بازدید 8025

چند درصد «حلب» تحت تصرف تروریست‌هاست؟

بی‌شک در طول بحران سوریه که پنجمین سال آن طی می‌شود، استان حلب و مرکز این استان شهر حلب، در شمال غرب سوریه، راهبردی‌ترین منطقه برای گروه‌های مسلح تروریستی و حامیان منطقه‌ای و بین المللی آنها بوده است.
کد خبر: ۵۱۴۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۴ 06 July 2015
بی‌شک در طول بحران سوریه که پنجمین سال آن طی می‌شود، استان حلب و مرکز این استان شهر حلب، در شمال غرب سوریه، راهبردی‌ترین منطقه برای گروه‌های مسلح تروریستی و حامیان منطقه‌ای و بین المللی آنها بوده است.

به گزارش «تابناک»، چند روزی است که شهر «حلب» بار دیگر به کانون تحولات میدانی در سوریه تبدیل شده و نگاه‌ها را به خود جلب کرده است.

طی بیش از چهار سالی که از بحران تحمیلی سوریه می‌گذرد، شهر و استان «حلب»، در شمال غرب این کشور مهم‌ترین و حساس‌ترین کانون‌های درگیری به شمار آمده‌اند.

به خاطر همین حساسیت و اهمیت، حلب تاکنون چندین بار شاهد عملیات‌‌های بزرگ گروه‌های تروریستی مسلح با هدف تصرف بخش غربی این شهر و منضم کردن آن به بخش شرقی بوده که در تصرف گروه‌های مسلح است.

جدیدترین عملیات از این دست، حملاتی بود که از پنج‌شنبه گذشته توسط 13 گروه تروریستی تکفیری به این شهر تحت عنوان اتاق عملیات «انصار الشریعه» با هدف تصرف مناطق غربی حلب آغاز شد.

در این راستا «هشام الهبیشان»، نویسنده و پژوهشگر اردنی در مقاله‌ای که پایگاه اینترنتی «بانوراما الشرق الاوسط» آن را منتشر کرد، به بررسی دلایل اهمیت حلب برای گروه‌های مسلح و حامیان آنها می‌پردازد.

این نویسنده و پژوهشگر اردنی می‌نویسد: هیچ نمی‌تواند، منکر اهمیت راهبردی استان حلب در بعد نظامی باشد، منطقه‌ای که در شمال سوریه قرار گرفته و اهمیتی راهبردی در نقشه عملیات نظامی سوریه دارد.

استان حلب اهمیت راهبردی خود را از آنجا می‌یابد که سیطره بر آن کلید در دست گرفتن مناطقی دیگر در سوریه می‌شود، چراکه این شهر حلقه ارتباط و اتصال بین مناطق مرکزی سوریه با مناطق شرقی، شمالی، شمال غربی و شمال شرقی آن است و ریف‌های شمالی و شمال شرقی آن، مناطق فوق الذکر را به مناطق مرزی ترکیه متصل می‌کنند، علاوه بر اینکه این ریف‌ها با استان ادلب نیز هم مرز هستند، استانی که همچون حلب دارای مرزهای مشترک با ترکیه است.

از آنچه به اختصار گذشت، می‌توان به اهمیت راهبردی بسیار استان حلب در نبردهای جاری در شمال، شمال غربی، شمال شرقی و حتی شرق و مرکز سوریه پی برد.

*** 43 درصد استان حلب در تصرف تروریست‌هاست

درحال حاضر بر مناطقی از این استان راهبردی گروه‌های مسلح تروریستی عمدتا تکفیری سیطره دارند که برآورد می‌شود، حدود 43 درصد از مساحت استان را تشکیل دهد که عمدتا ریف‌ها و شمال آن و همچنین برخی از مناطق غیر نظامی از جمله بخش شرقی شهر حلب را شامل می‌شود.

آنچه به این گروه‌های تروریستی تکفیری اجازه داده تا سیطره خود بر این مناطق را حفظ کنند، حمایت‌های طرف‌های منطقه‌ای و بین المللی مانند ترکیه و عربستان سعودی و آمریکاست.

با توجه به آنچه گفته شد، نظام سوریه هم اکنون بر بیش از 38 درصد مناطق این استان تسلط دارد و همواره تلاش کرده است، مناطق تحت سیطره گروه‌های مسلح تروریستی را از اشغال آنها خارج کند.

اما مابقی مناطق استان حلب (کمتر از 20 درصد) تحت تصرف گروه‌های کُرد است که هدف آنها درحال حاضر صرفا حمایت و دفاع از مناطق خویش است.

شهر حلب نیز به تبعیت وضعیت حاکم بر استان حلب، بین گروه‌های مسلح تروریستی و نظام تقسیم شده و عمده سیطره نظام سوریه بر شهر حلب را می‌توان در مناطق غربی، شمال غربی و تا حدودی جنوبی آن ملاحظه کرد.

این شهر در این اواخر در معرض سلسله حملات و عملیات نظامی از سوی گروه‌های تروریستی تکفیری با هدف تصرف مناطق تحت سیطره ارتش سوریه قرار گرفته است، حملاتی که باید آنها را تکمیل کننده توطئه تصرف شمال سوریه همانند آنچه در ماه‌های اخیر در استان ادلب شاهد آن بودیم، تلقی کرد.

اما اغلب این حملات و عملیات نظامی تاکنون با ناکامی و شکست مواجه شده است و دلیل آن را باید ایستادگی و مقاومت ارتش و نیروهای مسلح سوریه دانست که از حمایت اهالی این شهر بهره می‌برد و بالطبع این حمایت‌ها بوده که تاکنون موجب شده، حملات مستمر گروه‌های مسلح تروریستی به شکست بیانجامد.

*** عملیات جدید تروریست‌ها برای تصرف غرب شهر حلب

از روز پنج‌شنبه گذشته 13 گروه تروریستی تکفیری فعال در حلب با تشکیل اتاق عملیات «انصار الشریعه» تلاش دارند، با یکپارچه و منسجم کردن حملات خود شهر حلب و ریف آن را از سیطره ارتش و نظام سوریه خارج کنند.

این عملیات بالطبع به محض آغاز اعلام شد و درپی آن هزاران تروریست مسلح تکفیری مجهز به ده‌ها تُن سلاح کشنده حملات خود را علیه بخش غربی شهر آغاز کردند تا دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ترکیه و عربستان سعودی نیز همچون دفعات گذشته با حمایت نظامی و لجستیکی از این گروه‌ها زمینه سقوط شهر و تصرف آن بدست این گروه‌ها را فراهم کنند.

آنچه این گروه‌ها را به چنین عملیاتی تشویق و ترغیب کرد، شکست‌هایی بود که در این اواخر ارتش سوریه در استان ادلب خورده و موجب شده بود، شهرهایی همچون ادلب و جسر الشغور و چندین منطقه در این استان و ریف آن را از دست بدهد.

این موضوعی نبود که از دید فرماندهان ارتش و نیروهای مسلح سوریه دور مانده باشد. آنها به خوبی دریافته بودند که آنچه در ادلب رخ می‌دهد، پیش زمینه تحولات میدانی آتی در حلب است تا طرح مورد نظر دشمنان سوریه را در شمال این کشور محقق کند و با تحقق آن زمینه تغییر موازنه‌های نظامی حاکم بر عرصه میدانی سوریه را تغییر دهد.

این موضوع موجب شد تا ارتش و نیروهای مسلح سوریه پیشاپیش خود را برای نبرد بزرگ حلب و محلات تحت تصرف گروه‌های مسلح آن از مدت‌ها پیش آماده کنند، به همین دلیل است که تاکنون با ذکاوت و تدبیر با اغلب حملات صورت گرفته تعامل کردند و ضمن دفع این حملات، آنها را به شکست کشاندند.

نبرد حلب به تمام معنا نبرد «سرنوشت سازی» است، چون شهر حلب و همچنین استان حلب دارای موقعیت راهبردی در نقشه عملیات نظامی است و ارتش سوریه پیشتر موفق شده بود، «اتاق عملیات فتح حلب» را که از 36 گروه تروریستی تکفیری از جمله «احرار الشام» و «الجبهه الشامیه» تشکیل شده بود، با شکست مواجه کند.

بالطبع مهم‌ترین دلیل شکست «عملیات فتح حلب» تعامل حرفه‌ای و زیرکانه ارتش و نیروهای مسلح سوریه با حملات و نبردهای فتح حلب بود. با شکست فتح حلب آنکار و ریاض بر گروه‌های مسلح تروریستی فشار بیشتری وارد کردند تا ائتلافی بزرگ‌تر و قدرتمندتر تشکیل دهند که رهاورد آن «اتاق عملیات انصار الشریعه» بود.

هدایت و فرماندهی این اتاق عملیات را گروهی‌ از نفوذی‌های چچنی و افعانستانی وابسته به گروه تکفیری «جبهه النصره» و مجهز به هزاران موشک ومقادیر زیادی تجهیزات نظامی هستند که به آنها اجازه ادامه نبردها تا دست‌کم چند روز را می‌دهد.

اتاق عملیات انصار الشریعه حملات خود را با هدف گرفتن «مرکز مطالعات علمی» (مرکز البحوث العلمیة) آغاز کرد که در منطقه «حلب الجدیده» واقع شده و از جمله مهمترین و مرکزی‌ترین نقاط و مواضع نظامی ارتش سوریه است.

انصار الشریعه حملات خود را با شلیک صدها خمپاره و توپ روی مرکز مطالعات آغاز کرد تا به دنبال آن شاهد حمله تعداد بی‌شماری از عناصر مسلح نفوذی باشیم که موجب عقب نشینی تاکتیکی نیروهای مستقر در این مرکز بود تا از شدت حملات بکاهد.

در نتیجه این عقب‌نشینی صبح روز شنبه شاهد پاتک ارتش سوریه بودیم که موجب باز پس گیری برخی از نقاطی شد که در حمله روز جمعه تصرف شده بودند و عملیات باز پس گیری بقیه نقاط همچنان ادامه دارد، در حالی‌که حملات گروه‌های تروریستی تکفیری با همان شدت سابق ادامه دارد و ارتش سوریه با آنها مقابله می‌کند، اگرچه پیش بینی شده که از شدت این حملات ظرف 48 آینده به دلیل کاهش ذخایر تسلیحاتی و نظامی این گروه‌ها کاسته شود.

خلاصه آنکه ارتش و نیروهای مسلح سوریه همچنان با تمام قدرت حملات سنگین گروه‌های مسلح تروریستی را دفع می‌کنند و از خطر و قدرت این حملات به خوبی آگاه هستند و آن را انکار نمی‌کنند.

اطلاعات به دست آمده تاکید می‌کند که ارتش و نیروهای مسلح سوریه بخش مهم این حملات را که موج شدید و قدرتمندی داشت، با موفقیت پشت سر گذاشته است و همین موضوع به این نیروها اجازه می‌دهد، پاتک‌های خود علیه گروه‌های تکفیری را با پشتیبانی نیروی هوایی آغاز کنند.

به همین دلیل باید در انتظار 72 ساعت آینده و تحولات میدانی که با خود به همراه خواهد داشت بود که بالطبع بر تحولات میدانی و سیاسی سوریه چه به سود ارتش سوریه و یا گروه‌های تروریستی تاثیر خواهد گذاشت.


فارس
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل