حاشیه سود همچنان در بازار خودروهای سواری خارجی
بالاست. این را نه تنها از تعداد خودروهای وارداتی بلکه از تعداد شرکتهای
واردکننده خودرو میتوان فهمید.
به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، در حالی که در سال 1390 حدود 69 درصد واردات خودرو
توسط 7 شرکت صورت گرفته، در سال 1392 بیش از 57 درصد واردات خودرو توسط 17 شرکت
انجام شده است.
از شرکتها و نمایندگی های اصلی واردات خودرو میتوان
به مواردی از جمله شرکتهای شبنم تجارت آراد، آلوارس دانه، اختر تابان آبادان،
استوار تجارت کوشا، آیدین تجارت ماهرخ، تابان فلز صبا، سیار تجارت تبریز، مروارید
درخشان بوشهر، فیروز تجارت عماد، ایرتویوتا (تویوتا)، پرشیا خودرو (بی ام و)، اطلس
خودرو (کیاموتورز)، ستاره تجارت ایران (دایملر کرایسلر)، معین موتور (پورشه)، نگین
خودرو (رنو)، سیف خودرو (فوجی) و (سوبارو)، توسعه بینالملل لوتوس (فیات) اشاره
کرد. این فهرست شامل برخی شرکتهایی است که در سالهای 1390 تا 1392 اقدام به
واردات خودرو سورای مجاز کردهاند.
آمارهای گمرک نشان می دهد تعداد خودرو سواری
وارداتی در سال 1390 نسبت به سال 1389 حدود 8 درصد کاهش داشته است ولی به دلیل
حاشیه سود مناسب این بازار آمار سالهای 1391 و 1392 با افزایش 13 و 74 درصدی
مواجه شده است.
یکی از دلایل این اتفاق هم تخصیص ارز مرجع بود که نهایتا در گزارش
تحقیق و تفحص مجلس افشا شد. در سال 1392 به رغم بحرانهای کمبود ارز و دستهبندی
کالاهای وارداتی و کمبود ارز برای واردات کالاهای اساسی و دارو، خودروهای لوکس با
ارز مرجع وارد کشور شد.
در گزارش تحقیق و تفحص آورده شده که سه هزار و 600 میلیارد
تومان خودرو لوکس با ارز مرجع وارد کشور شد.
در بین خودروهای وارد شده نیز بی ام و ایکس فایو
با قیمت یک میلیارد و 350 میلیون تومان صدر نشین گرانترین خودورهای واردتی است .پس
از آن بی ام و 650 با یک میلیارد و 100 میلیون تومان و پورشه با یک میلیادر تومان
در رتبه های دوم و سوم قرار گرفتهاند.