بازدید 16636
ادامه زلزله رأی کمیته استیناف برای راه‌آهن؛

پرونده خلعتبری و خطر لیگ یکی شدن زیر گوش پرسپولیس

اینکه چرا کمیته انضباطی در خصوص این حکم موضع‌گیری شفافی نداشته و اینکه مقامات بلندپایه فوتبال ما در این باره سکوت کردند همه و همه مسائل بزرگتر و دردناکتری هستند که پرونده پرسپولیس و راه‌آهن در برابر آن‌ها چیزی به حساب نمی‌آیند.
کد خبر: ۵۱۵۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۷ 08 July 2015
روزگاری در لیگ یک فوتبال ایران چنین بود که هر تیمی که به تبانی یا مسائلی از این دست محکوم می‌شد، سریع شکایتی علیه همان تیم یا تیم دیگر حاضر در لیگ تنظیم می‌کرد و از قضا خیلی زود هم به نتیجه می‌رسید. اوضاع و احوال در لیگ یک چنان بود ـ شاید هنوز هم هست ـ که تقریبا هر کسی که پایش گیر بود، خیلی سریع با اتهامی دیگرانی را وارد بازی می‌کرد و به مدد فضای عجیب لیگ یک 70 درصد شکایت‌ها هم به نتیجه می‌رسید.

حالا همین حکایت برای لیگ برتر و سطح یک فوتبال ایران در حال رخ دادن است. خدا را شکر به مدد روابط شفاف، قوانین و مقررات مشخص و رویه‌های قانونی، تا کسی گیر می‌افتد، چندین و چند مورد از نقض قانون را در فوتبال ما پیدا می‌کند که رسانه‌ای کند تا یا خودش را تبرئه کند و یا هزینه اعمال قانون برای خودش را بالا ببرد. جدیدترین داستان در این زمینه به رأی کمیته استیناف در خصوص باشگاه راه‌آهن بازمی‌گردد؛ رأیی که گویا قرار است تبعاتش همچنان فوتبال ایران را دگرگون کند.

به گزارش «تابناک»، ماجرا از این قرار است که یکی دو روز پیش، خبری روی خروجی خبرگزاری‌ها رفت که از محکومیت باشگاه پرسپولیس به خاطر در اختیار گرفتن محمدرضا خلعتبری در فصل 14-2013 حکایت داشت. در حکم فیفا آمده است، باشگاه پرسپولیس به دلیل ارسال اطلاعات نادرست محمدرضا خلعتبری لیماکی در TMS این بازیکن و همچنین انجام جابه‌جایی او در خارج از زمان قانونی نقل‌وانتقالات، باید 50 هزار فرانک جریمه پرداخت کند. در این حکم آمده است که باشگاه پرسپولیس ماده شش قانون نقل‌وانتقالات فیفا را نقض کرده است.

انتشار این حکم در فاصله یک هفته بعد از حکم کمیته استیناف در خصوص باشگاه راه‌آهن بسیار جالب است، زیرا در ماجرای پرونده باشگاه راه‌آهن هم این باشگاه به دلیل تخلفی مشابه تخلف باشگاه پرسپولیس به پنج بازی سه بر صفر محکوم شده و به این ترتیب، راهی لیگ یک فوتبال ایران خواهد شد. اگر به این نزدیکی زمانی در خصوص انتشار دو خبر، این موضوع را هم اضافه کنیم که مدیرعامل فعلی باشگاه راه‌آهن، در فصلی که خلعتبری از عجمان راهی پرسپولیس شده، مدیرعامل باشگاه سپاهان بوده و یکی از مشتری‌های خلعتبری، قطعات این پازل کمی تا قسمتی تکمیل می‌شود.

در واقع اختلافات حقوقی در خصوص رأی صادره از سوی کمیته انضباطی، موجب شد تا عده‌ای با پیش کشیدن ماجرای پرونده خلعتبری یا خواهان تغییر حکم برای راه‌آهن شوند و یا با اصرار بر اجرای همین حکم برای باشگاه پرسپولیس هزینه را بالا ببرند. در این میان، اما کارزار اصلی برای اعضای کمیته استیناف است؛ اعضای کمیته‌ای که با صدور رأی کاملا متفاوتی با کمیته انضباطی جدول لیگ ایران را کاملا به هم ریختند و رأی خود را کاملا شجاعانه دانستند، حالا در یک موقعیت حساس قرار گرفته‌اند.

در حالی که خیلی‌ها حکم کمیته استیناف را شجاعانه می‌خواندند، برخی معتقد بودند به دلیل در جریان نبودن باشگاه از تخلف موتومبا ،این حکم در خصوص باشگاه سختگیرانه است. عده‌ دیگری از منتقدان هم معتقدند در مورد بازی هایی که تا دو ساعت پس از آن توسط تیم معترض اعتراضی نسبت به موتومبا صورت نگرفته، نباید رأی سه بر صفر صادر شود. با این حال صالحی، رئیس کمیته استیناف در پاسخ به این منتقدان گفته بود، «مواردی از این قبیل نه نیازی به شکایت تیم معترض دارد و نه مشمول مرور زمان دو ساعته می شود».

حالا و با این حساب همین منتقدان انتظار دارند در خصوص پرونده پرسپولیس هم ـ با قید اهمیت نداشتن زمان ـ کمیته استیناف با همین قاطعیت وارد عمل شود و حکم صادر کند. با توجه به استدلال صالحی اکنون برای تغییر نتایج بازی هایی که خلعتبری برای پرسپولیس به میدان رفته، نه فرصت دوساعته لازم است و نه اعتراض تیم های معترض. در چنین حالتی، آیا ارکان قضایی فدراسیون رأی به سه بر صفر شدن کلیه بازی های سرخ‌پوشان و بازگشت فجر سپاسی به عنوان تیم چهاردهم لیگ فصل سیزدهم به لیگ برتر خواهند داد؟!

حالا کمیته استیناف است و پاسخ به این سؤال مهم؛ اما نتیجه این پرونده هر چه شود، نکته مهم‌تری که در آن وجود دارد، استمرار رویه‌های نادرست در فوتبال ایران است. اینکه حکم فیفا هفت ماه پیش صادر شده و هیچ کس از آن خبر نداشته تا در موقعیت خاصی به کمک یک تیم دیگر بیایید. اینکه چرا کمیته انضباطی در خصوص این حکم موضع‌گیری شفافی نداشته و اینکه مقامات بلندپایه فوتبال ما در خصوص این مسأله سکوت کردند، همه و همه مسائل بزرگتر و دردناکتری هستند که پرونده پرسپولیس و راه‌آهن در برابر آن‌ها چیزی به شمار نمی‌آیند.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۱۱
در خصوص راه آهن مدیرعاملش ب.ز هستش و باید بره پایین. بگو خب.
1
فكر نان كن كه خربوزه اب است
1
مگه ٤٠ ميليون طرفدارش مرده باشن
1
1
مگه ٤٠ ميليون طرفدارش مرده باشن
1
1
1
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها