بازدید 22275

نمی‌توان وزیر کشور را مجبور به انجام کاری کرد

با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی، رفته رفته تنور تبلیغات انتخاباتی در حال گرم شدن است و هر روز بر تعداد مسئولان اجرایی کشور، که برای ورود به عرصه انتخابات از سمت خود استعفا می دهند، افزده می شود.
کد خبر: ۵۱۷۴۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۷ 15 July 2015
مسئولان تقصیرها را گردن یکدیگر می‌اندازند!با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی، رفته رفته تنور تبلیغات انتخاباتی در حال گرم شدن است و هر روز بر تعداد مسئولان اجرایی کشور، که برای ورود به عرصه انتخابات از سمت خود استعفا می دهند، افزده می شود.

به گزارش «تابناک»، برخی از این استعفاها در روزهای گذشته، تبدیل به یکی از جنجالهای سیاسی شده است. پس ‌از استعفای استاندار استان فارس، وزارت کشور فرد دیگری را به جای وی منصوب کرد، ولی‌ این انتصاب به یکی از جنجالی‌ترین انتصابات کشور تبدیل شد، به گونه‌ای‌ که نمایندگان این استان، تصمیم به استعفای دسته‌جمعی گرفتند و وزیر کشور را تهدید به استیضاح کردند.

بنا بر این گزارش، امروز نیز عده ای از نماینده‌ها، طرح استیضاح وزیر را تقدیم هیأت رئیسه کردند، به طوری که نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، از کلید خوردن استیضاح وزیر کشور خبر داد و گفت: نقش پدرخوانده‌ها در انتخاب استاندار فارس قابل‌ توجه بود و می‌توان گفت، پدرخوانده‌ها استاندار فارس را انتخاب کردند، نه دولت. سید حسین ذوالانوار بعد‌از‌ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دولت با انتخاب یک استاندار بدون تجربه برای فارس، نشان داد که جایگاه این استان با 29 شهرستان را در این انتخاب مورد توجه قرار نداده است.

وی با اشاره به اظهار گلایه‌مندی نمایندگان برخی ‌استان‌ها از وزیر کشور گفت: درخواست استیضاح وزیر کشور امروز با حدود 40 امضا به هیأت‌ رئیسه مجلس تقدیم شد‌.

اما عده ای دیگر از نمایندگانی مجلس معتقد هستند که این اقدامات نمایند‌گان استان فارس، تنها برای فشار آوردن به دولت است و می‌خواهند از این طریق در امور اجرایی کشور دخالت کنند. این در حالی است که کلیه عزل و نصب‌های مقامات اجرایی از اختیارات دولت است و دخالت نمایندان در آن اصل تفکیک قوا را زیر سؤال خواهد برد.

همچنین این نمایندگان بر این باورند ‌که اقدام نماینده‌های استان فارس در آستانه پایان دوره نمایندگی‌شان مصارف انتخاباتی دارد‌ و این نماینده‌ها با این کار خود، تلاش دارند تا سبد رأیشان را در انتخابات آتی پر بار کنند.

مهدی دواتگری در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: در سال 94 که به نام سال همدلی دولت و مجلس نامگذاری شده ‌و همچنین در این شرایط حساس بین المللی انجام این گونه کارهای سیاسی در مجلس به صلاح نیست و می‌شود این گونه اقدامات را با روش‌های دیگری انجام داد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: چند نکته در بحث استعفای نمایندگانی فارس وجود دارد که باید با دقت به آنها پرداخته شود؛ نخست اینکه نمایندگانی مجلس از این نکته غافل هستند که عزل و نصب استانداران از اختیارات وزیر کشور است‌ و نمایندگان به غیر از سؤال و استیضاح نمایندگان نمی توانند در عزل و نصب مقامات اجرایی دخالت کنند.

وی افزود: البته خود این بحث از دو منظر قابل بررسی است؛ یک بحث ایجابی و یک بحث سلبی. زمانی ممکن است عملکرد یک استاندار بر خلاف قانون و مصالح منطقه ‌و طوری باشد که هیچ گونه توجیهی برای ماندن فرد در این جایگاه نباشد. در این موارد نمایندگان به عنوان مقام ناظر از وی انتقاد کنند و حتی اگر لازم است وزیر را استیضاح کنند.

دواتگری از باب ایجابی نیز گفت: نمی توان وزیر کشور را مجبور به انجام کاری کرد، استاندار نماینده عالی دولت در استان بوده و طبیعی است که فرد انتخاب شده باید در راستای سیاست‌های دولت انجام وظیفه کند. وزیر کشور مختار است، ‌هر که ‌به دولت نزدیک تر است، برای این پست انتخاب کند.

اما از دید دوم، این نکته را باید در نظر گرفت که بعد از استعفای دسته جمعی نمایندگان مجلس ششم، مجلس آیین نامه داخلی خود را اصلاح کرده است و به موجب ماده 94 آیین نامه داخلی مجلس هر نماینده می‌تواند از مقام خود استعفا دهد و پذیرش آن موکول به پذیرش جمعی نمایندگان است.

وی گفت: با توجه به این موضوع ما چیزی به نام استعفای دست جمعی نداریم و اگر مجمع نمایندگان یک استان و یا بیش از یک نماینده و به صورت دسته جمعی استعفا می‌دهند، حکایت از این است که نمایندگان‌ مستعفی، عزم جدی برای استعفا ندارند، زیرا این استعفا قابل پذیرش نیست و تنها می‌تواند به عنوان یک اهرم فشار بر وزیر باشد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان