بازدید 24526
مرور روزنامه‌های صبح شانزدهم تیر ماه؛

توافق هسته‌ای، عصای موسی نیست/ خطاي استراتژيك اصلاح‌طلبان/ جزئیات تازه از مذاکرات هسته ای/ رونمایی از پرونده 200 جلدی بابک زنجانی

کمتر از 48 ساعت به پایان مذاکرات هسته ای ‌مانده است. در این میان روزنامه‌ها خبر از پایان مذاکرات بر روی توافق و از میان رفتن پرانتزها می‌دهند. حتی روزنامه کیهان نیز که چندی پیش، اعلام کرده بود توافقی در کار نخواهد بود، امروز در گزارشی تلویحا احتمال توافق را تایید نموده است
کد خبر: ۵۱۵۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 07 July 2015

کمتر از 48 ساعت به پایان مذاکرات هسته ای ‌مانده است. در این میان روزنامه‌ها خبر از پایان مذاکرات بر روی توافق و از میان رفتن پرانتزها می‌دهند. حتی روزنامه کیهان نیز که چندی پیش، اعلام کرده بود توافقی در کار نخواهد بود، امروز در گزارشی نگرانی خود را از رعایت نشدن خطوط قرمز اعلام کرده است.

در این میان برخی روزنامه ها همچنان موضوع بابک زنجانی و استراتژی اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات آینده را بررسی کرده‌اند.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های سه شنبه شانزدهم تیرماه را مرور کنید.

«روزنامه شرق» در مصاحبه اختصاصی با مجید تخت روانچی، یکی از مذاکره کنندگان ارشد ایران در مورد بسیاری از موضوعات با وی به گفت و گو پرداخته است. این روزنامه در بخشی از این مصاحبه با تیتر «از نظر ما ضرب الاجلی وجود ندارد» در رابطه با علت سفر آقای  نهاوندیان از وی می‌پرسد که روانچی در پاسخ می گوید: «به‌ هر حال آقای دکتر نهاوندیان هم در بعضی مباحث صاحب‌نظر هستند و می‌توانند به تیم کمک کنند. ما احساس کردیم برای یک‌سری از مشورت‌ها لازم است ایشان بیایند و با توجه به مشغولیت‌های زیادی هم که ایشان در تهران دارند، همین که توانستند ٢٤ ساعت به اینجا بیایند و به ما کمک کنند از ایشان تشکر می‌کنیم و هدف سفر هم همین بود. البته ایشان به‌دلیل مسئولیتی که دارند بر موضوع هسته‌ای اشراف دارند. در جریان مباحث هسته‌ای هستند، ولی طبیعتا به‌دلیل تخصص ایشان، در مباحث اقتصادی بیشتر به ما کمک کردند. ما از حضور کوتاه ایشان در وین بهره بردیم‌».

همچنین صادق زیباکلام در یادداشت یک این روزنامه با تیتر «‌ایران بعد از توافق تاریخی» در رابطه با تأثیرات اقتصادی توافق احتمالی بر اقتصاد کشور می نویسد:‌ «توافق هسته‌ای، عصای موسی کلیم‌الله نیست که به اقتصاد ایران خورده و معجزه کند! تورم را کاهش دهد، ارزانی به بار بیاورد، کسب و کار را از رکود به در آورد، برای شش میلیون بیکار شغل ایجاد کند، رشد اقتصادی را به عدد دست‌نیافتنی هشت درصد برساند، باران و رحمت الهی را بر دشت‌های از خشکی تاول‌زده آن جاری کند و بالاخره و بالاتر از همه، فساد مزمن ساختار اداری را برطرف کند. همچنین این توافق قرار نیست روابط ما با برخی همسایگان را بلافاصله دوستانه کند یا خاورمیانه‌ای عاری از تسلیحات هسته‌ای ایجاد کند. اگرچه مخالفان توافق و تندروها، این نسبت نادرست را به دولت یازدهم و حامیان توافق هسته‌ای داده‌اند که آنها معتقدند، پس از توافق، ایران یک‌شبه گلستان خواهد شد، اما باید با تأکید و صدای بلند گفت: هیچ طرف‌دار توافقی دچار این تصور باطل، وهم و گمان نیست که اگر امروز توافق صورت بگیرد، از فردا همه‌چیز دگرگون شده و تغییر خواهد کرد. اصلاح اقتصاد، سیاست، جامعه، خاورمیانه، بهبود روابط با برخی همسایگان و دنیا، همه و همه به درپیش‌گرفتن سیاست‌های عقلانی و بهینه نیاز دارد. اگر اصراری بر مذاکرات و رسیدن به توافق هسته‌ای مطلوب وجود دارد، به این دلیل بوده که چرا کشور باید به دلیل تحریم‌ها و برخی جنبه‌های دیگر فعالیت هسته‌ای، مشکلاتی داشته باشد. چرا کالایی که در بازار جهانی هزار تومان قیمت دارد، به واسطه تحریم‌های ظالمانه و سوءمدیریت دولت‌های نهم و دهم، در ایران هزاروسیصد تومان قیمت داشته باشد‌».


«روزنامه وطن امروز» نیز در گزارشی انتقادی به موضوع مذاکرات هسته ای با عنوان «توافق هسته ای یا نظامی» نوشته: «دنبال کردن نقاط حساس مذاکرات و نحوه خبردهی دیپلمات‌های طرف مقابل، ملاک خوبی برای افتراق حق از باطل و تشخیص معیارهای یک «توافق خوب» است. توافقی که میان ستانده‌ها و داده‌های آن توازن برقرار است و از همه مهم‌تر... «هسته‌ای» است نه «نظامی»! مرور اطلاعات منتشر شده درباره توافق نهایی حکایت از آن دارد که تنها جنبه هسته‌ای توافق احتمالی نهایی بخش محدودیت‌ها در حوزه غنی‌سازی و ذخایر سوخت اتمی است و در بخش‌های دیگر هر آنچه به مذاکرات لحظه آخری رسیده، در حیطه نظامی و اطلاعاتی ایران است که اصل موضوع مذاکره بر سر آنها، زیر سوال است!».


«روزنامه ایران» نیز در صفحه نخست خود موضوع توافق هسته ای را به صورت گسترده پوشش داده است و در گزارشی با مصاحبه با چند تن از فضلا با عنوان «شب های قدر را سیاسی نکنیم» به نقل از آنها می نویسد: «آیت‌الله ممدوحی: حق نداریم کسی را تحقیر کنیم یا نسبت به اقدامات دولت به سیاه نمایی روی بیاوریم آیت‌الله موسـوی تبریزی: چه هنگام احسان و نیکوکاری و چه هنگام طرح نقدها یا مسائل سیاسی، جز به خدا فکر نکنیم حجت‌الاسلام ابراهیمی: به طور جد باید تلاش کرد تا بیان برخی مطالب سبب دو قطبی شدن جامعه نشود حجت‌الاسلام غرویان: برخی مداحان این احساس را پیدا می‌کنند که می‌توانند نقش علما را بازی کنند».


«روزنامه اعتماد» در بازنشر مصاحبه خبر آنلاین با حسین مرعشی از فعالان سیاسی با تیتر «به دنبال ترميم پيوندمان با حاكميت هستيم» به نقل از وی می گوید: مرعشي وقتي به فعاليت‌هاي انتخاباتي اصلاح‌طلبان مي‌پردازد تاكيد مي‌كند اشتباهي كه ما اصلاح‌طلبان كرديم اين بود كه فرصت داديم نيروهاي تندرو و افراطي سرمايه بزرگي مثل رهبري را به نفع خودشان مصادره كنند. اين خطاي استراتژيك اصلاح‌طلبان بود. او تاكيد مي‌كند حالا مهم‌ترين استراتژي اصلاح‌طلبان در انتخابات اين است كه بازگشته و پيوندها را بازسازي كنند. درباره مخالفت‌هاي برخي اصلاح‌طلبان با تشكيل شوراي راهبردي مي‌گويد، در آخرين جلسه‌اي كه با حضور رييس دولت اصلاحات برگزار شد اين ابهامات رفع شد و بعد با لبخند معناداري ادامه مي‌دهد اساسا تا من و آقاي منتجب نيا نباشيم قدر آدم‌هايي كه دنبال وحدت هستند شناخته نمي‌شود. با قاطعيت مي‌گويم كه اصلاح‌طلبان با وجود اين محدوديت به اتكاي تجربه سال ٩٢ وسيع در انتخابات شركت و كمك خواهند كرد تا نظام بتواند از اين مرحله عبور كند. انتظار داريم بعد از انتخابات ٩٤ ديگر كشور ٨٨ را فراموش كند‌».

همچنین این روزنامه در گزراشی به تیتر «‌پرانتزهاي متن توافق بسته شد» از جزئیات تازه از مذاکرات هسته ای به نقل از یک منبع آگاه می پردازد‌. اعتماد در بخشی از این گزارش می نویسد: «سرانجام يك ماه و نيم مذاكره ميان كارشناسان ايران و ١+٥ به پايان رسيد و ضمايم براي تصميم‌گيري‌هاي كلان در اختيار مديران سياسي قرار گرفت. يك منبع نزديك به تيم مذاكره‌كننده در اين خصوص به «اعتماد» مي‌گويد: كارشناسان ضمايم را به پايان رساندند. پرانتزهاي باقي مانده در ٥ ضميمه هم به دست مديران سياسي رسيد و در جلسات فشرده آنها حل شد. تا لحظه تنظيم اين خبر، از مجموع پنج ضميمه چهار مورد حل و فصل شده است و تنها يك ضميمه فني با پرانتزهايي روبه‌رو است كه همزمان هم در جلسه وزراي امور خارجه و هم در جلسات چند ساعته علي اكبر صالحي، رييس سازمان انرژِي اتمي و ارنست مونيز وزير انرژي در حال بررسي و تلاش براي حل و فصل است‌».


«روزنامه آرمان» در گزارشی با تیتر «‌جزئیات پرونده 200 جلذی بابک زنجانی» به این موضوع می پردازد و می‌نویسد: «‌وکیل‌مدافع بابک زنجانی از ارجاع پرونده موکلش به شعبه 15 دادگاه انقلاب خبر داد. رسول کوهپایه‌زاده‌اصفهانی با تاکید بر اینکه از بیان جزئیات به‌دلیل اینکه هنوز رای قطعی صادر نشده، معذورم، ادامه داد: این پرونده به شعبه 15 دادگاه انقلاب ارجاع شده و قاضی پرونده، آقای صلواتی است. وی با بیان اینکه مهم‌ترین عنوان اتهامی بابک زنجانی اخلال در نظام اقتصادی کشور است، درباره‌ تعداد عناوین اتهامی موکلش گفت: من هنوز موفق نشدم کیفرخواست را مطالعه کنم ولی مهم‌ترین عنوان اتهامی همین است. کوهپایه‌زاده‌اصفهانی درباره‌ زمان احتمالی تعیین وقت رسیدگی به پرونده بابک زنجانی افزود: این پرونده نزدیک به 200جلد است. خواندن هر کدام از آنها زمان‌بر است و من فکر نمی‌کنم برای حداقل زودتر از دو ماه دیگر تعیین وقت شود.


«روزنامه کیهان» نیز در ستون یادداشت روز خود به قلم حسین شریعتمداری با تیتر «سه کلمه حرف حساب» به انتقاد از سخنان اخیر آقایان لاریجانی و روحانی در مورد مذاکرات هسته ای می پردازد و در نهایت می نویسد: «تنها ملاک و میزان برای ارزیابی توافق احتمالی، انطباق کامل آن با معیارهایی است که حضرت آقا در قالب «خطوط قرمز» ترسیم کرده‌اند و بهانه‌هایی نظیر، همخوانی شرایط امروز کشور با دوران امام حسن علیه‌السلام ـ که قیاس مع‌الفارق است ـ و توصیه به کنار آمدن با دشمن که اولا از ساحت مقدس حضرت امام حسن(ع) به دور است و ثانیا انحراف از مسیری است که آن حضرت پیموده‌اند، نمی‌تواند نگاه مردم را از «توافق خوب» دور کند. و برخلاف آنچه جناب لاریجانی مطرح کرده‌اند، استناد به نظرات حضرت آقا برای ارزیابی روند مطلوب مذاکرات و توافق احتمالی پس از آن، نه فقط پنهان شدن پشت سر رهبری نیست، بلکه پیروی جانانه از نظرات حضرت ایشان است».

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی