بازدید 4826
مقام ارشد ایرانی در مذاکرات هسته‌ای وین:

۷۰ درصد ضمیمه فنی توافق روشن است

یک مقام ارشد ایرانی حاضر در وین می‌گوید از مجموع ۳۲ صفحه ضمیمه فنی برنامه جامع اقدام مشترک ۷۰ درصد آن روشن گشته و ۳۰ درصد دیگر هنوز داخل کروشه قرار دارد.
کد خبر: ۵۱۴۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۳ 06 July 2015
یک مقام ارشد ایرانی حاضر در وین می‌گوید از مجموع ۳۲ صفحه ضمیمه فنی برنامه جامع اقدام مشترک ۷۰ درصد آن روشن گشته و ۳۰ درصد دیگر هنوز داخل کروشه قرار دارد.

به گزارش تسنیم، یک مقام ارشد ایرانی حاضر در وین به تشریح آخرین روند مذاکرات جاری هسته‌ای در بعد فنی پرداخت و گفت: "در حال حاضر در بخش عمده‌ای از مباحث مورد اختلاف به نتیجه رسیده‌ایم، ولی هنوز مواردی وجود دارد که میدواریم در دو روز آینده نهایی شود.

وی با اشاره به ضمیمه فنی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در حدود 32 صفحه است، خاطرنشان کرد:‌ مواردی چون فردو، رآکتور آب سنگین اراک، تحقیق و توسعه، نطنز، مسائل مربوط به ماشین‌های تولید ایزوتو‌پ‌های پایدار و ... در این ضمیمه آورده شده و در حال بحث و بررسی است.

این مقام ارشد ایرانی که خواست نامش فاش نشود، با یادآوری این نکته که هنوز این ضمیمه نهایی نشده است،‌ گفت:‌ در حال نگارش این ضمیمه هستیم، ولی هنوز چند مورد باقی مانده است.

وی فردو، متالورژی سوخت، بازفرآوری و نوع سانتریفیوژهایی که قرار است برای تولید ایزوتوپ‌های پایدار مورد استفاده قرار گیرد را از جمله مواردی برشمرد که هنوز بحث و گفت‌وگو پیرامون آن در جریان است.

این مقام در خصوص ایزوتوپ‌های پایدار و اینکه این ایزوتوپ‌ها با چه سانتریفیو‌ژهایی قرار است تولید شود؟ عنوان کرد:‌در صورتی که ما بتوانیم ایزوتو‌پ‌های پایدار ایجاد کنیم بایستی در سانتریفیوژهایی که داریم تغییرات مختصری ایجاد کنیم. مذاکراتی در این زمینه در حال انجام است که به خوبی پیش رفته است.

* 70 درصد ضمیمه به نگارش درآمده و حدود 30 درصد آن در پرانتز قرار دارد

این مقام با بیان اینکه در حدود 70 درصد ضمیمه به نگارش درآمده و حدود 30 درصد آن در پرانتز قرار دارد، عنوان کرد: امیدواریم بخش عمده آن طی امروز روشن شود و اگر موردی باقی ماند در جلسات سطح بالاتر مورد گفت‌وگو قرار گیرد تا به نتیجه برسیم.

خوشبینی محتاطانه نسبت به حصول توافق

وی نسبت به حصول توافق جامع هسته‌ای (برنامه جامع اقدام مشترک) ابراز خوشبینی محتاطانه کرد و در عین حال یادآور شد: هر کسی در مذاکره به دنبال نتیجه دلخواه خود می‌باشد، ولی ما هیچ گاه از خطوط قرمز ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری عدول نخواهیم کرد و فقط در چارچوب این خطوط و اصولی که برای ما ترسیم شده حرکت می‌کنیم تا به توافقی خوب نائل شویم.

این مقام همچنین تصریح کرد: در صورتی که برنامه جامع اقدام مشترک به نتیجه برسد هیچ یک از فعالیت‌های هسته‌ای ما متوقف نخواهد شد و نشاط هسته‌ای ما کماکان برقرار خواهد بود و حتی در برخی موارد این نشاط شتاب بیشتری خواهد گرفت از جمله در زمینه ساخت نیروگاه، کاربرد فناوری هسته‌ای، سلامت، صنعت و کشاورزی.

وی در خصوص ادعای برخی رسانه‌های غربی از جمله نیویورک تایمز و خبرگزاری آسوشیتدپرس در خصوص انتقال سوخت مازاد ایران به روسیه در صورت حصول توافق جامع هسته‌ای نیز تصریح کرد: چنین چیزی در دستور کار ایران نیست. در صورتی که توافق حاصل شود براساس مواردی که در لوزان به آن دست یافتیم برای سوخت مازادی چندین راه‌حل در دستور کار است از جمله رقیق کردن، فروختن این سوخت و دریافت اورانیوم طبیعی به جای آن و دریافت هزینه غنی سازی و یا تبدیل به مجتمع سوخت که کماکان در حال گفت‌وگو در خصوص این راه‌حل‌ها هستیم و هنوز هیچ چیزی قطعی نشده است.

این مقام در عین حال یادآور شد که یکی از اعضای 1+5 برای خرید این مواد آمادگی خود را اعلام کرده است.

وی همچنین به سفر روز پنجشنبه 11 تیرماه یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و دیدارهایش با حسن روحانی رئیس جمهور و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی اشاره کرد و با بیان اینکه این دعوت نشانگر حسن نیت ایران در همکاری سازنده با آژانس و در چارچوب حل موضوع پی‌ام‌دی (ابعاد نظامی احتمالی) بود، خاطرنشان کرد:‌ متاسفانه آژانس از چند سال پیش بهانه‌ای را تحت عنوان پی‌ام‌دی مطرح کرد که براساس اطلاعاتی غیرمستند از منابعی غیررسمی مطرح شد ولی تاکنون نتوانسته‌اند اسناد واقعی و موثقی را در این خصوص ارائه دهند.

این مقام ارشد عنوان کرد:‌ایران همواره آمادگی خود را در راستای حل این موضوع اعلام کرده و گفته که حاضر است کمک‌های لازم را در این خصوص ارائه دهد و بر همین اساس قرار است امشب معاون یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سفر کند تا هر چه زودتر موضوع پی‌ام‌دی حل شود.

وی در عین حال گفت: از نظر ما این موضوع سختی نیست و معتقدیم قابل حل است، ولی نباید اجازه دهیم باب ادعاهای واهی باز شود.

این مقام عنوان کرد: در سفر آمانو به تهران تفاهماتی کلی صورت گرفت که هم آژانس به نتیجه مورد نظر خود برسد و هم اینکه جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قواعدی که دارد، عمل کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی