بازدید 6288

نگاه شما: افزایش کمیسیون مشاورین املاک

بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۵۱۵۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۵ 08 July 2015
آخرين مصوبه حق کميسيون دريافتي مشاورين املاک در خصوص خريد و فروش املاک و اجاره بها در تهران مربوط به سال 1379 مي باشد.

حق کميسيون ديده شده در اين مصوبه درصدي از قيمت املاک در آن سال ها مي باشد. با کمي جستجويي مي يابيم که به گزارش مرکز آمار ايران، قيمت زمين‌هاي مسکوني تهران در ‌سال 1393 نسبت به 1374،  4268‌درصد رشد داشته است، به عبارتي 43 برابر شده. واحدهاي مسکوني نيز تقريبا به همين نسبت افزايش قيمت داشته اند.

از آنجا که در اين مصوبه، درصدي از قيمت ملک را بعنوان حق کميسيون مشاورين املاک در نظر گرفته اند؛ ميتوان گفت که در 20 سال اخير، حق کميسيون مشاورين املاک در خصوص خريد و فروش املاک نيز 43 برابر شده است! در حالي که در مقام مقايسه حداقل مزد روزانه کارگر مشمول قانون کار از 533 تومان در سال 74 به  3459 تومان در سال 93 افزايش يافته، يعني حدود 6.5 برابر.

ايراد اين نحو محاسبه ي کميسيون، در معاملات با ارقام بالا خود را بيشتر نمايان ميکند.
به عنوان مثال، در صورتي که يک مشاور املاک در تهران يک قطعه زمين به ارزش ده ميليارد تومان را معامله نمايد، با توجه به مصوبه ي سال 79، براي معاملات بالاي صد ميليون تومان، 25صدم درصد به عنوان کارمزد از هر طرف معامله دريافت مي نمايد. به عبارتي 25حدود  ميليون تومان از خريدار و 25 ميليون تومان از فروشنده! مبلغ 50 ميليون توماني که در اين معامله به عنوان حق کميسيون در نظر گرفته شده است، که معادل 6 سال حقوق يک کارگر مشمول قانون کار است!!
در خصوص اجاره بها نيز اين مسئله ديده ميشود، حق کميسيون دريافتي جهت اجاره بها، يک چهارم اجاره بها از هر يک از طرفين در نظر گرفته ميشود، که باز هم در مقام مقايسه با حقوق کارمندان و کارگرها رقم بالايي مي باشد.

لذا پيشنهاد ميشود، حق کميسيون براي خريد فروش و اجاره، ترکيبي از حداقل قانون کار در آن سال و درصد پاييني از ارزش آن معامله باشد تا کميسيون دریافتی با همان شيب افزايش قيمت مسکن و اجاره بها افزايش نيابد.

همچنين براي کارمزدها سقفي در نظر گرفته شود، (بعنوان پيشنهاد ده برابر حداقل قانون کار در آن سال) تا در قطعات زمين با ارزش بالا شاهد کميسيون هاي نجومي نباشيم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل