بازدید 5743

کمیته تعیین تکلیف ۲۲۱ نفر از بورسیه شدگان

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ‌از تصمیم برای اخراج ۳۶ دانشجوی بورسیه ای که در مراحل ثبت نام ، اطلاعات نادرست ارائه کرده اند خبر داد .
کد خبر: ۵۱۴۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳ 06 July 2015
رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ‌از تصمیم برای اخراج ۳۶ دانشجوی بورسیه ای که در مراحل ثبت نام ، اطلاعات نادرست ارائه کرده اند خبر داد .

آقای محمد علی پور مختار در گفتگوی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما به تشریح تصمیمات کمیسیون اصل 90 مجلس در خصوص پرونده بورسیه ها پرداخت و گفت: نتیجه رسیدگی  به موضوع بورسیه ها در نامه ای حدود  دو ماه پیش به وزیر علوم اطلاع داده شد.

وی افزود: از جمله نتایج بررسی کمیسیون اصل نود ،‌ صحت قانونی تصمیمات شورای مرکزی بورس و وزیر وقت علوم  بوده  که با توجه به اختیار قانونی شان در تبیین شرایط و ضوابط جذب بورسیه و نیز  با علم و اطلاع از وضعیت معدل و سن تعدادی از متقاضیان، شورای مرکزی بورس مبادرت به قبول آنان به عنوان بورسیه کرده است که تعداد انها  حدود 650 نفر می شود.

وی گفت: ما بورسیه شدن این تعداد را  قانونی اعلام  کردیم که  متعاقبا مراتب به تایید آقای کامران دانشجو  وزیر وقت علوم نیز رسیده است .

پور مختار  تصریح کرد :‌ این تصمیم منطبق با اختیارات شورای مرکزی بورس و  وزیر علوم وقت بوده  و قانونی محسوب می شود.

وی در ادامه افزود : موضوع بررسی شده دیگر در کمیسیون اصل نود ،‌ مربوط به  کسانی بود که اشتغال همزمان با تحصیل داشته اند .

پور مختار اضافه کرد:  براساس رای کمیسیون اصل 90 تنها کسانی شاغل محسوب می شوند که در مشاغل دولتی یا سازمان های عمومی غیردولتی بصورت رسمی شاغل باشند که در این صورت اگر بخواهند بورسیه بمانند باید از شغل خود استعفا دهند و کلیه حقوق دریافتی را مسترد دارند یا اینکه بورسیه آنان لغو شود.

وی افزود: تعداد130 نفر  از این افراد بورسیه شده نیز  ایثارگر هستند که براساس بررسی کمیسیون اصل نود که طی نامه ای به وزیر علوم اعلام شده ،‌بورسیه  اینها قانونی است وباید هزینه این افراد توسط وزارت علوم پرداخت شود.

 به گفته رییس کمیسیون اصل نود مجلس ، دسته سوم کسانی هستند که بعنوان مربیان پیمانی دانشگاهها بورس شده اند و تعداد انها 512 نفر است که  به موجب مقررات باید موافقت هیئت امنای دانشگاه مربوط را دریافت کنند.

پور مختار افزود: دسته دیگر کسانی هستند که با اعلام اطلاعات نادرست در مرحله ثبت نام موجب اشتباه شورای مرکزی بورس شده اند که بورسیه این افراد که تعداد انها 36 نفر است  لغو و باطل می شود .

رییس کمیسیون اصل نود مجلس  در ادامه تصریح کرد : ‌متعاقب نامه کمیسیون اصل 90  به وزیر علوم، این کمیسیون  دو جلسه با حضور وزیر و معاونان و تعدادی از اعضای کمیسیون  آموزش و تحقیقات مجلس تشکیل داد .

وی گفت : در جلسه اول ،‌ وزیر نظر کمیسیون را پذیرفت و مقرر شد موارد ذیل صورت گیرد :

1- رفع ایرادات دیوان محاسبات 2- جایابی توسط بورسیه ها در دانشگاههای مربوط

3- تایید هیات امنای دانشگاه در خصوص مربیان پیمانی.

پورمختار تصریح کرد : درجلسه دوم با توجه به ادعای وزارت علوم در خصوص مخالفت دیوان محاسبات با پرداخت هزینه بورسیه ها در  حضور دادستان دیوان محاسبات، معاون حقوقی و مجلس وزیر علوم، و نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس مقرر شد با توجه به اینکه  دیوان محاسبات در مکاتبات فعلی در مرحله بررسی موضوع بوده و پرونده ای در هیچ یکی از شعب دادیاری تشکیل نشده ، نظر دادستان ملاک عمل قرار گیرد.

وی یاداور شد :‌  همچنین در جلسه دیگری که کمیسیون اصل 90 در تاریخ 8-4-94  با حضور وزیر علوم و معاونت های دانشجویی و حقوقی  برگزار کرد  مقرر شد اقدامات ذیل انجام  شود:

1- اخراج 36 نفری که اطلاعات غلط و نادرست در مرحله ثبت نام ارائه کرده اند.

2- در خصوص اشتغال همزمان نظر کمیسیون اجرا شود.

3- در خصوص مربیان پیمانی با توجه به اینکه با تایید هیات امنای دانشگاهها حدود 140 نفر تایید شده اند نسبت به مابقی که 371 نفر می شوند ،  هیات امنای دانشگاه ها بطور فوق العاده تشکیل جلسه دهند تا قبل از شروع ترم مهرماه وضعیت  این افراد تعیین تکلیف شود.

4- امر جایابی در خصوص تعداد 600 بورس از بورسیه ها، انجام گیرد.

5- از تعداد 285 نفری که از نظر وزارت علوم ،‌  مشکل معدل و سن دارند، بیش از 50 نفر که دارای حکم بورس می باشند، ادامه تحصیل دهند و221 نفر  جایابی شوند  و با کسب نظر قضایی دیوان محاسبات در خصوص کفایت ، با  تایید دو باره  وزیر علوم وقت آقای دانشجو، حکم بورس بگیرند و ادامه تحصیل دهند.

به گفته وی آقای کامران دانشجو وزیر سابق علوم در نامه ای به کمیسیون اصل نود ،‌ این موضوع را تایید کرده است.

6- در مورد بورسیه های ایثارگران نیز مقرر شد براساس نظر کمیسیون اصل نود که تحصیل آنها بلامانع می باشد، عمل شود.

پور  مختار ادامه داد: در این جلسه همچنین بند دیگری به تصویب رسید مبنی  براینکه کسانیکه فارغ التحصیل شده اند یا وزارت علوم کل هزینه تحصیلی آنان را یکجا پرداخت کرده است ، فارغ از هرگونه رسیدگی شناخته شوند و مشکلی در این خصوص نداشته باشند.

 رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در ادامه  پیرو مواضع مقام معظم رهبری در خصوص موضوع بورسیه ها از تشکیل جلسه ای  در دبیرخانه شورای عالی انقلاب  فرهنگی در روز شنبه 13 تیر خبر داد و گفت: در این جلسه برای تعیین تکلیف 221نفر بورسیه  مقرر شد  کمیته ای با حضور اقای دکتر فرهادی وزیر علوم ، رییس کمیسیون اصل نود و نمایندگان تام الاختیار دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ،‌رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و وزیر بهداشت تشکیل و بطور قطعی این موضوع تعیین تکلیف شود .
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار