بازدید 7196
روزبه چشمی‌:

آمدن به استقلال بزرگ‌ترین ریسک ممکن بود

استقلالی‌ها این بار در بازار تابستانی فوتبال ایران به سراغ بازیکنان جوان و آینده‌دار رفتند و روزبه چشمی هافبک تدافعی ملی‌پوش صبای قم را به خدمت گرفتند؛ بازیکنی که این روزها به یکی از سوژه‌های نقل و انتقالاتی هم تبدیل شده چون مالک جدید باشگاه صبا مدعی شد باید به قم برگردد و حضورش در استقلال قانونی نیست.
کد خبر: ۵۱۵۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰ 07 July 2015
 به گزارش خبر ورزشی؛ دیروز فرصتی دست داد تا برای دقایقی میزبان خرید جوان و پر امید استقلالی‌ها باشیم. 
بالاخره روزبه چشمي را بازيكن استقلال بدانيم يا صبا؟
بازيكن استقلال بدانيد چون ما همه جوره توافق كرديم و براي نهايي شدن اين اتفاق تنها يكسري كارهاي اداري مانده است. وقتي باشگاه صبا با استقلال به صورت كتبي مكاتبه مي‌كند و پول مي‌گيرد يعني رضايت داده كه من جدا بشوم. 

اما صبايي‌ها مدعي‌اند تو هنوز رضايتنامه نداري؟
اتفاقاً من روزي با استقلال قرارداد بستم كه رضايتنامه‌ام صادر شده بود و پول هم از جانب باشگاه استقلال واريز شده بود. اين حرف‌ها به نظرم تنها ماجرا را پيچيده‌تر مي‌كند و كاري پيش نمي‌برد. 

چرا نرفتي كارهاي اداري را انجام بدهي؟
مي‌خواستم بروم كه گفتند نيا تا مالكيت آقاي محجوب قطعي شود. 

فكر مي‌كردي از صبا به استقلال برسي؟
سال اولي كه رفتم صبا فكرش را نمي‌كردم كه بيايم استقلال اما در آن سال 25 بازي كردم و روند رو به رشدم را ادامه دادم. به‌ هر‌ حال فضاي خوبي در قم براي من فراهم شده بود و لطف خدا هم شامل حالم شد تا بتوانم به هدفي كه داشتم برسم. وقتي پيشنهاد استقلال رسيد به خودم گفتم نياز به چالش جدي دارم و بايد تصميم مهمي بگيرم. 

نترسيدي در اين سن و سال بيايي استقلال و نتواني مثل صبا موفق باشي؟
به ‌هر‌ حال من به عنوان يك جوان 20 ساله شرايط ويژه‌اي داشتم اما وقتي سماجت استقلال را ديدم و با مربيان صحبت كردم، ترسم ريخت. به ‌هر ‌حال سال اولي است كه از صبا جدا شدم و سال مهمي را براي آينده فوتبالم بايد پشت ‌سر بگذارم. 

استقلالي هستي يا پرسپوليسي؟
(باخنده) طرفدار تيم ‌ملي ايرانم و باشگاهي كه پيراهنش را بر تن دارم. الان هم به استقلال تعصب دارم و مي‌خواهم طرفدارانش را شادمان ببينم، همين. 

يعني از بچگي طرفدار تيمي نبودي؟
دروغ چرا مثل همه ايراني‌ها طرفدار يك تيم خاص بودم اما الان فوتبال حرفه‌اي شده و بايد بنا به سرنوشتي كه برايت رقم مي‌خورد به تيمي كه در آن عضويت داري تعصب داشته باشي و نهايت تلاشت را بكني. 

فوتبال را از كجا شروع كردي؟
از پيكان شروع كردم. نونهالان اين تيم زير نظر آقاي ا...كرم كه خيلي در فوتبال من تأثير داشت. بعد رفتم نوجوانان پرسپوليس و تا رده اميد در اين تيم بازي كردم البته دو سالي براي خدمت سربازي رفتم مقاومت زير نظر آقاي محمد الهياري كه در آن مقطع با زحمات اين مربي خيلي چيزها را تجربه كردم و پخته‌تر شدم. بعد هم برگشتم پرسپوليس چون قرارداد داشتم اما من را نخواستند. 

گفتي در تمام رده‌هاي سني پرسپوليس بازي كردي؟
بله، همين‌طور است. 

پس در اردوي رقيب ساخته شدي تا براي استقلال بدرخشي؟
شايد (با خنده) 

چرا؟
آقاي علي دايي سرمربي تيم بزرگسالان بود و نظرشان اين بود كه بازيكن ملي‌پوشي همچون روزبه چشمي بايد در تست‌هاي فني شركت كند تا در صورت تأييد به بزرگسالان اضافه شود. من هم ديدم وقتي ايشان نظري روي من ندارد رضايتنامه‌ام را گرفتم و رفتم صبا پيش آقاي مايلي‌كهن. 

مديريت باشگاه پرسپوليس دخالتي نكرد تا تو نروي؟
آقاي رويانيان اصلاً دوست نداشتند كه من از پرسپوليس بروم اما همه چيز دست آقاي دايي بود و ايشان نتوانستند كاري بكنند و با ناراحتي رضايتنامه‌ام را صادر كردند. 

تو در تست‌هاي مد ‌نظر دايي شركت نكردي اما رفتي صبا و بعد از دو، سه جلسه تمرين با اين تيم شاگرد مايلي‌كهن شدي؟
به نظرم لحن صحبت كردن مربيان با بازيكنان جوان خيلي مهم و تأثيرگذار است. بله قبول دارم در تمرينات صبا شركت كردم و بعد مجوز حضور در بزرگسالان را گرفتم اما لحني كه آقاي مايلي‌كهن داشت با لحن آقاي دايي زمين تا آسمان تفاوت داشت. 

گفتي بازيكن تيم ‌ملي جوانان بودي، همان تيمي كه با اكبر محمدي در امارات شانس اول قهرماني بود اما به كره باخت و حذف شد؟
بله من در همان تيم حضور داشتم و خودم اعتقاد دارم آن تيم يكي از بهترين تيم‌هاي ملي جوانان بعد از انقلاب بود كه الان بيش از 70 درصد بازيكنانش در ليگ ‌برتر بازي مي‌كنند و چند لژيونر هم دارد. جهانبخش در هلند بازي مي‌كند، سردار آزمون در روسيه حضور دارد و مطمئن باشيد از آن تيم يكي، دو نفر ديگر هم به زودي ترانسفر خواهند شد. 

چرا قهرمان آسيا نشديد؟
نمي‌دانم چه اتفاقي افتاد كه جلوي كره ‌جنوبي 4 بر يك باختيم اما واقعيتش اين بود كه همه، ما را بخت اول قهرماني مي‌دانستند به خصوص بعد از بازي با ژاپن و برد 2 بر صفر ما. حتي سرمربي تيم جوانان عراق به سرمربي ما آقاي اكبر محمدي گفته بود شك نكن با اين تيم در فينال خواهي بود اما روز بازي با كره هيچ چيز به خواسته ما پيش نرفت. من خودم قبل از بازي‌ها مصاحبه‌اي كردم كه بعدها پشيمان شدم. گفتم ما يك پاي فيناليم و بقيه بايد براي پاي دوم بجنگند اما... شك ندارم اگر 100 بار ديگر با آن كره بازي مي‌كرديم اين‌گونه نتيجه را واگذار نمي‌كرديم. 

تشكيل آن تيم خيلي سخت بود، اين‌طور نيست؟
تيم ما از بين 6 هزار بازيكن تستي انتخاب شد. بازيكناني در اردو انتخاب شدند كه اصلاً فكرش را نمي‌كردند چون شهرشان اصلاً فوتبالي نداشت و اين اتفاق براي‌شان سورپرايز بزرگي بود. 

در صبا دو سال پر ‌فراز و نشيب را سپري كردي؟
بله خيلي فراز و نشيب داشتيم چون در باشگاهي مثل صبا هيچ اتفاقي قابل پيش‌بيني نيست و همه تصميماتش در دقيقه 90 گرفته مي‌شود. با محمد مايلي‌كهن ما خوب داشتيم كار مي‌كرديم اما مشكلات مالي روي ما تأثير منفي گذاشت و تا مايلي‌كهن آمد اوضاع را جمع و جور كند كادر تغيير كرد و... به همين خاطر هم هست كه صبا در اين سال‌ها هيچ دستاوردي نداشته است. 

امسال هم كه همه چيز تحت‌الشعاع مشكلات مالي بود؟
بله واقعاً سال عجيب و غريبي را سپري كرديم. چه بسا اگر حمايت مسئولان استان بود ما مي‌توانستيم سهميه آسيا را بگيريم اما حمايتي نشد. ما فصلي را سپري كرديم كه براي هر فوتباليست حرفه‌اي در دنيا تعريف كني باور نمي‌كند. ما با قراردادهاي زير 100 ميليون تنها 20 تا 30 درصد پول گرفتيم آن هم در شرايطي كه بازيكنان متاهلي داشتيم كه بايد از تهران به قم مي‌آمدند و برمي‌گشتند. 

پارسال هم زمزمه استقلالي شدن تو شنيده مي‌شد؟
بله نيم‌فصل پارسال هم شنيدم كه آقاي قلعه‌نويي من را براي استقلال مي‌خواهد اما هيچ اقدام رسمي‌اي نشد و تنها سپاهان درخواست رسمي به من داد كه باشگاه چنان جوابي داد كه خود اصفهاني‌ها پشيمان شدند. 

چه جوابي؟
صبا گفت مهدي شريفي را مي‌گيرد تا من را به سپاهان بدهد. باشگاهي هم پيدا نمي‌شد كه آقاي گلش را بدهد و هافبك دفاعي بگيرد به همين خاطر اين جواب به سپاهاني‌ها خيلي برخورد البته اعتراف مي‌كنم خودم تمايل چنداني براي رفتن به سپاهان در آن مقطع نداشتم چون فضاي آن تيم براي رشد و پيشرفت من فراهم نبود. 

روزي كه مي‌خواستي به پيشنهاد استقلال جواب مثبت بدهي چه هدفي داشتي؟
من وقتي آمدم استقلال ديدم پيشنهاد مالي‌شان خيلي كمتر از پيشنهادات ديگرم است اما وقتي نشستم و صحبت كردم ديدم اينجا با آن چيزي كه مد‌ نظر من است شباهت فراواني دارد. با مشورتي كه داشتم تصميمم را گرفتم و بعد هم براي رضايتنامه اقدام كردم. 

قبول داري كار سختي در استقلال داري؟
صددرصد. به ‌هر ‌حال در تيمي مثل استقلال وقتي بخواهي جايگاه ثابت داشته باشي بايد به قدري خوب كار كني كه رقباي سرشناس و معمولاً ملي‌پوش را كنار بزني. الان هم كه من زير بار فشارهاي رواني زيادي بايد خودم را به عنوان يك جوان 20 ساله در پست هافبك دفاعي ثابت كنم چون سايه نام‌هايي همچون آندرانيك تيموريان و جواد نكونام را بالاي سرم حس مي‌كنم و مي‌دانم كه طرفداران از من انتظار دارند تا مثل آنها براي تيم محبوب‌شان بازي كنم. 

مي‌تواني زير بار اين فشار طاقت بياوري و جاي پاي خودت را سفت و محكم كني؟
با انگيزه زيادي آمدم و وقتي اعتماد باشگاه و مربيان را ديدم روحيه‌ام دوچندان شد. به‌ هر ‌حال وقتي باشگاه با اين همه مشكلات كه من براي جدايي از صبا داشتم روي جذب من سماجت داشت و تا پاي ريختن پول كلان براي رضايتنامه‌ام پيش رفت اين حس به من دست داد كه حضورم براي‌شان مهم است به همين خاطر مي‌خواهم از اين فرصت و اعتماد نهايت استفاده را ببرم تا شرمنده استقلالي‌ها نشوم. 

استقلال اين فصل مي‌تواند خاطرات تلخ دو سال قبل را جبران كند؟
ما تيم خوبي داريم و بازيكناني كه به استقلال اضافه شدند جوان هستند و با انگيزه. تنها فكر مي‌كنم به پشتكار و حمايت نياز داريم تا استقلال را به روزهاي اوجش برگردانيم. كار سختي است اما نشدني نيست و تنها نياز به صبوري و حمايت طرفداران دارد. 

با توجه به اينكه چندپسته محسوب مي‌شوي، دوست داري هافبك دفاعي بازي كني يا دفاع آخر؟
هافبك دفاعي را خيلي بيشتر دوست دارم چون پست تخصصي‌ام است اما باز هم هرجا كه مربيان بخواهند بازي مي‌كنم. 

با ماندن اميد ابراهيمي رقيب هم‌پستي سرشناسي داري.
خيلي خوشحالم اميد ابراهيمي در استقلال ماند. حالا مي‌توانم در كنارش تجارب زيادي به ‌دست بياورم و با او خط مياني استقلال را بيمه كنيم. 

استقبال طرفداران در اين چند روز چطور بود؟
خيلي خوب بود. اصلاً فكرش را نمي‌كردم كه چنين جوي رقم بخورد. چه سر زمين تمرين و چه بيرون در كوچه و خيابان، هر طرفدار استقلال من را مي‌بيند نظرات جالبي دارد و از حضورم در تيم ابراز خرسندي مي‌كند. اميدوارم لطف خداوند شامل حالم بشود كه شرمنده آنها نشوم و بتوانم نقش كوچكي در موفقيت‌هاي استقلال ايفا كنم. 

نمي‌ترسي به بازيكن جواني مثل تو در استقلال بازي نرسد؟
ترس ندارم چون وقتي مي‌خواستم به پيشنهاد استقلال جواب مثبت بدهم بزرگ‌ترين ريسك دوران فوتبالم را به جان خريدم چون مي‌دانستم بازي كردن بازيكنان جوان در استقلال و همين‌طور پرسپوليس خيلي سخت است و ممكن است نيمكت‌نشين شوم اما به خودم گفتم نيمكت‌نشيني در استقلال هم خودش افتخار بزرگي است و بايد بروم و براي گرفتن حقم تلاش كنم. 

كمي هم از تيم ‌ملي اميد صحبت كنيم. اين تيم مي‌تواند طلسم المپيكي شدن ايران را بشكند؟
هر مقطعي مي‌گويند اين تيم اميد بهترين تيم تاريخ است اما انصافاً ما تيم خيلي خوبي داريم كه در صورت درخشش در مسابقات پيش ‌رو مي‌تواند تعداد لژيونرهاي ما در اروپا را بيشتر كند؛ به همين خاطر شك ندارم اگر لطف خدا شامل حال‌مان شود و كمي هم خوش‌شانس باشيم مي‌توانيم المپيكي شويم. 

اما همين ابتداي راه به عربستان باختيد؟
آخ آخ اصلاً دوست ندارم به آن روز فكر كنم چون خيلي روز بدي بود. شايد باورتان نشود من حاضر بودم به افغانستان ببازيم اما به عربستان نه ولي با بدشانسي اين اتفاق تلخ براي‌مان رخ داد. 

حالا با اين شرايط حاكم بر تيم اميد چقدر شانس داريم كه المپيكي شويم؟
همه چيز به حمايت از تيم المپيك برمي‌گردد و سرمايه‌گذاري كه روي اين تيم انجام مي‌شود. ما هم كادر فني خوبي داريم، هم بازيكنان خوبي در تيم هستند كه با كمي حمايت و صبوري مي‌تواند اتفاقات خوبي براي فوتبال ايران رقم بزند. 

به تيم ‌ملي بزرگسالان هم دعوت شدي؟
بله اين افتخار نصيب من شد كه در اين سن و سال شاگرد آقاي كارلوس كروش هم بشوم و پيراهن تيم ‌ملي كشورم را بر تن كنم. تمام تلاشم اين است كه بتوانم خودم را بيشتر به كادر فني و شخص كارلوس كروش ثابت كنم و نقش بيشتري در تيم ‌ملي كشورم داشته باشم. 

آمدن به استقلال پيرو همين هدف بود. به‌ هر ‌حال در استقلال بيشتر مي‌تواني به چشم بيايي.
بله من با پولي بسيار كمتر از ساير باشگاه‌ها به استقلال آمدم تا از اين تيم به تيم ‌ملي برسم. فكر مي‌كنم با درخشش در استقلال راه براي رسيدن به يك جاي ثابت در تيم‌ ملي بيشتر برايم هموار مي‌شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر