بازدید 284194
۵

ظریف: فردا هم کار داریم ولی تمدیدی در کار نیست/ روحانی: به وعده انتخاباتی در مورد حل مسئله هسته ای عمل کردم/ توافق امروز به پایتخت ها می رود، فردا اعلام خواهد شد/ جزئیات توافق احتمالی ایران و غرب/تحريم هاي اقتصادي، بانكي ومالي بطور قطعي لغو خواهند گرديد/ تدوین فکت شیت زیر نظر ظریف

مذاکرات هسته‌ای به لحظات و ساعات پایانی خود نزدیک می‌شود. نتایج نهایی مذاکرات طولانی هسته‌ای در گرو جلسات امروز و امشب دیپلمات‌های حاضر در وین است. بر اساس برخی اخبار به احتمال زیاد امشب توافق حاصل و فردا اعلام خواهد شد. اما این پایان کار نخواهد بوذ؛ چرا که این توافق از یک سو به واشنگتن خواهد رفت برای تایید کنگره و از سوی دیگر به تهران برای تصویب شورای امنیت ملی و تایید رهبری خواهد آمد.
کد خبر: ۵۱۶۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰ 12 July 2015
مذاکرات هسته‌ای به لحظات و ساعات پایانی خود نزدیک می‌شود. نتایج نهایی مذاکرات طولانی هسته‌ای در گرو جلسات امروز و امشب دیپلمات‌های حاضر در وین است. پس از انکه مذاکرات در روزهای پایانی هفته گذشته به بن‌بست خورد بار دیگر ساعات حساس و پایانی این مراتن نفسگیر فرارسیده است. حاضران از امروز و امشب به عنوان ایستگاه پایانی مذاکرات یاد می‌کنند. ایستگاه پایانی که نتیجه جلسات ان بسیار مهم است و قرار است در در خصوص اندک اختلافات موجود تصمیم‌گیری شود. آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای امروز 21 تیر، 12 جولای را با تابناک پیگیری کنید.

22:35 وزیر امور خارجه در بالکن کوبورگ در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا شیر هستید یا روباه؟ عنوان کرد: ما همیشه شیر هستیم. ظریف در خصوص ادامه مذاکرات در وین گفت: فردا هم کار داریم ولی تمدیدی در کار نیست

22:10 حسن روحانی، رئیس جمهور: خدا را شکرگزارم به وعده ای که به مردم در انتخابات در مورد حل و فصل مسئله هسته‌ای دادم عمل کردم.

21:50 پایان نشست معاونان وزیر خارجه با اشمیت خاتمه یافت. از ساعت 22:30 دقیقه مجدداً نشست معاونان ظریف با وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و رابرت مالی مشاور اوباما برگزار می‌شود.

21:45 ظریف و کری دیدار کردند. معاونین تمام بعد از ظهر را در جلسه بوده و هنوز هستند.

20:14 دیپلمات غربی: فردا مذاکرات تمام می‌شود. یک دیپلمات غربی به خبرنگار شبکه خبری فرانس ۲۴ در محل مذاکرات گفته که در میان مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران و ۱+۵ صحبتی از تمدید دوباره تخفیف تحریم‌های ایران نیست و مذاکرات وین تا فردا به پایان راه خود می‌رسد

19:16 وزير خارجه روسيه هم وارد وين شد.

19:15 علی اکبر صالحی: ایران و ۱+۵ بر روی بیشتر موضوعات فنی و ضمائم قرارداد هسته‌ای احتمالی توافق کرده‌اند.تقریبا در مسائل فنی متن توافق و ضمائم، موضوع خاصی باقی نمانده است و صرفا در حال مرور نوشته‌ها و انطباق آن با مذاکرات شفاهی هستیم

18:45 منبع ایرانی: توافق به لحاظ لجستیکی و فراهم کردن مقدمات کار برای امشب امکان‌پذیر نیست. متن توافق جامع هسته‌ای به ۱۰۰ صفحه رسیده است.

17:35 آسوشيتدپرس: دو ديپلمات غربى: توافق هسته اى احتمالا امروز به دست مى آيد و به پایتخت ها می رود و فردا اعلام مي شود

17:00 وزیر خارجه روسیه مسکو را به مقصد وین ترک کرد.

16:49 آمانو هم اکنون وارد هتل کوبورگ شد

16:23 یک مقام ایرانی ابراز امیدواری کرد که نتیجه مذاکرات هسته‌ای درباره دستیابی سریع به توافق ابراز امیدواری کرد.

16:20 یک خبرگزاری مطرح غربی در گزارشی به نقل از دیپلماتها گزارش داد که «به دنبال بیش از دو هفته ماراتون مذاکرات، به نظر می‌رسد که ایران و ۶ قدرت جهانی به یک توافق تاریخی نزدیک شده باشند».

16:19 موگرینی: در "ساعت‌های حساس" هستیم .مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تویئتر شخصی خود نوشت: همه اعضای تیم مذاکرات اتحادیه اروپا بر روی مساله ایران متمرکز هستند؛ الان ساعات حساسی است

16:15 فابیوس در بدو ورود دوباره به وین: امیدوارم سرانجام در حال رسیدن به آخرین مرحله این مذاکرات باشیم. فکر می‌کنم این‌چنین باشد.

15:40 شینهوا: امروز توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 حاصل می‌شود.

14:45 نخست وزیر رژیم صهیونیستی با انتقاد از غرب گفت در حالیکه ایران پرچم های آمریکا و اسرائیل را آتش می زند، غرب سرگرم پیشبرد مذاکرات هسته ای است.به گزارش هاآرتص، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه از قدرت های جهان به علت معامله هسته ای قریب الوقوع با ایران که در وین بحث بر سر آن ادامه دارد، سرزنش کرد.وی گفت: «[ایت الله علی] خامنه ای رهبر معظم ایران گفته است با آمریکا باید جنگید حتی اگر توافقی حاصل شود، روحانی [رئیس جمهور ایران] در صف مقدم راهپیمایی نفرت قرار می گیرد که در آن پرچم های آمریکا و اسرائیل به آتش کشیده می شود و شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر داده می شود، و همزمان امتیازات به ایران پیشنهاد می شود.»نتانیاهو افزود معامله ای که اکنون درباره آن مذاکره می شود، راه را برای ایران در ساخت چندین بمب هسته ای فراهم می کند و در ابعاد کلان، دنیا را به مخاطره می اندازد.نخست وزیر اسرائیل گفت:«ایران نیات خود را در ادامه دادن به ستیزه جویی مرگبار علیه کسانی که اکنون با آن مذاکره می کنند، پنهان نمی سازد. شاید این قدرت ها آماده باشند با آنچه ایران می گوید از جمله درخواست نابودی اسرائیل، همراهی کنند. اما ما آن را نخواهیم پذیرفت.»

14:30 رویترز به نقل از یک مقام ایرانی اعلام کرده است که توافق هسته ای امروز یک شنبه اعلام خواهد شد، البته برخی موضوعات باید توسط وزرا حل شود.

14:10 آغاز ديدار كري، ظريف و موگريني

14:10 لاریجانی: به طور جزیی در جریان [مذاکرات] هستم. در کل حرکت رو به جلو است و می توان در شرایط فعلی به نتیجه رسید

14:05 برخی منابع غیررسمی می گویند توافق امروز عصر (یکشنبه) و یا صبح دوشنبه اعلام می شود.این «منابع غیررسمی» می گویند، مذاکرات ایران در وین تقریبا به پایان رسیده و توافق انجام شده است.بر این اساس ادعای این منابع، اعلامیه امروز عصر یا صبح دوشنبه در مقر سازمان ملل اعلام خواهد شد.به گفته این منابع غیررسمی؛ با وجودی که به نظر می رسد توافق تمام شده باشد ، اما ممکن است هر اتفاق دیگری بیافتد ، ضمن اینکه جلسات ساعات آیتی وزرای ایران و 5+1 تاثیر فراوانی در دستیابی به توافق دارد.


14:03 فابیوس وین رو به سمت پاریس ترک کرد تا با اولاند درباره یونان حرف بزند و قرار است دوباره بعدازظهر به وین بازگردد

14:00 کری: مذاکرات خوب و مثبتی داشتیم. فکر می‌کنم در حال رسیدن به تصمیم‌های واقعی هستیم. چند کار سخت دیگر برای انجام دادن باقی مانده است.چند چیز دشوار باقی مانده است. وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که ما برخی تصمیم‌های مورد نیاز را اتخاذ کرده‌ایم، اما برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران چند چیز دشوار مانده است که باید انجام شود.


13:25  معاونان دکتر ظریف از ساعت 10:30 به وقت محلی، 13:00 به وقت تهران با اشمیت وارد جلسه شدند.

13:09  یک منبع آگاه محورهای احتمالی توافق ایران و 1+5، را بیان کرد. هم اکنون این محورها که در زیر آمده با 1+5 در حال مذاکره است و چنانچه طرف مقابل تصمیم های لازم را بگیرد، توافق حاصل می شود.

محورهاي برجام احتمالي بين ايران و 1+5 در زیر می آید:

اول:
براساس برجام، همگي تحريم ها عليه ايران لغو گرديده و ايران از اين پس يك كشور تحت تحريم شناخته نخواهد شد. بر اساس برجام صرفا يك سري محدوديت هاي موقت پيش بيني گرديده اند كه آن ها هم مطابق فرمايشات مقام معظم رهبري پس از مدتي معقول و محدود رفع خواهند شد.

دوم: 
كليه تحريم هاي اقتصادي، بانكي ومالي مطابق تأكيدات مقام معظم رهبري در روز اجراي برجام، بطور قطعي لغو خواهند گرديد.

سوم:
ايران از اين پس تحت تحريم هاي تسليحاتي نخواهد بود و طبق قطعنامه شوراي قطعنامه كه قرار است بعد از حصول به توافق صادرگردد، اين تحريم ها لغو و بر اساس ضمیمه آن صرفا برخي محدوديت هاي موقت براي زماني محدود اعمال مي گردد.

چهارم:
اين برجام در واقع مجموعه اي از چندين توافق است كه همگي آنها در چارچوب خطوط قرمز ايران و مقام معظم رهبري تعريف شده و برخي اقدامات موقت و محدود با دوره هاي زماني متفاوت در آن پيش بيني شده است.

پنجم:
قطعنامه شوراي امنيت آخرين قطعنامه شوراي امنيت در مورد برنامه هسته ای ايران خواهد بود و پرونده هسته اي ايران را از ذيل فصل هفت منشور ملل متحد خارج خواهد كرد. مدت زمان اجراي قطعنامه محدود بوده و در پايان اين مدت ملغي خواهد گرديد.

ششم:
اين براي اولين بار است كه يك كشور ذيل تحريم هاي فصل هفتم موفق گرديده است با مذاكرات و ديپلماسي فعال توانسته است از اين وضعيت خارج گردد.

13:00  علی خرم، نماینده ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در گفت وگو با یک سایت گفت: زیاده خواهی آمریکایی ها در روند مذاکرات هفته گذشته باعث شد روند مذاکرات کند شود و در نهایت مانع از توافق هسته ای شدند؛ بنابراین با تمدید مجدد مذاکرات به نظر می رسد که در چند روز اخیر طرف های گفت وگو توانسته باشند مذکرات را جمع بندی کنند و مذاکرات را امشب به نتیجه برسانند.  دیپلمات سابق کشورمان در ادامه با بیان اینکه توافق هسته ای امشب اعلام می شود، افزود: تنها موضوع باقی مانده در مذاکرات بحث تحریم های موشکی است که همچنان بر سر آن توافقی صورت نگرفته است و ایران و 1+5 همچنان در حال گفت وگو و مذاکره برای حل و فصل این موضوع هستند. 

12:30  منابع روسی هم از برنامه لاورف برای اضافه شدن به جمع وزاری امور خارجه در وین خبر می‌دهند. با اضافه شدن لاورف و وانگ‌یی می‌توان انتظار داشت که تصمیمات نهایی در شامگاه امروز اتخاذ شود.

12:10  یک منبع آگاه در وین مدعی شده که 98 درصد متن توافق هسته ای ایران کامل شده است.

12:00  منابع خبری اعلام کردند که وزیر امورخارجه چین تا ساعتی دیگر وارد وین می‌شود. با آمدن وانگ یی به وین تنها در جمع وزرای 1+5 غائب است. شب گذشته هم جلسه داخلی 1+5 با حضور موگرینی، وزاری امور خارجه امریکا و فرانسه، انگلیس و آلمان و مذاکره‌کنندگان ارشد روسیه و چین برگزار شد. با این حال به نظر می‌رسد لاورف هم تا ساعتی دیگر به وین برسد.

11:45  خبرگزاری شین‌هوآ(چین) به نقل از منابع دیپلماتیک: احتمال توافق نهایی هسته‌ای ایران در روز یکشنبه(امروز) وجود دارد.

11:30  یک مقام ایرانی: مذاکرات امشب بسیار تعیین کننده است، اما هنوز دو یا سه موضوع حل نشده باقی مانده است.

11:15 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا "جان کربی" امروز گفت: فریاد مرگ بر آمریکا در تهران کمکی به مذاکرات نخواهد کرد.

11:00  لوران فابیوس: لحظه تصمیم‌گیری فرا رسیده است
فابیوس که پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرده بود در مترهای پایانی مذاکرات هسته‌ای قرار داریم امروز اعلام کرده لحظه تصمیم‌گیری در مذاکرات هسته‌ای فرا رسیده است. لورن فابیوس این سخنان را پس از دیدار با محمد جواد ظریف به خبرنگار رویترز گفته است.

11:00  محمد جواد ظریف و جان کری، وزرای خارجه ایران و امریکا در ادامه مذاکرات شب گذشته خود صبح امروز هم با هم دیدار می‌کنند. همچنین همزمان با این دیدار معاونان دو وزیر هم جلساتی را با هم برگزار خواهند کرد.



این گزارش تکمیل می‌شود...
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۵۳
انتشار یافته: ۵
تابناک عزیزم ممنون از رفتار حرفه ای شما خدا قوت
مطمئن باشیم همه توافقی درکارنیست ونخواهد بود
بچه ها دست حق به همراهتون.
پیش به سوی ایرانی آباد با همت شما غیور مردان مذاکره کننده و رفع تحریم ها.
یا علی مدد.
الهی به امید تو
زنده باد اميركبيرهاي زمان... دكتر ظريف حمايتت مي كنيم.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر