بازدید 16079

لاریجانی:توافق توانست شروران منطقه را در انزوا قرار دهد

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران توانست حریفان را وادار به پذیرش متن اصلی دانش صلح‌آمیز هسته‌ای بومی خویش نماید، آن را دستاوردی گرانقدر در تاریخ این گونه مناقشات توصیف و تصریح کرد: جمهوری اسلامی با هوشمندی منطق خویش را در فناوری هسته‌ای به کرسی نشاند.
کد خبر: ۵۱۷۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵ 15 July 2015
مسئولان تقصیرها را گردن یکدیگر می‌اندازند!رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران توانست حریفان را وادار به پذیرش متن اصلی دانش صلح آمیز هسته‌ای بومی خویش نماید، آن را دستاوردی گرانقدر در تاریخ این گونه مناقشات توصیف و تصریح کرد: جمهوری اسلامی با هوشمندی، منطق خویش را در فناوری هسته‌ای به کرسی نشاند.

به گزارش «تابناک»، علی لاریجانی در نشست علنی امروز چهارشنبه (24 تیرماه) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور گفت: لازم می‌دانم از زحمات و تلاش‌های مجدانه آقای روحانی رئیس جمهور محترم، آقای دکتر ظریف وزیر امور خارجه و جناب آقای دکتر صالحی رئیس محترم انرژی هسته‌ای و همه تیم مذاکره کننده قدردانی و تشکر نمایم که در این مدت قریب به 2 سال مذاکره در مقابل 1+5 مذاکرات سختی را به پیش بردند که می‌تواند در نوع خود کم نظیر باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر در یک نگاه کلان به تاریخ رفتار خشن و همراه با فشار شورای امنیت در ساماندهی تحریم‌ها نسبت به کشورهای مختلف نظری افکنده شود، این دریافت حاصل می‌شود که کشورهای تحت فشار تحریم‌ها غالبا از بستر زمان و دقت بموقع استفاده نکردند؛ لذا یا دچار وادادگی تأسف‌بار شدند و یا بهانه به دست حریفان زورگو دادند که در لباس دفاع از ساختار سازمان ملل دست به خشونت بزنند.

وی تأکید کرد:‌ اما تجربه نظام جمهوری اسلامی نشانگر عمق هوشمندی در دیپلماسی بود و توانست منطق خویش را در فناوری هسته‌ای به کرسی بنشاند و حریفان را وادار به پذیرش متن اصلی دانش صلح آمیز هسته‌ای بومی خویش نماید و این دستاورد گرانقدری در تاریخ این گونه مناقشات خواهد بود.

دکتر لاریجانی افزود: این توفیق دیپلماتیک بر چند رکن اصلی استوار است؛ اول اینکه اگر این دستاورد یک پیروزی است که هست از آن خداوند است که بار دیگر خداوند ملت ایران را پیروز کرد. همچنین هدایت‌های ارزشمند حضرت امام خامنه‌ای که با تشخیص به موقع در صحنه و ایجاد زمینه آرایش حل و فصل موضوع و ارشادات مستمر هم حرکت ایجادی دیپلماتیک کشور را حمایت و هدایت نمود و هم در بزنگاه‌ها به طرف مقابل هشدار لازم دادند تا از زیاده خواهی دست بردارند.

وی تأکید کرد: رهبری فرزانه انقلاب هم در تأسیس دانش هسته‌ای صلح آمیز نقش یکه داشتند و هم در ایجاد فضای استقامت و ایستادگی ملی در زمان خود که لازم و ضروری بود و هم در حل و فصل موضوع در این مرحله که مسیر مذاکرات با تدبیر داهیانه ایشان سامان یافت و این امر نمونه دیگری از پیروی سخن گوهربار امام (ره) است که فرمود پشتیبان ولایت فقیه باشید تا کشور آسیب نبیند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما صمیمانه به خاطر رهنمودها و حمایت‌های ارزشمند رهبر انقلاب در ‌بیش از دو دهه فعالیت هسته‌ای کشور از ایشان سپاسگزاری می‌کنیم. ایستادگی و بردباری ملت عزیز در ‌بیش از یک دهه و تشویق مسئولین به حفظ دستاوردهای ملی کشور در زمینه دانش هسته‌ای پشتوانه عظیمی بود که امروز در این توافق باید مقابل این هوشمندی ملت سر تعظیم فرود آورد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تاثیر این قدرت و ایستادگی ملت به حدی بود که یکی از مسئولین 1+5 پس از توافق اخیر ادعا کرد در مقابل ایران نمی‌توانستیم ساختار تحریم را حفظ کنیم؛ بنابراین، باید قدر این صلابت ملت را که همراه با دعای خیر آنان بود دانست و قدرشناسی واقعی از این ظرفیت ملت و تلاش مجاهدانه در رفع مشکلات اقتصادی آنان است که باید اولویت نخست کار دولت و مجلس قرار گیرد.

میدان جدید حرکت کشور، میدان مسابقه در توسعه برای تولید و کار و تلاش شود

دکتر لاریجانی گفت: میدان جدید حرکت کشور را میدان مسابقه در توسعه برای تولید و کار بدانیم و تلاش نماییم ‌معضل بیکاری و تورم حل شود. همچنین تلاش مخلصانه دانشمندان هسته‌ای کشور به خصوص شهدای بلند مقدار هسته‌ای و صد البته نقش همه شهدای بزرگوار انقلاب که تلاش مجاهدانه آنان و روح منزه آن عزیزان انرژی قدرتمند در حقانیت و تحقق این دستاورد ملی بود و با خلوص نیت به ارواح مطهر آنان درود می‌فرستیم و از زحمات بی‌شائبه و ارزشمند آنان سپاسگزاری و همچنین از تلاش‌های همه دولت‌ها و مسئولان هسته‌ای گذشته کشور قدردانی می‌کنیم.

وی تأکید کرد: در سطح کلی توافق، همه این تلاش‌ها منجر به نتیجه‌ای شد که کشورهای قدرتمند هیچگاه قادر به پذیرش آن نبودند و در قطعنامه‌های مختلف و اظهارات سیاسی، آنان همیشه تعلیق تمامی نقش‌های هسته‌ای ایران را ذکر می‌نمودند اما امروز مجبور شدند همگی نه تنها فناوری هسته‌ای صلح آمیز هسته‌ای ایران را شامل غنی‌سازی، تحقیق و توسعه و آب سنگین را بپذیرند که همکاری در توسعه آن را نیز در توافق ذکر کردند.

رئیس قوه مقننه کشور گفت: هرچند برای مدتی محدودیت‌هایی در توافق آمده است، در ازای آن همه تحریم‌های اقتصادی را لغو می‌کنند و این معنا هم در مقدمه توافق و هم در بخش رفع تحریم‌ها با دقت کافی آورده شده که آمده است این برجام موجب لغو جامع کلیه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و همچنین تحریم‌های چند جانبه و ملی مرتبط با برنامه‌ هسته‌ای ایران و نیز شامل گام‌هایی برای ایجاد دسترسی به حوزه تجارت، فناوری، مالی و انرژی خواهد بود.

دکتر لاریجانی افزود: اینکه برخی از مسئولین کشورهای 1+5 پس از توافق ادعا کردند لغو تحریم‌ها تدریجی است، احتمالا آرزوهای خود را بیان نمودند، چون متن توافق این موضوع را نشان نمی دهد و یا مقصودشان تحریم‌های بخش اشاعه‌ای است که نزد نظام جمهوری اسلامی و مطابق مصوبه مجلس،‌ از ابتدا تمرکزی بر این امر نبوده، زیرا ما در کسب این دانش هسته‌ای متکی به دیگران نبوده‌ایم و شاید شگرد این‌گونه گردگویی برای مقابله با مشکلات درونی آنهاست.

توافق توانست شروران منطقه را در انزوا قرار دهد


دکتر لاریجانی ادامه داد: شعف و سرور دوستان ما در منطقه که در پیام‌های خود پس از توافق ظهور داشت و خشم و غضب مسئولان رژیم صهیونیستی که اختیار را از کف داده اند، نشانگر این معناست که این توافق توانست شروران منطقه را در انزوا قرار دهد، همان گونه که میدان جدیدی برای همکاری کشورهای اسلامی و منطقه با جمهوری اسلامی باز کرد.

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه توصیه ما به همه همسایگان و کشورهای منطقه بهره جستن از این ظرفیت سازنده است که می‌تواند بستر ارزشمندی برای نجات امنیت پایدار و متکی بر اراده ملت‌ها در منطقه باشد، عنوان کرد: همین جا لازم می‌دانم از تلاش‌ها و ابتکار عمل جناب سلطان قابوس تشکر کنم. ما هیچ گاه نقش آفرینی مثبت دوستان خود را در منطقه فراموش نمی کنیم.

مصوبه هوشمندانه مجلس حاصل فهم دقیق نمایندگان بود


وی همچنین در مقایسه مصوبه مجلس شورای اسلامی و آنچه در کنگره آمریکا بر موضوع توافق انجام گرفت، اظهار کرد: مصوبه مجلس به خوبی روحیه مسئولیت پذیری در سطح ملی و هوشمندی در بهره جستن از زمان در حل و فصل یک موضوع مهم را نشان می‌دهد. در حالی که کنگره آمریکا مصوبه خود را دستآویز مناقشات داخلی خود قرار داد، مجلس شورای اسلامی با مصوبه خود چهارچوب حرکت رو به جلو را مدون کرد لذا لازم می‌دانم از فهم دقیق و همت ارزشمند و بموقع نمایندگان سپاسگزاری کنم.

دکتر لاریجانی در ادامه با بیان اینکه چه متن اصلی و چه ضمائم این توافق از اجزا و ریزه کاری‌های فنی و حقوقی برخوردار است که باید در این مرحله با دقت لازم ‌بررسی شود، یادآور شد: نمایندگان ملت نظیر گام قبلی با همان نگاه ملی و مثبت و سازنده به این امر خواهند پرداخت و به زودی با حضور وزیر خارجه هم در جریان کلیت مذاکرات و هم متن اصلی قرار خواهیم گرفت.

بررسی محتوای حقوقی و فنی توافق بر اساس کار کارشناسی صورت گیرد و نه اظهارات سیاسی با منشأهای خاص


وی در ادامه با توصیه به نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما باید در مرحله بررسی محتوای حقوقی و فنی توافق، نظیر تدوین قانون اخیر با تأنی و کارشناسی در متن، گام به پیش برداریم و نه اظهارات سیاسی دیگران که هر یک منشأ یا منشأهای خاص دارد و نه قطعات غیر پیوسته که گاهی در رسانه‌ها منعکس می‌شود تا آنچه مصلحت ملت عزیز است محقق شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان نطق خود پیشاپیش عید سعید فطر را به نمایندگان و ملت عزیز تبریک و تهنیت گفت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار