این توافق دانسته است. این روزنامه به نقل از باراک اوباما می نویسد، همکاری آمریکا و روسیه در موضوع هسته ای ایران، می تواند راه را برای حصول توافقی در موضوع سوریه نیز باز کند. رئیس جمهور آمریکا ضمن تقدیر از نقش ولادیمیر پوتین در دستیابی به توافق هسته ای ایران، گفته، اکنون می توان انتظار نوعی «گشایش» و تنش زدایی بیشتر در روابط مسکو و واشنگتن را داشت. به گفته اوباما، اکنون فرصتی برای انجام یک «گفت و گوی جدی» با پوتین درباره سرنوشت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه فراهم شده است. 

*****

در همین راستا، شب گذشته رؤسای جمهور آمریکا و روسیه در تماسی تلفنی درباره توافق هسته ای ایران با یکدیگر به گفت و گو پرداخته اند. به نوشته خبرگزاری فرانسه، پوتین و اوباما در این گفت و گو، نتیجه مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در وین را عالی ارزیابی و خاطرنشان کردند که موفقیت تلاش های چند ساله برای یافتن راه حل سیاسی و دیپلماتیک برای حل مسأله هسته ای ایران، با همکاری سازنده تهران، دولت‌های عضو گروه 1+5 و اتحادیه اروپا امکان پذیر شد. دو طرف همچنین اعلام کردند که توافق جامع در مورد برنامه هسته ای ایران در راستای منافع جامعه جهانی است و به تحکیم نظام منع انتشار سلاح های هسته ای و کاهش تنش ها در منطقه خاورمیانه کمک می کند.

*****

در همین حال، نماینده روسیه در سازمان ملل از ارائه قطعنامه مربوط به لغو تحریم های ایران به شورای امنیت خبر داده است. ویتالی چورکین در گفت و گو با شبکه خبری «روسیه 24» با بیان اینکه پیش نویس قطعنامه مربوط به لغو تحریم های هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شده، تصریح کرد، این سند بسیار پیچیده و از نظر شاخص ها در میان قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل بی سابقه است. به گفته وی، انتظار می رود این قطعنامه روز شنبه یا یکشنبه هفته آینده به رأی گذاشته شود. چورکین تأکید کرده پیش نویس قطعنامه ایران ‌کامل در وین تنظیم شده و هیچ کس در شورای امنیت در نیویورک در تنظیم آن شرکت نداشته است. وی گفته: «پیش نویس قطعنامه ایران امروز‌ رسما ارائه شده است و سایر اعضای شورای امنیت که در تنظیم آن شرکت نداشته اند، با متن آن آشنا شدند». 

*****

از سوی دیگر، وزیر خارجه روسیه در اظهاراتی به سران رژیم صهیونیستی گوشزد کرده از واکنش های غیرمنطقی به توافق هسته ای ایران خودداری کنند. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در سخنانی اعلام کرد رژیم اسرائیل باید انتقاد از توافق صورت گرفته با ایران را متوقف کرده و کنار بگذارد. وی افزوده بهتر است واکنش‌های احساسی درباره توافق هسته‌ای با ایران کنار گذاشته شود. لاوروف در این زمینه گفته: «تازمانی که همه کشورها به ارزیابی این توافق مشغول هستند، بهتر است سخنان احساسی در این زمینه متوقف شود. این توافق مطمئن، منصفانه و به نفع طرفین است و نه تنها ساز و کار عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در آن لحاظ شده، بلکه آن‌ را تقویت نیز می‌کند».

*****

در نهایت، روزنامه «یو اس ای تودی» با انتشار تحلیلی درباره توافق هسته ای ایران و گروه 1+5، این توافق را بزرگترین دستاورد دیپلماتیک عصر هسته ای خوانده است. این روزنامه در مطلبی با اشاره به اینکه توافق هسته ای با ایران، رأی به رویکرد دیپلماسی بود، این توافق را یک پیروزی تاریخی توصیف کرده و نوشته، ‌این دیپلماسی بود که آمریکا و ایران را از سال هایی که در آستانه جنگ با یکدیگر بودند نجات داد و یکی از بزرگ ترین دستاوردهای دیپلماتیک در عصر هسته ای را رقم زد. این روزنامه می نویسد، در حال حاضر تک تک اعضای کنگره آمریکا این فرصت را دارند تا به درستی اقدام و از این توافق حمایت کنند. یو اس ای تودی همچنین رأی گیری در کنگره درباره توافق هسته ای ایران را بزرگ ترین و منحصر به فرد ترین رأی گیری درباره جنگ و صلح طی یک دهه اخیر توصیف کرده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل